Gå til innhold
Arkivverket

[#53786] Hvor kjøpte David ølet? - Ord og utrykk fra daglig tale.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Nordmørsdialekta er truleg ikkje den enklaste dialekta å forstå for dei som kjem andre stadar frå i landet. Høyrde ei lita historie frå mi eiga bygd no nettopp som eg fekk lyst til å gjenta delvis på dialekt. Ein ganske ung Aurgjelding var ute på si første friarferd og var komen så langt at han sat på sengstaven og prata med objektet for frieriet. Guten var ikkje av av det mest framfuse og pågåande slaget, i tillegg til at sjølvkjensla nok var berre så passeleg. I alle fall vart det lite anna enn prating med han, og frieriet let venta på seg. Men då han gjorde teikn til å ville gå med uforretta sak, kom det frå ho i sengehalmen; 'Kainn du itj vøl mæ bære litt fer du går'?På aurgjeldsdialekta betyr å vøl (med tjukk l) å røra (ved) noko(n). Friaren hadde nok større tjangs enn han trudde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Floer Sandnes

Tar med noen ordtak som fortatt blir brukt i min familie: 'Da sto det hett om kattens øre''ikke 10 ville hester kunne fått meg dit''sjegget i postkassa og rompa på en kald tallerken''ånden er villig, men skjødet skøpelig' (eks: en gammel man som fantaserer litt)'lufta var så tykk at jeg kunna ha skjært gjennom den med kniv' (eks: noen som har vært i et røykfullt lokale)'Hain reiv itj skinnet av kaillgrauten' (eks: en meget lat person)'gjester og fisk som ligger lengre en 4 dager lukter det av'Håper ikke alle har stått før i allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

'Å være på hæla', brukt når en har så mye å gjøre i en periode at en ikke rekker alt.Ellers ser det ut til at gjestfriheten er større i Namsos enn her på Romererike. Her er toleransen 3 dager både for fisk og annet illeluktende (303).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

#303: 'ti ville hester, osv.' var blant min mors favoritter.Ellers bruker vi og 'der satt han/hun med sjegget i postkassa', men hadde ikke hört resten av den-:)Der det er mye skodde/tåke, bruker vi og den med kniven.Men ellers er det mange her jeg ikke kjenner til.Min far brukte å si når noen tok seg god tid - eller hadde god tid: 'Han/hun har hest ståande på Sandnes'. Har egentlig aldri forstått hvorfor det skulle være på Sandnes, men det er vel som med 'alle har et söskenbarn på Gjövik'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Når vi først er på de kanter - med søskenbarn på Gjøvik; Hvor stammer uttrykket 'Skit i Norge, leve Toten!' fra? Hvorfor Toten ? - Er det en fleipete karakteristikk av en provinsiell holdning fra andre siden av Mjøsa kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til 307, 'hvorfor Toten?': Tja, alle vet vel at totningene er glad i bygda si. Som en sa: 'Dæ' kæn vara de' samma hen i væla je bor bare je ser Mjøsa!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Det er sagt at man lærer so lenge man lever. men eg hadde eingong ein lærer som påstod at - Man er lærer so lenge man har elever.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er et ord jeg har lurt på veldig lenge. Se innlegg 277 hvor det står: Den som er med på leken, får smake steken, bare det at jeg alltid har hørt -må tåle steken. Men usansett så forstår jeg egentlig ikke ordet -steken- i denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Nordland sa de 'Den som er med på leken må også tålet litt av steken'. Aase. Bruker du aldri steik til middag? De sa ofte i Nordland 'Rævsteika' om bakenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg trodde ikke det hadde med slik 'steik' å gjöre. Jeg har alltid forstått det slik at skal man være med, så er det på godt og vondt.Da jeg var jentunge og var med min 6-år eldre söster når de lekte fikk jeg 'være med på kjött og flesk'. Hvor det kan komme fra aner jeg ikke!Her er et par andre som jeg ikke tror jeg har sett over.Kua bör ikke glemme at hun har vært kalv.Pröv ikke å lære höna å verpe.En må lære å krype för en kan gå.En har ikke mer moro enn en lager selv.Mange bekker små, lager stor å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vart mint om denne frå Kjellaug sine ordtak, som vel dei fleste har høyrd; 'Blind høne kan også verpa'. Meininga med den er at sjølv om ein ikkje er ekspert på alt, så kan ein likevel få utført mykje fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Klok høne kan også verpa borte. (Eg høyrde det brukt på 1960-talet om ei velutdanna ung kvinne som fekk barn utanom ekteskap.)Eg kjenne mine lus på gonjen, seier mor mi. Eller ho sa det då me ungane var små, når ho rekna med me kom til å gjera eller hadde gjort noko gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

320. Heime sa de: Ikke prøv deg, for eg kjenne lusa på gangen.Hvis det var noen som hadde det med å le veldig mye av alle ting ukontrollert så sa de i Nordland: 'Megen latter betyr tåpen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til 317 m.fl.: Henrik Wergeland sa det slik: 'Med i Legen, med af Stegen'. Kanskje ordtaket henspiller på den gamle leken som kaltes 'Dumpe steika' og som gikk ut på at en deltager la seg på maven på bakken og holdt for øynene med den ene hånden, samtidig som han la den andre hånden på baken. Så skulle en av de øvrige slå ham på hånden, og han som lå på bakken, skulle gjette hvem som slo ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.