Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'aner'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 9 results

  1. Hei. Jeg prøver å finne ut hvor denne damen egentlig kommer ifra, hvem er hennes far og mor. Flere nettsteder gjør meg vel heller mer forvirret. Men de har tilfelles at hun er datter av Herbrand Jacobsen Skartum , det stiller jeg vel spørsmål ved da denne har en datter ved navn Jøran men hun skal være gift med Gulbrand Olsen i Sigdal og det tror jeg skifte etter Herbrand Jacobsen Skartum som flytter til Jokstad, Sigdal viser, sliter litt med å tyde det. https://media.digitalarkivet.no/view/23798/346 Så da sitter jeg igjen med det som jeg har funnet i kirkebøker, Jøran blir gift med Halvor Halvorsen Kravig (Kravik) 7 juli 1709. Oppe v.side https://media.digitalarkivet.no/view/8552/42126/7 Jøran dør juli 1753, 66 år gammel. v.side https://media.digitalarkivet.no/view/8554/42136/8 så ut ifra det skulle hun være f.ca 1787. Det står om de i Nore-Uvdal bygdebok https://www.nb.no/items/57331179eacbf3b846d5ac000bc7353a?page=127&searchText="halvor kravik" Det er dessverre det jeg har, så jeg setter stor pris på innspill og hjelp ? Mvh. Svein Flatmo
  2. Hei, Jeg kom over denne lenka når jeg søkte etter Ragnhild Tollefsdatter (1822-1920), som jeg antar er farmoren til min tippoldefar Severin Richardsen. Veldig imponerende høstdugnad og spennende lesning om søken etter Tom Waits' norske aner. Vet ikke om noen av dere som var med i 2009 fortsatt er engasjerte i denne lenken, men jeg vil gjerne legge til det jeg tror er flere aner av Tom Waits på Rendalssiden. Kanskje jeg tar feil, jeg er ganske ny i slektsforskningssammenheng. Av det jeg har funnet ut, så fikk Ragnhild Tollefsdatter barn med de i lenken nevnte Peder Berntsen (1811-1890) og ektemannen Ole Jensen Nysveen(1818-1904), men i tillegg også et uekte barn til, med Simon Pedersen f. 1804, boende på Sjøli han også. https://media.digitalarkivet.no/view/9192/74 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005275501. Sønnen til Ragnhild og Simon, Reghard Simonsen f. 14.01.1842, er senere oppført som Richard Simensen. Han gifter seg med Eline Olsdatter Mattisrud (1842-1919) fra Løten, de får to barn og drar med dem til USA i 1870, så der er det ikke etterslekt i Norge. Men før han emigrerer, så får Richard et uekte barn med Marie Eriksdatter (1845-1924) fra Stange. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013220404 Syverin, senere hetende Severin Richardsen blir født på Alm, Stange den 10.07.1866. Han gifter seg med Emma Nikolaisdatter Svendsen (1865-1952) fra Hovind på Ullensaker. Hovind i Ullensaker ser jeg også er nevnt i lenka tidligere. så kanskje det er en forbindelse der. Severin og Emma får mange barn, hvorav tre har etterslekt i Norge i dag, og hvis jeg ikke tar helt feil, så er også vi i slekt med Tom Waits?
  3. Det skal ha vært tilgjengelig på nett opplysninger om avstamningen til Mogens helt tilbake til tidlig på 1400-tallet for en ti til femten år siden, men jeg har selv ikke maktet å finne noe informasjon lenger tilbake enn Mogens' far som bla er omtalt i boka utgitt til 175 års jubileet for Hadseel kirke. Stavingen av navnet varierer en del, Tilleman, Thieleman, Telemann osv. Jeg har grunn til å tro at det kan være en tilhørighet til en familie Teleman i Kiel, men uten at jeg kan finne noen direkte tilknytning. Videre har jeg funnet stavemåten Thieleman i Nederland selv om jeg ikke vet om det handler om mer en en mer liberal holdning til stavemåter i eldre tider. Glad for all info.. Hilsen Vidar Birkeland
  4. Søker aner til Johanna Marie Iversen f. 10/3-1861 i Schei herred. Her er hun 1910: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1601&kenr=073&bnr=0022
  5. Det var en diskusjon rundt dette temaet I 2005. https://forum.arkivverket.no/topic/116586-30997-anna-marie-rasmusdtr-gift-med-peder-olsen-blix-i-stavanger/?tab=comments#comment-951346 Der presenteres en hypotese om at hun var ca. 10 år yngre, men dette passer ikke med oppgitt alder ved vielsen eller begravelsen. Jeg antar derfor at det er feil. Jeg har noen nye opplysninger/kommentarer og håper det kan hjelpe til å belyse dette. Peder Olsen Blix, f. sept. 1788, døpt 28 sep 1788 i Domkirken i Stavanger, død 17 apr 1838. Ved FT 1801 bodde han i Stavanger, i Holmegaden med foreldrene. Link til dåpen: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070104350444.jpg Den 6 feb 1816 g.m. Anne Marie Rasmusdatter Egeland f 26 sep 1787 (fra løst blad i notatbok, trolig fra hennes svigerdatter Joachime Wilhelmine Calmeyer Blix, gift med sønnen Ole Blix. Flere andre datoer på samme blad synes nøyaktige og helt korrekte), død 17 Nov 1846. Dato for fødselen passer med alder ifm. vielsen (28 år, og hun var 1 år eldre enn brudgommen). Kirkeboka for bryllupet: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070625670141.jpg Forlovere: Andreas Becher og Jan Jansen. Han 27 år, hun 28 år. Det jeg lurer på er følgende: Hvor var Anne Marie født, og hvem var hennes foreldre? Kan den antatte fødselsdatoen bekreftes? Ved FT 1801 finnes ingen Egeland i Stavanger. Jeg har lett i kirkebøker i en del aktuelle kirkesogn i Rogaland omkring 1790 (bl.a. Stavanger, Hetland, Høyland, Vats/Vindafjord, Høle), uten å finne noen Anne Marie Rasmusdatter i passende alder ved dåp el. konfirmasjon. F.eks. Anne Marie: Ikke datter av Rasmus Halvorsen Egeland f. 23.8.1750, død 24.5.1834, VATS. Skifteprotokoll 1834, Vats Vindafjord http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081105620222.jpg Jeg finner heller ingen tilleggsopplysninger i skiftet etter mannen Peder Olsen Blix, skifteprotokoll 1834-49: 18/10-1837, 79,103, 109b, 114 http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081110670362.jpg http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090306630084.jpg http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090306630108.jpg http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090306630115.jpg http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090306630119.jpg I 1806-1807 var det en huseier i Stavanger ved navn Rasmus Egeland, men det har heller ikke hjulpet meg videre. (Fra Pottemakerstranden og opp gaten, (uten nummer) Bakken sørsiden 108-101 Rasmus Egeland 1806-1807) http://kvitrud.no/Huseiere.htm Annen diskusjon om Peder Olsen Blix og familien: https://forum.arkivverket.no/topic/116043-30450-peder-olsen-blix-f-i-stavanger-ca-1788/ Er takknemlig for hjelp til å finne ut av dette!
  6. Anne Olsdatter Lindsøhougen er min tipp-tipp oldemor, hun var gift med Engebret Engebretsen Trodalen (1779-1853) fra Øyer. Anne kom fra Lesja, men jeg har ikke klart å oppspore hennes aner. På family-search kom plutselig dette opp: https://www.familysearch.org/tree/person/details/LTZJ-Z5B Her er det ingen form for dokumentasjon, men kan noen hjelpe med med å finne ut om dette kan stemme?
  7. Odd Even Fylling

    Gurianna Ågesdatter Bjørnerem

    Hei. Jeg søker opplysninger om min tippoldemor Gurianna Ågesdatter Bjørnerem. Hun kommer fra Midøya i Midsund kommune, Møre og Romsdal. Den gang Sør-Aukra. Født 1823 og døde 1915. Er det noen som kan gi meg drahjelp om hennes forfedre - formødre ? mvh Odd Even Fylling
  8. Odd Even Fylling

    Magnus Severin Amundsen Melset f.1847

    Hei. Jeg søker opplysninger om min tippoldefar Magnus Severin Amundsen Melset. Født i 1847 i Sykkylven trolig. Døde i 1882, druknet på fiske ? Ønsker informasjon om han. mvh Odd even Fylling
  9. Odd Even Fylling

    Peder Eriksson Muhoinen

    Leter etter opplysninger om Peder Eriksson Muhoinen f. 1772 i Moldberget i Åsnes, Hedmark. d. 15.03.1847 i Risberget i Våler i Hedmark.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.