Gå til innhold
Arkivverket

[#26861] Vedr. Ludvig Munk, Munk-Anne og deres datter Anne Ludvigsdatter

Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Egge var tidligere på 1500-tallwet en kongsgård bosatt av kongens lensmann (forleningsmann) for Sparbu mm. len, Håkon på Egge, forøvrig gift med en etterkommer til kong Håkon dem femte.Sissil, det er prinsipielt galt å tillegge Mads Mikkelsen som slektsnavn navnet på en gård i kongens eie, som Egge. Jge fant ihvertfall ikke i kilden 1597 at hat het så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja-ja, ingen sure miner fra min side! De fleste har vel dette som en hobby, og bort-i-mot 10% av fødslene har jo likevel en annen far enn oppgitt, så egentlig er det mest interessant å følge mor-til-mor. Det er i hvertfall det sikreste. Men nå må jeg dra på jobb - noen må holde hjulene i gang! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til Arnstein, innlegg nr. 101: Beklager hvis jeg såret deg. Det jeg mente var at vi hadde forskjellig innfallsvinkel på dette. Du hadde en forventning om å få bekreftet at Hans Lauritsens hustru var Ludvig Munks datter. Jeg hadde ingen forventninger om verken det ene eller det andre, og gikk derfor ikke inn for verken å bekrefte eller avkrefte. Det vi legger merke til er selvsagt avhengig av den innfallsvinkelen vi til enhver tid har. Uansett hva vi gjør, vil vi på en eller annen måte være subjektive - selv om vi bestreber oss på mest mulig objektivitet. Det er vel de forskjellige innfallsvinklene som har ført til at vi har hatt denne debatten - noe i hvert fall jeg har satt stor pris på.Til Tore, innlegg 102. Gården Egge ligger i Stod - en bygd hvor jeg har skrevet av en rekke regnskap, mantall, sakefall, førstebygsler m.m. helt fra 1520. Mads Michelsen går under betegnelsen Mads Egge i nær sagt alle sammenhenger. Det er derfor ikke en betegnelse jeg har konstruert, men det navnet han brukte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, her foreligger det en feil, da gårdbrukere ikke selv forfattet skattelistene til fogdene. Kan du angi første kilden du har funnet, der Mads kalles Mads Egge?Stod, er det i nærheten av Steinkjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sissil, fant du også fru Ingeborg på denne gården Egge i Stod? Kanskje der foreligger en forveksling her mellom to ulike gårder Egge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere får ha meg unnskyld alle disse påfølgend einnleggene. Men jeg ville gjerne ha frem at den gården Egge som fru Ingeborg hadde i forlening, er lik den gården som utgjør byggegrunnen i Steinkjær (om jeg ikke roter for mye til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tore: Jeg skjønner veldig godt at du vil ha dette skikkelig dokumentert. Det stemmer at det er gården Egge ved Steinkjer. Gården står oppført som 'fru Jngeborgs' i jordeboken 1590/91. Første gang Mads står oppført som Mads Egge er skatteregisteret 1610 (de mellomliggende regnskapene er uten navn). Den neste er sakefallslisten 1611/1612 hvor 'Johannis Hiemuey(?) Slog Mads Egge blod Vide derfor giffuet iij dlr'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til innlegg 105; Stod var en tidligere kommune som gikk inn i nåværende Steinkjer bysentrum. Stod gikk fra Steinkjer sentrum, i nordøstlig retning og grenset til Snåsa. Egge gård lå på en åsrygg like utenfor Steinkjer sentrum (vestlig retning), like ved gården ligger Egge kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lovet i et eller annet innlegg å dokumentere at Ludvig Matsen var sønn av Mats Michelsen. Her er utdrag fra førstebygsel 1640/41:'Stedt och fest, Luduig Madtzenn, threj Spands Leye wdj Egge, Som hans fader Madtz Michellsenn Sammestedtz for hannemb godvilligens affstoed Och gaff hannd wdj første Biugsell till Kongl. May. Pennge 36 drler'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

HEI!Mats Mikkelsen var vel en av Ludvig Munks fogder. Ble han som de andre fradømt embetet. Det synes på meg som han er gårdbruker i 1610, fogden husket jo ikke en gang farsnavnet hans. Er det noen som kjenner til Mats tid som fogd.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett Mats Michelsen nevnt som fogd, og han er heller ikke blant fogdene som blir tiltalt i 1597. Om han har hatt noen funksjon, og eventuelt hvilken funksjon han har hatt utover å drive gården på 6 spann, vet jeg ikke, men sønnen Ludvig var kaptein. Mads omgangsvenner er imidlertid fogder og prester, så fogden husker nok navnet hans. Det var helt vanlig å ikke bruke farsnavnet på personer så lenge personen kunne identifiseres. De eneste som er oppgitt med farsnavn i disse regnskapene, er de som har samme fornavn og er bosatt på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Så vidt vites er han oppført hos Dahl som fogd, derfor spørsmålet. Jeg ønsket en oppklaring på dette. Tusen takk.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Svein Tore Dahl skiver i sin bok 'Embetsmenn i midt-norge i tiden 1536-1660' s. 128 følgende:Fogder: 1594: Nevnt som fogd i Inderøy og Sparbu i en herredagsdom i 1597. Saken gjaldt at han hadde stevnet fru Ingeborg på Egge inn for retten i Trondheim i 1594 (NHD IV, s.140f)Slik jeg tolker det står det skrevet i herredagsdom i 1597 så ser det ut til at det var Madts Michelsen som overtok gården Egge etter Ingeborg. Hvis dette er riktig så var Mats gift med Ludvig Muncks frilledatter (note: Det heter i sakspapirene at den som fikk gården var gift med Ludvik Muncks frilledatter. I saken mot biskop Arreboe i 1622 var en av vitnene nettopp Madts Michelsen på Egge. Hans kone i 1622 kalles dog Anne Nilsdtr. trolig hans andre kone.) Hans sønn var trolig den Ludvik Madsen som nevnes på Egge i 1630 årene (note: Se Nord Trøndelag årbok 1965)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt det som Svein Tore Dahl skriver. I herredagsdommen er han beskrevet som '...Madtz Michellsen, fogett offuer Jnderøen och Sparboe lehen,....'. Så han må ha vært fogd en periode.Anne Nilsdatter må helt klart være hans (minst) andre kone, ettersom datteren Bodil er født ca. 1628. Høyst sannsynlig er Nils Madsen Egge, 30 år i 1666 også en sønn fra dette siste ekteskapet (uten at jeg kan dokumentere det). Det er vel ikke så urimelig at drengen Michel på Egge i 1610 er en sønn fra første ekteskap, og Mette Matsdatter på Lund i 1645, men dette er ren spekulasjon. De eneste av Mats barn jeg har klart å dokumentere, er Ludvig og Bodil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sissil 104 Nei - jeg hadde faktisk ingen forventning om å få bekreftet at Hans Lauritsens hustru var Ludvig Munks datter, jeg så bare plutselig at det med stor sannsynlighet er slik. Jeg ville ha debattert denne saken på nøyaktig samme måte om saken var meg helt uvedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein, innlegg nr. 117: OK, men min uttalelse var uansett ikke ment å være negativ, så jeg beklager at den ble oppfattet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ok - men jeg var ikke engang såret - jeg blir bare så utrolig irritert når vi har en fair debatt, og det må tys til uttalelser som at 'jeg er objektiv, men du er subjektiv' og 'du hadde ønsker og forventninger' osv. Men nok om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 72 og 78: Jeg leste for den del år siden 'Trolldomsprosesser i Norge på 1500-1600 tallet' av Hans Eyvind Næss. Jeg satt igjen med det inntrykket at Hans Lauritsen fikk henrettet to kvinner for trolldom.Nå ser jeg av innlegg 78, Dombog for 1597, at det vel dreier seg om bare Ane i Guldal. Dette blir bekreftet av den oversikten som er lagt ut av UiO, se innlegg 72. Berette paa Høland slapp vel da antakelig å bøte med livet.Men hva med de to 'trollkonene' som ble henrettet i Trøndelag i 1590, og som antakelig er de to som hadde utlagt de to i 1597 for trolldom - hvem stod for den dommen?Hun som ble henrettet i 1597 ser ut til å ha vært Ane i Gauldalen. Hun var en tur i Buvika for å hente skussmål. Det kunne tyde på at de to som ble henrettet i 1590 også holdt til i området og kanskje fikk sin dom av Hans Lauritsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå ser jeg at Simon Ellefsen skriver om Hans Lauritsen (uten kilde) bl.a.: 'Etter at han var avsatt som fogd i Orkdal-Gauldal, drev han med sagbruksvirksomhet, kanskje har han også drevet med dette mens han var fogd. Han bodde på Øy i Melhus 1580-1608 etter løytnant von Rosborg 1575-79' (Ellefsens side finner du her: http://www.nose.dk/Norge/hanslauritsen.html )Se også innlegg 79, der det bl.a. står: '«Anno 1590 den 14 Septemb: Er Karen Hans daatter Barnfød paa Øye i guldallen hindis Fader Hans Laurizen Moderen Anne loduigs daater...' (Anders Helkands Opptegnelser)Dersom dette som Simon skriver er riktig og kan dokumenteres, så er vel en av de usikkerhetene rundt fogdens hustru, som Tore Vigerust nevner i Genealogen 1/99, ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.