Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788

Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Til Kai, (171) Jeg vil undersøge mulighederne for bøger af militærhistorisk indhold, som kunne interessere dig. Jeg kan umiddelbart anbefale dig bogen 'Kastellet gennem 300 år', som blev skrevet i anledning af fæstningens jubilæum i 1964. Forfatter Herluf Krabbe. Den fortæller bl.a. om det liv, som de soldater, der boede her, levede. Jeg vender tilbage med eventuelle bøger, du kunne have glæde af. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Helge,pbhome.se står bag @. Jeg betragter mig efterhånden som pan-skandinav, så hvorfor ikke have en svensk e-mailadresse?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Opplysning til innlegg nr. 165:Jeg har også røtter til Horgen i Heidal via Marit Pedersdotter, født i ca. 1724. Jeg har ikke fått lest så grundig igjennom temaet, men en onkel til minste Marit, født i 1771, Ola Pederson, født i 1733, falt i Holsteinkrigen i 1758-1762. Han ble født på Horgen. Jeg har også en anfader ifra Hougen(Sandbuhougen) i Bredbygden som deltok i Krigen i Holstein på samme tid som personen det søkes etter. Min ane var Christen Olsen, født 6.10.1789. Han ble utkommandert til krig i 12 år og var noen år i Holstein. Han ble gift i Fron kirke i 1811 og var mest sannsynlig tilbake ifra Holstein. Dette er eksempel på at det var flere som ble utkommandert samtidig ifra Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hans Petter,Interessant at høre. Og at mine forhåbninger om at de vigtigste oplysninger om ham nok er at finde i den norske lægd. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg var innom statsarkivet ein liten tur i førre veka, men eg fekk berre tid til å sjå gjennom Vaagske kompani og der fann eg i farten ingen aktuell. Men eg fann også at det i Heidalen berre var legdene frå Harildstad og oppover som høyrde til Vaagske kompani. Heringstad må ha høyrt til Qvamske kompani. Det er vel der vi må konsentrere leitinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jakup,Så ønsker jeg dig bedre held med forehavendet næste gang du alligevel kommer til statsarkivet. Heldigvis starter vores efterårssæson nu, så jeg vil kunne komme på Rigsarkivet på lørdag.Jeg håber at få lejlighed til at hilse på dig, når jeg kommer til Vågå den 10. ds. Mange hilsener Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen til Jakup:Jeg minder lige om den tidligere oplysning om en Hans: 2587 Hans Pedersen 1790 Harildstad husmand Quambske komp. Kunne det i virkeligheden være ham?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kai (171)Desværre er det ikke lykkedes mig at finde nogle bøger om norske soldater, der gjorde national militærtjeneste - de eneste, jeg fandt, var skrevet af nordmænd, og dem kender du måske allerede.Hvis du selv vil lede, kan du prøve på kgb@fak.dkMvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Helge,Det har du da fuldstændig ret i - og jeg kan ikke forklare det. Måske så han en flot soldat, der kom fra Heringstad eller andet, der har fået hans ungdoms blod til at koge?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Han bytte vel ikkje i tilfelle namn, men adresse. Dersom han flytte til Heringstad eller ein plass under under den garden, ville han bli nemnt Heringstad. Ved ei slik flytting ville det også bli notert avgang til Quambske komp.Denne personen er ein mogleg kandidat, men problemet er både å identifisere denne personen, kvar han kom frå, og deretter å finne ut kvar det vart av han. Ettersom opplysningane i stamrulla er baserte på opplysningar frå kyrkjeboka, med tilleggsopplysningar frå andre kjelder, er fødselsåret truleg nokså rett. Eg har ikkje funne nokon Hans Pedersen døypt i tida 1789-91 med tilknyting til Harildstad heller, like lite som til Heringstad. I Vågå har vi sjølvsagt Hans Pedersen fødd på Blekastad, som også vart kalla Åmot, men det var eit heilt anna Åmot som hadde tilknyting til Harildstad. Ellers var det tre husmannssøner i Nord-Fron som heitte Hans Pedersen, fødde ca. 1787 - ca. 1791 som kanskje kunne ha flytta til Heidalen ei tid, dei budde i 1801 på plassar under Kvålen i Skåbu, Klomstad i Kvam og Hov i Ruste.Det er mogleg det kan finnast noko i papira for Quambske komp. om avgangen til Hans Pedersen der, når han kom dit og kvar han eventuelt vart innrullert deretter. Før nokon av oss får undersøkt det, kjem vi nok ikkje vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for første gang komme på Rigsarkivet i dag og i morgen. Har bestilt flere stambøger og edsprotokol fra perioden, så muligvis kan jeg supplere med noget snart.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Endelig var jeg lidt heldig. Jeg har for første gange i dag set Hans Peter omtalt som Hans Pedersen Herringstad. Her er ikke nævnt noget om hans forældre, hans fødested er kun angivet som Norge, ikke nærmere bestemt, men der står, at han er født 5.2.1789.Nu har jeg jo selv været i Heidal og på Heringstad, hvilket var en meget stor oplevelse, og det har bestemt ikke gjort mig mindre interesserede i at finde ham rigtigt - altså med forældre og det hele.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Så spennende, Susanne! Da har vi altså en kar med navnet Hans Pedersen Herringstad, f. 5. feb 1789. Nå er du i alle fall et godt skritt nærmere en løsning. La oss håpe at det lar seg gjøre å identifisere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Det er nesten så eg må rope hurra! Når vi nå har eit sikkert patronym, blir leitearbeidet mykje enklare, og det er truleg berre nokre få det kan vera tale om. Det virkar kanskje mest sannsynleg at han var frå Nord-Fron og så har vorte henta til Heidalen som tenar/soldat. Den Hans Pedersen frå Vågå prestegjeld som er 'ledig', frå Blekastad/Åmot, må etter dei nyaste opplysningane du har funne, heilt sikkert vera for ung.Eg har funne to Hans Pedersen i Nord-Fron som kanskje kan passe. Ein var husmannssson frå Kvålen (Qvalen) i Skåbu og skulle etter folketeljinga i 1801 vera fødd ca. 1788, den andre var husmannsson frå nedre Klomstad i Kvam, og skulle vera fødd ca. 1787. Kanskje er det nokon som veit noko om desse? Det er ikkje utruleg at ein av desse har kome til Heidalen som ung, både Kvålen og Klomstad høyrde på same måte som Heringstad til utskrivingsområdet for Kvamske kompani.Ellers ser eg for med kvar det kan leitast, men eg kjem ikkje innom statsarkivet før om nokre veker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligt, Jakup, så er vi måske nærmere, trods alt.Jeg kan også supplere med, at han er hvervet - jeg tror således ikke så meget på indrullering i Norge. Der står i hans papirer, at han er hvervet for 12 år i 1808, har forlænget med 8 år i 1820, og igen med 8 år i 1828.Jeg fandt også skiftet efter ham, hvor hans søn skriver under, og det er første gang, jeg ser noget direkte fra hans hånd. Det var faktisk rørende, han var endnu ikke 15, da hans far døde.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Aud Sandbu

Jeg sitter og leser om et skifte på Rindhølen under Bjølstad datert 1. februar 1828 etter ei Marit Andersdatter som var død. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25162/206 Hun var enke etter Lars Paulsen som døde i 1825, og parfolket var barnløse.Men en Anders Halvorsen mente at han og 21 andre personer var arvinger etter Marit, 'uden dog at kunne gjøre Rede for i hvilken Grad'. Noen av disse personene var til stede, og 'efter nøiere Erkjendelse, og de Tilstedeværendes bedre Eftertanke, kom man til Kundskab om, at den afdøde Enke har en Halvbroder paa Mødrene Side, navnlig Peder Hansen Heringstad, som bor paa en Huusmandsplads under Gaaarden [synds ?] ved Strømmen paa Inderøen i Trondhjem Stift, hvilken endnu formodes at leve, og som altsaa i dette Tilfælde vil blive hendes eneste Arving.'Muligens et blindskudd, men kanskje denne Peder Hansen Heringstad, bosatt på Inderøy i 1828, hadde en sønn Hans Pedersen Heringstad født 1789?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Du er som vanleg parlaus, Aud! Dette er ei sak der vi verkeleg treng nye spor. Takk for at du bryr deg, og seier frå.Ellers er det magert med 'spor' etter kvart, nå sit eg att berre med ein frå Vardal som eg ikkje har fått sjekka ut, og som eg eigentleg har lita tru på, og kanskje ein eller to frå Skåbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Aud, Tusind tak fordi du ikke have glemt min søgning. Og kære Jakup, Tusind tak fordi du gør dine undersøgelser. Mange tak begge to! Med venlig hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I 1865 har vi Strømmen strandsted, Saxhaug i Inderøen, Nord-Trøndelag. F.eks. finner vi orkesterlederen Edgar Heringstad i Stjørdal (ved Værnes lufthavn) i Nord-Trøndelag. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kære Helge, også du har endnu tålmodighed til at komme med input i 'sagen'. Både min bror og jeg er jer alle meget taknemmelige. Mange venlige hilsner, Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

195 - Har funnet to vardøler med navn Hans Pedersen, men de kan sjekkes ut av saken:Hans Pedersen Mustad, 34 år ble gift med Marthe Olsdatter Mustad 31.03.1823.Hans Pedersen Nygaard, 31 år ble gift med Berthe Hansdatter Brelie fra Toten 08.06.1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da må jeg dessverre be dere svelge skuffelsen.Jeg er kommet til at den i skiftet fra 1828 på Rindhølen omtalte Peder Hansen Heringstad må være identisk med den Peder som ble døpt som uekte barn av Anne Paulsdtr. og soldat Hans Pedersen i Heidal, Virid: 1766, dvs skjærtorsdag, 27. mars i 1766. Venstre side, høyre kolonne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-73>LenkeVi finner Peder med kona Ivrina Ivarsdtr. og sønnen Hans i 1801 her: LenkePeder døde 1. november 1848 som fattiglem på Inderøy, 82 år gammel ifølge kirkeboka. Nr. 47 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.