Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

5 timer siden, Lars Holden skrev:

De som får tilsendt en bruker nå, får informasjon om disse videoene. ca 3/4 av de som får tilsendt passord, bidrar ikke med lenking. De ca 200 brukerne som vises på statistikksiden, er de som har bidratt med lenking. Det er en begrenset del av disse som lager de aller fleste lenkene. Vi tar imot alle forslag som kan stimulere til flere bidrag.

Det sto ingenting om YouTube videoer in den emailen jeg fikk om brukerid og passord. Den henviste kun til spørsmål og svar og bruksanvisning i HBR. Men det hadde vært en god ide å legge inn en lenke til den You tube videoen som faktisk viste en god beskrivelse om hvordan man gjør det.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg be om at mailadressene ikke legges ut på statistikksiden? Jeg ga histreg min "fine" mailadresse som jeg har klart å holde stort sett fri for spam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anne Hildrum said:

Det sto ingenting om YouTube videoer in den emailen jeg fikk om brukerid og passord. Den henviste kun til spørsmål og svar og bruksanvisning i HBR. Men det hadde vært en god ide å legge inn en lenke til den You tube videoen som faktisk viste en god beskrivelse om hvordan man gjør det.

Nye brukere får en epost der det vises til debatten i Arkivverkets forum og at det i første innlegget er lenker til youtube-videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Harald Korneliussen said:

Kan jeg be om at mailadressene ikke legges ut på statistikksiden? Jeg ga histreg min "fine" mailadresse som jeg har klart å holde stort sett fri for spam.

Epostene er bare tilgjengelig for innloggede brukere og har ment at det var hensiktsmessig. Vi har antatt at det ikke er så sannsynlig at noe av disse vil medføre plagsom spam. Vi kan fjerne disse epostene, men da må vi gjøre det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lars Holden skrev:

Nye brukere får en epost der det vises til debatten i Arkivverkets forum og at det i første innlegget er lenker til youtube-videoer.

Det sto ingenting om debatten i Arkivverkets forum i den emailen jeg fikk, men om det gjør det heretter er det positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå lagt inn et politikerregister i histreg, tilsvarende som fanger.no. Det er SIKTs sitt register og vi har hatt dialog med Stortinget. Det er registrert 9.482 Stortingsrepresentanter/-vararepresentanter, 662 Statsråder og 820 Statssekretærer fra 1814 til i dag. Disse kan lenkes til forekomster i andre kilder på lik måte som folketellinger og kirkebøker. Husk at det bare er anledning til å lenke avdøde. Der PFIDen har en blå farge er dette en lenke til biografisiden på Stortinget. Det er foretatt en automatisk lenking av 1.000 personer til folketellingene 1910 og av 600 personer til folketellingen 1865.

Samtidig er det gjort noen endringer i søket i histreg ut fra diskusjonene i dette forumet. For kildene aviser, fanger og politikere har vi ikke implementert bruke av feltene fødselsdato, fødested, bosted og stilling og stand. Søk der man har brukt disse feltene, har derfor gitt for mange treff i disse kildene. Nå er det endret slik at hvis noen av disse fire feltene er fylt ut, blir det ingen treff i disse tre kildene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Helt ny bruker her, og merker det er en liten dørstokkmil for å komme i gang. 

Jeg med denne personen: Histreg - Personside

1. Der har hun en søster, Karoline Andersen, som jeg ikke helt skjønner hvorfor er lenket sammen. Hvordan kan hun fjernes/delenkes?

2. Å lenke sammen person på ett søk er ok. Men hvis jeg gjør et søk på en person, som jeg avgrenser til en kommune, og så vet jeg at den personen senere har en hendelse i en annen kommune, går det ikke an å lagre de i "personkurven", over flere søk? Det virker som de forsvinner fra personkurven hvis jeg gjør et nytt søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nils A. Hafsal skrev:

Hei,

1. Der har hun en søster, Karoline Andersen, som jeg ikke helt skjønner hvorfor er lenket sammen. Hvordan kan hun fjernes/delenkes?

Eg har nettopp funne ein tilsvarande - det ser ut som tenestefolk i folketellingane har lett for å bli familiemedlemer. Eg veit heller ikkje korleis ein fjernar slike, så no følgjer eg med på ditt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Nils A. Hafsal said:

Hei,

2. Å lenke sammen person på ett søk er ok. Men hvis jeg gjør et søk på en person, som jeg avgrenser til en kommune, og så vet jeg at den personen senere har en hendelse i en annen kommune, går det ikke an å lagre de i "personkurven", over flere søk? Det virker som de forsvinner fra personkurven hvis jeg gjør et nytt søk?

1. Karoline Andersen er med i familien fordi hun er datter av samme mor, Ellen Sofie. Hvis du går til personsiden for Ellen Sofie, kan du se at her er det en feillenking i folketellingen 1900. Moren til Karoline Andersen fra folketellingen 1900, Helene Andersen, er lenket sammen med Ellen Sofie. Det løses ved å trykke på redigerknappen under livsløpstabellen til Ellen Sofie og så fjerne Helene Andersen. Jeg retter ikke opp dette slik at du kan se det selv.

2. Vi har et personkurv i søket. Den kan brukes når man finner flere personforekomster i samme søket. Da legges disse personforekomstene i personkurven og kan lenkes sammen. Det er også en personkurv knyttet til personsidene. Fra et søk kan man finne en personforekomst A og fra et annet søk kan man finne en annen personforekomst B. Fra hver av disse personsidene til personforekomstene  A og B trykker man på "Legg i personkurv. Da kommer A og B i samme personkurv og kan lenkes sammen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Histreg.no er blitt en fantastisk inngang til kildene 250 år bakover i tid i Norge! Vi er heldige som har dette systemet. Stor honnør til Lars Holden & co for å ha dradd i gang dette ambisiøse og enestående prosjektet.  

For slektsforskere som er ukjent med histreg:  Det er så absolutt verdt innsatsen å lære seg å bruke det. Flott med videoene til Kjell Inge Tomren! Jeg bruker alltid histreg.no først når jeg skal finne en person. Det er veldig effektivt og treffsikkert.  Riktignok er det "work in progress", men da er det jo supert at vi selv kan være med å rette opp når vi finner noe som ikke stemmer. 

Histreg i kombinasjon med andre kilder: Hvis jeg strever med å finne den personen jeg leter etter, hopper jeg over fra histreg.no  til "detaljert personsøk" her på digitalarkivet, finner den unike koden for personen i url-feltet, legger denne inn i avansert søk på histreg. Vips, så har du en forekomst å legge i personkurven.  Noen ganger kombinerer jeg dette  med å søke i familysearch.org (mormonernes kolossale database over personer i kirkebøker, folketellinger og andre kilder). Det hender at man får treff på den måten, og derfra finner frem gjennom digitalarkivet. Nasjonalbiblioteket er også en enestående kilde, å kunne søke i veldig mange av landets bygdebøker og ikke minst avisene fra 1700- og 1800-tallet.  Alt dette er digitalt og søkbart fra sofaen din.

Dugnaden under fanen "Min kommune" på histreg: Jeg vil slå et slag for dette arbeidet. Det  er spesielt relevant hvis du kjenner en kommune ganske godt. Selv kom jeg  faktisk "til bunns" i Tolga komme (som inkluderer Os, Dalsbygda, Vingelen, Hodalen, Holøydalen og Øversjødalen).  Der er nå samtlige personer i folketellingene fra 1801 og 1865 lenket sammen med minst en annen forekomst i andre kilder.  Altså at f.eks en person i i ft1801 er koblet med registreringen av dåpen, konfirmasjonen, giftemålet eller senere folketelling på samme person. Nå ber histreg.no at vi gjerne skal lenke inn mer enn to kilder, så det er ingen fare for at oppgavene tar slutt 🙂  Resultatet av dette er at jobben for nye slektsgranskere kommer til å bli mye lettere.  Og samtidig blir det kanskje noen doktorgrader i årene fremover basert på all denne historiske informasjonen innen fag som i folkehelse, historie, demografi.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positivt innlegg @Ivar Steen-JohnsenJeg er selvsagt helt enig i det du skriver og forsøker også å framsnakke histreg.no Men jeg tenker på hvordan vi skal klare å nå fram og "verve" flere til dugnaden. Det er fortsatt mindre enn 200 som har tilgang til å lenke og jeg forstår på @Lars Holdenat det bare er et fåtall av disse som er aktive. Det er bare 16 personer som hittil har valgt å følge med på denne tråden. Jeg har også forsøkt å poste på Facebook, men det er veldig lite respons. 

Jeg har også tro på å dra i gang lokale grupper, men da trenger vi minst en ildsjel i hver kommune eller grend. Andre som har gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har no allereie tilført noko vesentleg til oss gjerde-sitjarane. Eg greier på langt nær alt, men eg prøver meg i alle fall fram med litt samanslåing og etter kvart litt splitting. Det tek ikkje så mykje lenger tid når eg likevel er inne på Hbr-lenka på eit funn. Du kan godt gje deg sjølv eit klapp på den andre skuldra også!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lars Holden said:

1. Karoline Andersen er med i familien fordi hun er datter av samme mor, Ellen Sofie. Hvis du går til personsiden for Ellen Sofie, kan du se at her er det en feillenking i folketellingen 1900. Moren til Karoline Andersen fra folketellingen 1900, Helene Andersen, er lenket sammen med Ellen Sofie. Det løses ved å trykke på redigerknappen under livsløpstabellen til Ellen Sofie og så fjerne Helene Andersen. Jeg retter ikke opp dette slik at du kan se det selv.

2. Vi har et personkurv i søket. Den kan brukes når man finner flere personforekomster i samme søket. Da legges disse personforekomstene i personkurven og kan lenkes sammen. Det er også en personkurv knyttet til personsidene. Fra et søk kan man finne en personforekomst A og fra et annet søk kan man finne en annen personforekomst B. Fra hver av disse personsidene til personforekomstene  A og B trykker man på "Legg i personkurv. Da kommer A og B i samme personkurv og kan lenkes sammen.  

Takk, det gikk jo fint for Karoline Andersen! Nå har jeg det samme problemet Bredine Gundersdatter, som jeg ikke klarer å se er linket opp mot noen (selv om det må være 1975-tellingen). Det jeg da gjorde, var å prøve å linke Bredine opp mot andre sikrere kilder for å "riste" av meg Andersenfolket, men nå har jeg gjort ting værre.. Hva gjør jeg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver på å gi histreg et forsøk og har forsert de første kneikene. Men er fortsatt ikke helt med på hvordan flergifte skal vises på personsiden. Kan det kanskje lages en video på hvordan man rydder noe til å bli så godt det kan bli? 
F.eks. når barna fra kull 1 er lenket til stemor som mor i de ferskeste folketellingene?

Og jamfør en annen tråd her. Hvordan håndteres best denne type info i kilden, om at svigerfar er oppgitt som far?
https://www.histreg.no/index.php/person/pv00000006665862

Endret av Bodil Hørlück Berg
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Nils A. Hafsal said:

Takk, det gikk jo fint for Karoline Andersen! Nå har jeg det samme problemet Bredine Gundersdatter, som jeg ikke klarer å se er linket opp mot noen (selv om det må være 1975-tellingen). Det jeg da gjorde, var å prøve å linke Bredine opp mot andre sikrere kilder for å "riste" av meg Andersenfolket, men nå har jeg gjort ting værre.. Hva gjør jeg her?

Jeg klarer ikke å se hvorfor Bredine Gundersdatter vises som datter til Ellen Sofie. Da må man bruke fanen feilhåndtering. Da kopieres PFIDen til Bredine, pf01038116001333 inn i feltet på fanen feilhånderinger, trykker av for familiekoblinger og så på knappen Delenk. Da fjernes alle familiekoblinger til Bredine bortsett fra de som kommer fra kirkebøker. Siden du allerede har lenket Bredine til sin konfirmasjon, blir Bredines familiekobling til sine riktige foreldre bevart. Hvis du ikke hadde lenket henne til konfirmasjonen, måtte du legge inn familieforholdene til de riktige foreldrene på nytt ved å bruke familiekurven på personsiden.

Det er flere som har kommentert at det er mye arbeid med å legge personer inn i familiekurven. Her er et lite tips: PFIDen til personer i samme familie har etterfølgende PFID. Når man skal gå fra personsiden til en person i en folketelling, til neste person i samme folketelling, endrer man bare på siste sifferet i PFIDen, dvs. i URLen. Noen ganger må man først trykke på tilbakeknappen for å få riktig URL. Det gjør at det er raskt å bevege seg en og en personside i en familie i en folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Bodil Hørlück Berg said:

Jeg prøver på å gi histreg et forsøk og har forsert de første kneikene. Men er fortsatt ikke helt med på hvordan flergifte skal vises på personsiden. Kan det kanskje lages en video på hvordan man rydder noe til å bli så godt det kan bli? 
F.eks. nå barna fra kull 1 er lenket til stemor som mor i de ferskeste folketellingene?

Og jamfør en annen tråd her. Hvordan håndteres best denne type info i kilden, om at svigerfar er oppgitt som far. 

Foreløpig har vi ikke noe system for å håndtere at det er feil familierelasjon i kirkebøker, typisk stefar er oppgitt som far. Vi har det på arbeidsplanen. Foreløpig må man bare overse dette problemet og evt. kommentere i tekstboksen.

Det riktige må være at barn av første kull har mor og far oppgitt som mor og far. Kone nummer to blir i de fleste tilfeller stemor til barn av første kull. Mens barn av andre kull ikke har noe forhold til fars første kone. Det kan være litt arbeid å få dette riktig. Hvis det er oppgitt i en kirkebok, klarer vi ikke å få det helt riktig nå.

Hvis kirkebøkene er riktige, er det mulig å få riktig nå. Men det kan innebære å bruke fanen feilhåndtering som fjerner mange familierelasjoner og så bygge disse opp på nytt. Vi har også på arbeidsplanen å bedre visningen av slike komplekse familier og å lette endring av familieforhold. Men det tar litt tid å implementere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Og jamfør en annen tråd her. Hvordan håndteres best denne type info i kilden, om at svigerfar er oppgitt som far?

2 timer siden, Lars Holden skrev:

Foreløpig har vi ikke noe system for å håndtere at det er feil familierelasjon i kirkebøker, typisk stefar er oppgitt som far.

Eg tenker at Karl ikkje treng være registrert som far til Holger her. Han blir gift med mora, men trur ikkje det finnest noko kilde der han er nevnt som far til Holger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Åsbjørg Susort said:

Eg tenker at Karl ikkje treng være registrert som far til Holger her. Han blir gift med mora, men trur ikkje det finnest noko kilde der han er nevnt som far til Holger...

Det er opp til den som redigerer å avgjøre hvem som skal regnes som foreldre hvis dette ikke fremgår av en kilde. Hvis barn fra første kull flyttet hjemmefra før far giftet seg på nytt, er det ikke sikkert at ny kone skal oppføres som stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei nøtt som eg ikkje veit korleis eg skal angripe. Min grandonkel, i familien kalla "Stor-onkel i By'n" fekk i alt 14 born, som eg har greidd å samle bra saman. Men i tillegg har han fått 4 born som han ikkje skal ha; kanskje henta frå same adresse i ei folketelling? Korleis kan han bli kvitt dei?

https://histreg.no/index.php/person/pf01037335026583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Her er ei nøtt som eg ikkje veit korleis eg skal angripe. Min grandonkel, i familien kalla "Stor-onkel i By'n" fekk i alt 14 born, som eg har greidd å samle bra saman. Men i tillegg har han fått 4 born som han ikkje skal ha; kanskje henta frå same adresse i ei folketelling? Korleis kan han bli kvitt dei?

https://histreg.no/index.php/person/pf01037335026583

Jeg klarer ikke å se hvorfor disse barna er koblet til "Stor-onkel". For hvert av barna må du gå inn på siden for feilhåndteringer, legge inn PFID, merke av for familiekoblinger og trykke på delenk. Da blir siden for "Stor-onkel" riktig. De av barna som ikke har en dåp eller konfirmasjonpost, vil da miste sine riktige foreldre. Disse legges inn ved å bruke familiekurven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteleg takk for hjelpa! Og der lærte eg endå noko nytt - eg må finne rett førekomst. Johan Koren forsvant ikkje før eg kopierte lenka frå 1875-tellinga - så då veit vi i alle fall kvar feilen har oppstått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til: Eg prøvde også å rydde opp i familien til Stor-onkel si syster Anna, men greidde i staden å gjere ektefellen Johannes til ein bror. Korleis reparerer eg det? https://histreg.no/index.php/person/pf01053022002793

Vidare har Anna fått tildelt berre omlag halvparten av borna sine. Dei andre er plassert på ektefellen sine to følgjande koner. Korleis er enklaste måte å rydde opp i dette? https://histreg.no/index.php/person/pf01053022002792

Så legg eg merke til at om eg prøver knappen "Vis lenking av familiemedlemmer" så er det ikkje alle oppføringane som får rute eg får krysse av i. Korleis er systemet der?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden,  Lars Holden skrev: 

Foreløpig har vi ikke noe system for å håndtere at det er feil familierelasjon i kirkebøker, typisk stefar er oppgitt som far.

Eg tenker at Karl ikkje treng være registrert som far til Holger her. Han blir gift med mora, men trur ikkje det finnest noko kilde der han er nevnt som far til Holger...

Til Åsbjørg: Jeg er helt enig i at Karl ikke hører hjemme på personsiden til Holger, men jeg ser ikke at vi kan klare å få ham vekk, så lenge han er feiltranskribert inn som far i AMF-registreringen av vielsen. Alternativet er å fjerne lenken til vielsesposten, men nå er jo uheldigvis den posten også hovedposten. 
Det ser ikke ut til at vi kan dekople person fra denne posten i kirkeboka.

Til de drevne: Når langt om lenge AMF-transkriberingen blir korrigert, vil den lenkingen vi har gjort nå bli rett, tro?

Vet ikke om jeg klarte sitering rett her, men prøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Til Åsbjørg: Jeg er helt enig i at Karl ikke hører hjemme på personsiden til Holger, men jeg ser ikke at vi kan klare å få ham vekk, så lenge han er feiltranskribert inn som far i AMF-registreringen av vielsen. Alternativet er å fjerne lenken til vielsesposten, men nå er jo uheldigvis den posten også hovedposten

Holger sin kone Kristine, har på grunn av samme transkriberingsfeil fått Daniel Holgersen som far - i tillegg til Karl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan du bruke feltet Biografi og merknader til slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider