Gå til innhold
Arkivverket

[#26861] Vedr. Ludvig Munk, Munk-Anne og deres datter Anne Ludvigsdatter


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

''fordringscaff'' = føringskap. Jørgen hadde m.a.o kravd at bøndene skulle føre kornet, som han utga for å vere lensherren sitt, som dei hadde plikt til å føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - føring skal det selvfølgelig være - takk skal du ha!Kunne kanskje like gjerne oversettes med 'føringsskaff', jfr 'skyss-skaffer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har laget en 'populærversjon' av 'Domb emellem Jørgen Jensen aff Kiøbenhaffn och welbiurdig mand Loduig Munck'. Fogd Hans Lauritzen er en av 'hovedpersonene' (det ble 6 sider i WORD). Jeg har forsøkt å følge ordlyden mest mulig ord for ord, men med et mer forståelig språk.Dersom noen er interessert i dette, kan jeg kontaktes via mail: eagleroe krøll online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg skal SELVFØLGELIG ikke ha noe for dette (skulle bare mangle). Jeg har nå også skrevet av dommen mellom Ingeborg på Langland og Hans Lauritsen (denne er skrevet av ord for ord)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Roger de Robelin

Jag har någonstans läst att sognepresten till Tynset Hans Lauritzen skulle vara sonson till fogden Hans Lauritzen och Anne Ludvigsdatter.Han var född omkr 1610, d 1691 före, grundläggare av Kvikneverket, och förlänad med gården Tisslöv i Melhus, gift med Anne Rasmusdatter (dotter till sogneprest Rasmus Madsen, född på Fyn, Danmark omkr 1575, d på Flötten, Tynset 1628 och Dorthea Hansdatter, Skp 1629).Kan detta vara troligt?Mvh RdR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.