Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!


Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

8 minutter siden, Lars Holden skrev:

Vi skal tenke igjennom om vi kan forenkle dette. Men dette er komplisert både å utvikle og å lage egnet design. Ressursene er begrenset. Det er viktigere å kunne fjerne familierelasjoner enklere enn i dag hvor man ofte må fjerne alle familierelasjonene på en gang ved å bruke feilhåndtering. I histreg markeres bare foreldre og to foreldre i en familie oppfattes som de er partnere. Det fungerer derfor dårlig å håndtere mor, far og stefar på en gang.

Det jeg føler er et problem i dag er at jeg ikke ser hvordan 2 personer er koblet sammen. La oss si at jeg har koblet sammen 10 kilder for en person og så plutselig dukker det opp 2 fedre for denne personen. Klikker jeg på den ene faren kan det hende sønnen dukker opp, men det er slett ikke sikkert. I stedet for å legge HP inn i feilhåndtering tror jeg det noen ganger kan være bedre å legge inn akkurat den IDen som forårsaker feilen. Jeg ser dog at det kan bli et problem å designe dette, og akkurat i dag er det gjerne slik at den ekstra faren er koblet til han mor og ikke til sønnen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arild Maka said:

Det jeg føler er et problem i dag er at jeg ikke ser hvordan 2 personer er koblet sammen. La oss si at jeg har koblet sammen 10 kilder for en person og så plutselig dukker det opp 2 fedre for denne personen. Klikker jeg på den ene faren kan det hende sønnen dukker opp, men det er slett ikke sikkert. I stedet for å legge HP inn i feilhåndtering tror jeg det noen ganger kan være bedre å legge inn akkurat den IDen som forårsaker feilen. Jeg ser dog at det kan bli et problem å designe dette, og akkurat i dag er det gjerne slik at den ekstra faren er koblet til han mor og ikke til sønnen i det hele tatt.

Enig i at det er komplisert å finne et godt grensesnitt for dette. Vi har en skisse for å løse dette, men det kan ta litt tid før vi får implementert. Histreg skal være både for nybegynnere og de erfarne som ønsker noe effektivt.

 

Familieforholdene foreldre, partner og barn på en personside for en person har en direkte familierelasjon enten i kirkebok eller lagt inn manuelt (inkl folketellinger) med personen. Søsken kan ha en direkte relasjon til de samme foreldrene. Fars første kone skal ikke stå på personsiden til barn som er født i andre ekteskap for far mens kone nr 2 vil ofte være stemor til barn fra første ekteskap.

 

Jeg bruker følgende fremgangsmåte når jeg leter etter hvorfor et overraskende familiemedlem står på listen:

1. sjekk alle personforekomstene i livsløpstabellen. Er disse riktige? Kan det være andre foreldre, fosterforeldre etc.

2. hva kommer fra kirkebøker?

3. gå på personsiden til dette familiemedlemmet og se om man finner forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om listen over foreldre og søsken er korrekt for Peder Larsen. Peder var sønn av Lars og Anne og ble bare noen måneder gammel, og morens andre mann, Christen Olsen, kan vel derfor ikke kalles stefar. Hvrodan fjerner jeg Christen? Og hvorfor står havlsøsteren Inger oppført to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Ketil Firing Hanssen said:

Jeg er usikker på om listen over foreldre og søsken er korrekt for Peder Larsen. Peder var sønn av Lars og Anne og ble bare noen måneder gammel, og morens andre mann, Christen Olsen, kan vel derfor ikke kalles stefar. Hvrodan fjerner jeg Christen? Og hvorfor står havlsøsteren Inger oppført to ganger?

Da er det rettet opp. Jeg brukte feilhåndtering på Peder Larsen slik at feil foreldre ble frakoblet og så la jeg inn de riktige på nytt. Halvsøster Christen står oppført i en liste under sin mor og under sin far. I denne listen er ikke de koblet sammen som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med Tollef K. Knudsen Berget er også en enveiskobling, han står som hennes far men hun står ikke som hans datter. Første gang jeg ser det med foreldre/barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønske om funksjonalitet (vet ikke om det kan ha vært skrevet før): 
Jeg vil gjerne kunne markere alle hendelsene på en person som SIKKER ved å markere EN boks på toppen, istedenfor å måtte krysse av i alle boksene nedover. Hvis det er en eller to av dem som ikke er sikker, kan man bare endre disse før man lagrer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jonny Berg skrev:

Ønske om funksjonalitet (vet ikke om det kan ha vært skrevet før): 
Jeg vil gjerne kunne markere alle hendelsene på en person som SIKKER ved å markere EN boks på toppen, istedenfor å måtte krysse av i alle boksene nedover. Hvis det er en eller to av dem som ikke er sikker, kan man bare endre disse før man lagrer. 

Det foreslås ofte at en skal markere hendelser som sikre. La oss anta at vi har gjort det for Ole Pettersen fra X og Ole Pettersen fra Y. Så kommer vår gode algoritme og slår sammen disse 2 personene, og alle kildene står som sikre. Jeg vet ikke helt om det hjelper oss så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Eg kom over denne: https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pc00000002790999

Korleis hamna Tollef K. Knudsen Berget som far her? Er dette ei feilsamanslåing som har blitt prøvd splitta opp?

Jeg vet ikke hvorfor den er her. Får ikke rettet opp fra hytta. Enig i bug siden ikke er symmetrisk. Vi noterer alle forslag til endringer. Har tenkt på sammenslåing av personer med sikre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lars Holden skrev:

Da er det rettet opp. Jeg brukte feilhåndtering på Peder Larsen slik at feil foreldre ble frakoblet og så la jeg inn de riktige på nytt. Halvsøster Christen står oppført i en liste under sin mor og under sin far. I denne listen er ikke de koblet sammen som foreldre.

Jeg kan ikke se at det har blitt noen endring i lista over foreldre og søsken. Men jeg vet heller ikke hvordan systemet er satt opp for å vise halvsøsken og foreldrenes tidligere eller senere ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ønske om funksjonalitet:

1) Det hadde vært veldig kjekt med en knapp for disse to "Vis lenking av familiemedlemmer" + "Lenk sammen personene" PÅ TOPPEN av personsiden.   Altså i tillegg til de som er under navnelistene.

Dagens løsning plasserer nettsiden default på toppen etter hver oppdatering (lenking) og det medfører mye scrolling nedover, særlig der det er mange familiemedlemmer involvert. 

 

Alternativt kan nettsida stå på samme plass (der nede) etter å ha lenket sammen, slik at lenkeknappene er mer tilgjengelig for neste lenking.

 

2) Kan far + mor + partnere på personsiden vises med uthevet skrift, slik at de lett visuelt skiller seg ut fra egne barn og at man lett ser der det er flere partnere? 

Endret av Jonny Berg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skrives her at det også er mye bra med  HBR.

Sikkert flott det, for de fleste.

Men for meg personlig er disse feilene jeg oppdaget når man skal holde på med (hobby) slektsforskning katastrofalt, for jeg vil da være en av dem som er med på å spre uriktige opplysninger hvis jeg ikke er forsiktig.

 

Håper ekspertene kan fikse det, for det er uten tvil et flott redskap hvis det er helt korrekt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kai Ståle Ødegård said:

De skrives her at det også er mye bra med  HBR.

Sikkert flott det, for de fleste.

Men for meg personlig er disse feilene jeg oppdaget når man skal holde på med (hobby) slektsforskning katastrofalt, for jeg vil da være en av dem som er med på å spre uriktige opplysninger hvis jeg ikke er forsiktig.

 

Håper ekspertene kan fikse det, for det er uten tvil et flott redskap hvis det er helt korrekt.

 

Hver enkelt må velge det verktøyet som passer dem. Hvis man legger vekt på at alt er hundre prosent korrekt, må man nok arbeide helt alene. Det kan dessverre ikke HBR garantere. HBR er et samarbeid med flere. Det er tett koblet til kildene slik at det er ganske lett å se når det er feil. Tror mange vil like å søke her og forhåpentlig bidra her samtidig som de har sin egen oversikt over nærmeste familie der man har 100% kontroll. Det har jeg selv

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2024 at 1:04 PM, Jonny Berg said:

Ønske om funksjonalitet:

1) Det hadde vært veldig kjekt med en knapp for disse to "Vis lenking av familiemedlemmer" + "Lenk sammen personene" PÅ TOPPEN av personsiden.   Altså i tillegg til de som er under navnelistene.

Dagens løsning plasserer nettsiden default på toppen etter hver oppdatering (lenking) og det medfører mye scrolling nedover, særlig der det er mange familiemedlemmer involvert. 

 

Alternativt kan nettsida stå på samme plass (der nede) etter å ha lenket sammen, slik at lenkeknappene er mer tilgjengelig for neste lenking.

 

2) Kan far + mor + partnere på personsiden vises med uthevet skrift, slik at de lett visuelt skiller seg ut fra egne barn og at man lett ser der det er flere partnere? 

Vi noterer forslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forslag:
Det er i dag mulig å markere en kilde som usikker for en person.

Det ville være flott å kunne markere også slektsskap som usikkert. Dvs, hvis jeg kobler foreldre til et barn så kunne jeg markere at det er usikkert om barnet faktisk har disse foreldrene og at det da automatisk også er usikkert om foreldrene har dette barnet.

Et annet forslag er at jeg gjerne vil bli varslet hvis noen oppdaterer "mine" personer. Så en boks der jeg kan huke av at jeg får tilsendt evt oppdateringer for denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg søkte opp min far og fant ham flere steder. En av forekomstene viser hans død 5. mars 1987, (f. 1903), men her er det to id-er blandet sammen og det står feil navn der. Min far heter Sverre August Olsen (f. 9. juli 1903 i Moss) og den øverste (første)  id-en er rett mens HPF- nummeret under viser til en annen Sverre.. Er det slik en feil kobling vises?

 

pc00000003490263HPF:pf01036392228584 3  Sverre Eugen Olsen Willberg m  avdød  1903-  Kristiania  0301    1987-03-05  DODR, 0000, 1951-2014

 

Fint om disse to kan bli adskilt fra hverandre..

 

Jeg tror jeg må melde meg på som bidragsyter på Histreg og like godt først som sist lære hvordan en korrigerer gale koblinger.

 

Googlet meg fram til siden til Norsk Regnesentral hvor jeg fant følgende:

«Hvis man mener noe er feil, oppfordres man til å be om å bli en bidragsyter ved å sende epost til histreg@nr.no og rette opp feilen selv.»

https://home.nr.no/~holden/HBR-Personvernerklering.pdf

 

 

E-post sendt. 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Arild Maka skrev:

Et annet forslag er at jeg gjerne vil bli varslet hvis noen oppdaterer "mine" personer. Så en boks der jeg kan huke av at jeg får tilsendt evt oppdateringer for denne personen.

@Harald Korneliussenog eg skreiv om noko liknande den 15. mars. Trur ikkje vi var inne på aktiv varsling, men eg nemde oversikt over kven (person eller robot) som har gjort endringar på ein gitt profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg søkte opp min far og fant ham flere steder. En av forekomstene viser hans død 5. mars 1987, (f. 1903), men her er det to id-er blandet sammen og det står feil navn der. Min far heter Sverre August Olsen (f. 9. juli 1903 i Moss) og den øverste (første)  id-en er rett mens HPF- nummeret under viser til en annen Sverre.. Er det slik en feil kobling vises?

 

pc00000003490263HPF:pf01036392228584 3  Sverre Eugen Olsen Willberg m  avdød  1903-  Kristiania  0301    1987-03-05  DODR, 0000, 1951-2014

 

Fint om disse to kan bli adskilt fra hverandre..

 

Jeg tror jeg må melde meg på som bidragsyter på Histreg og like godt først som sist lære hvordan en korrigerer gale koblinger.

 

Googlet meg fram til siden til Norsk Regnesentral hvor jeg fant følgende:

«Hvis man mener noe er feil, oppfordres man til å be om å bli en bidragsyter ved å sende epost til histreg@nr.no og rette opp feilen selv.»

https://home.nr.no/~holden/HBR-Personvernerklering.pdf

 

 

E-post sendt. 

 

Da har jeg avlenket din far fra den feilaktige personsiden. Jeg har også lenket din fars dødsfallregistrering med hans dåpsinnførsel og innførslen i FT-1910, og hans personside ser da slik ut:

 

https://histreg.no/index.php/person/pf01036362002007

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

 

Da har jeg avlenket din far fra den feilaktige personsiden. Jeg har også lenket din fars dødsfallregistrering med hans dåpsinnførsel og innførslen i FT-1910, og hans personside ser da slik ut:

 

https://histreg.no/index.php/person/pf01036362002007

 

 

Så fint! Tusen takk! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forsøk på manuell etablering av et ekteskap (ekteskapet framgår ikke av Digitalarkivets persondata) kom jeg i skade for å lenke personene som søsken i stedet for ektefeller. Jeg forstår ikke hvordan jeg løser dette opp igjen:

Kan noen gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Ved forsøk på manuell etablering av et ekteskap (ekteskapet framgår ikke av Digitalarkivets persondata) kom jeg i skade for å lenke personene som søsken i stedet for ektefeller. Jeg forstår ikke hvordan jeg løser dette opp igjen:

Kan noen gi meg et tips?

 

Da må du gå til menyvalget "Feilhåndtering" og fjerne "Familiekoblinger" for de(n) aktuelle personen(e), og deretter konle korrekt på vanlig måte.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2024 at 2:07 PM, Arild Maka said:

Nytt forslag:
Det er i dag mulig å markere en kilde som usikker for en person.

Det ville være flott å kunne markere også slektsskap som usikkert. Dvs, hvis jeg kobler foreldre til et barn så kunne jeg markere at det er usikkert om barnet faktisk har disse foreldrene og at det da automatisk også er usikkert om foreldrene har dette barnet.

Et annet forslag er at jeg gjerne vil bli varslet hvis noen oppdaterer "mine" personer. Så en boks der jeg kan huke av at jeg får tilsendt evt oppdateringer for denne personen.

Vi  vurderer alle forslag til endringer som kommer i denne diskusjonen. Ressursene er imidlertid begrenset.

For usiker lenker har vi foreløpig tenkt at det er best å beskrive dette i tekstsboksen. Da kan det begrunnes bedre. En usikker lenke kan være at man ikke vet om en personforekomst tilhører person A eller B. Det vil ikke fungere med usikker lenke til begge.
Skjønner veldig godt ønsket om å bli oppdatert om endringer for sine personer. Det er imidlertid krevende å implementere fordi det krever at vi lagrer mer informasjon både om lenkede personer og brukere enn vi gjør i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ønsker om funksjonalitet:

 

1. Når man lenker fra søkesiden, bør den sammenlenkede personsiden enten åpnes i et nytt vindu eller listes øverst på søkesiden. Da vil det være enklere å arbeide videre med sammenslåing av ektefeller og barn etc.

2. Visningsnavn på personsiden bør kunne låses, slik at man slipper stadig endringer av dette ved lenking og sammenslåing. Det må da være en løsning ved sammenslåing av to eller flere personsider hvor visningsnavnet er låst.

3. Enkel mulighet for å endre hovedforekomst (avkryssingsboks).

4. Mulighet for å velge Hendelse=Skifte på søkesiden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for velkomst og passord. Nå er jeg i gang og har allerede gjort en feil… 🥺

 

Søkte fram min fars søsters dåp for å legge den til hennes personside. Jamen har jeg ikke greid å få faren også registrert som hennes bror.. 🙄

 

Leste rådet om feilhåndtering litt over her, men har ikke fått til å slette denne koblingen. Finner ikke PFID’en, tror jeg. Hva gjør jeg?

 

https://histreg.no/index.php/person/pd00000032764483

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Takk for velkomst og passord. Nå er jeg i gang og har allerede gjort en feil… 🥺

 

Søkte fram min fars søsters dåp for å legge den til hennes personside. Jamen har jeg ikke greid å få faren også registrert som hennes bror.. 🙄

 

Leste rådet om feilhåndtering litt over her, men har ikke fått til å slette denne koblingen. Finner ikke PFID’en, tror jeg. Hva gjør jeg?

 

https://histreg.no/index.php/person/pd00000032764483

Fikset ved å gå til feilhåndtering og legge inn pd00000032764483.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.