Jump to content
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Recommended Posts

Yngve Nedrebø

Jeg har fått melding fra familien Fosse, og med den som vedlegg to bilder, et av DNA-testresultatet for den ene av familiemedlemmene. Personnummer er tatt bort, resten står som i det bildet jeg fikk oversendt. Det andre bildet viser fire parallelle resultater fra DNA-prøver, der første kolonne skal være for bestefaren til keiser Wilhelm, den andre er fra familien Fosse, den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern.

 

Familien har bedt meg åpne tråden og legge disse to bildene ut. Familien inviterer til saklig diskusjon.

post-286-0-35302400-1381841771_thumb.jpg

post-286-0-94198500-1381841866_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Øyvind Fosse

    177

  • Jan H Fosse

    137

  • Arnfrid Dommersnæs Mæland

    112

  • Inger Karin Haarbye

    100

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I dag - 29. desember 2017 - kom resultatet av Y-DNA-testen av en av "Fosse-slektningene", en mann som tilhører en av mannslinjene etter Anders Andersen Sagstad/Fosse (1835-1925). Anders Andersen Sagst

Anders Elias Fosse sammendrag: Vi har kommet til den dagen som vi alle har ventet på, for noen er dagen en glede for andre en liten skuffelse. Y- DNA fra den andre Fosse slekten er sammenfallende på 1

"Bernadotte & Falk Aktiebolag är ett tjänsteföretag huvudskaligen(!!) inriktat på DNA-analys och DNA-tester. "   For kr. 7495 SEK: http://www.bernadottefalk.se/order/product-category-2/royal-dna

Posted Images

Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke peiling på DNA - men jeg lurer jo på hvordan sammenlikningene er foretatt. Er det ved hjelp av ferske tester - eller kun ved søk på nettet?

 

Det hadde også vært fint om noen med kompetanse kunne tolke det framlagte materialet, slik at vi ukyndige kan forstå det.

Link to post
Share on other sites
Frank H. Johansen

 

Fakta viser seg nå at det er vi ikke. Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina.

 

 

Tror ikke det er dét testen sier... Testen har tallet "11" på markøren Y-GATA-H4.

 

Så vidt jeg kan se utfra http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?vgroup=Norway&section=yresults - selv om ikke alle de samme markørene er med, havner Y-DNAet til Harry Andreas Fosse i haplogruppe R1 et sted.

 

Men jeg er ganske fersk på DNA - her bør eksperter uttale seg.

 

mvh FHJ

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Jeg er også veldig spent på dette, følger nøye med... :) Men - er det ikke altfor få markører som er testet her også?

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Fakta viser seg nå at det er vi ikke. Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina.

Det er flere nå som har hjulpet oss og vi krysser på alle søkemotorer inn på familien Hohenzollern.

Om Keiser Wilhelm er faren til min bestefar er det store gjenstående spørsmål, men vi er i hvert fall i slekt med både bestefaren hans og den nåværende regent av huset Hohenzollern Prins Georg Friedrich. Så det er helt klart at vi er i blodlinje med Keiseren.

Så nå blir Spørsmålet fra oss igjen: Er kirkebøkene feil? Er Den Anders Elias som ble født i 1906 vår bestefar? Hvem er vår Oldefar ? ikke minst vår Oldemor?.

Som jeg begynte: vi baserte vår historie på Indisier ,historier og annet familien mente å huske. Nå ender vi opp med en Y-DNA vi umulig skulle ha tilgang til. Så hva gjør vi Nå.

 

Smil fra Øyvind

 

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11.

Edited by Arnfrid Mæland
Link to post
Share on other sites
Øyvind Fosse

 

 

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11. Jeg har helt identiske markører med Harry på DYS393, DYS390,DYS19, DYS391, DYS385, DYS389i, DYS448, DYS458, DYS437, Y Gata H4 osv. Haplo er hos meg Y-DNA R1a1, og eldste kjente paternale ane var fra Ostereidet i Lindås.

Som nevnet er er ikke jeg kjent med hvordan en analyserer, det er det andre som har gjort.

I den som ligger her så skal det ikke være tvil om at denne testen her ikke er " vanlig " norsk blod.

Denne kan også kjøres på søkemotorer for søk på DNA og da kommer det opp andre fra vår " påståtte nye slekt" men jeg skal be om linker. Vi venter også på en fra genetisk institutt i Bergen som kommer med flere markører, samt full gentest. Den ligger det en annen historie bak som årsak til testen.

Uansett så kan markørene være lik men jeg har forstått det slik at den som heter Y- GATA H 4 11 ikke muteres.

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Jeg har fått melding fra familien Fosse, og med den som vedlegg to bilder, et av DNA-testresultatet for den ene av familiemedlemmene. Personnummer er tatt bort, resten står som i det bildet jeg fikk oversendt. Det andre bildet viser fire parallelle resultater fra DNA-prøver, der første kolonne skal være for bestefaren til keiser Wilhelm, den andre er fra familien Fosse, den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern.

 

Mens vi venter på noen med tilstrekkelig kunnskap innen DNA, så vil jeg jo aller først spørre Fosse:

 

1) Er den aktuelle bestefaren Wilhelm IIs farfar?

2) Hvordan/når er han testet?

3) Den aktuelle fetteren, er han ren mannslinje fra Wilhelm II eller en av hans aner langs farslinjen?

 

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11. Jeg har helt identiske markører med Harry på DYS393, DYS390,DYS19, DYS391, DYS385, DYS389i, DYS448, DYS458, DYS437, Y Gata H4 osv. Haplo er hos meg Y-DNA R1a1, og eldste kjente paternale ane var fra Ostereidet i Lindås.

 

For mitt utrente øye, kan det se ut som om Arnfrids slekt matcher bedre enn de som er tegnet inn på sammenlikningsbildet.

 

Spørsmål:

4) Hvordan er de aktuelle verdiene på dette bildet fremskaffet?

Link to post
Share on other sites

De fire DNA-testene er så ulike at det på ingen måte er snakk om slektskap mellom de som er testet. Når vi sammenligner de 15 oppgitte (og sammenlignbare) verdiene viser det seg at test nr. 1 og 2 har minst avvik, men likevel på hele 6 forskjellige tallverdier i markørene. Test 3 og 4 ligger ute med et avvik på 16.

 

For å regnes som et treff i oversiktene vi får når vi tester Y-DNA hos slektsforskningsorienterte DNA-firmaer som Family Tree DNA, må en ha 0 eller 1 i avvik på tallene i de forskjellige DYS-verdiene når en sammenligner på 12 markørersnivået. Selv om to personer har 12 av 12 markører like, kan de være beslektet først over 1 000 år tilbake i tid. Nære slektninger har ofte få eller ingen forskjellige verdier når 67 og 111 markører testes og sammenlignes.

 

Test 1 og 2 tilhører sannsynligvis haplogruppe R1a som tidligere antydet. Med 6 forskjellige markører av disse 15 er det liten sannsynlighet for at felles stamfar på mannslinjene til testerne her ligger etter år 0. Test 3 og 4 tilhører andre haplogrupper og er så fjerne at vi kan snakke om over 10 000 år til felles stamfar.

 

 

Jan Myhrvold

Administrator i det skogfinske DNA-prosjektet

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

hei . litt rart at de tre andre ikke stemmer mot da det skulle vere familie :) men da vi tok testen så slo den ut sån som dette ,

Search for Genetic Matches > Enter Search Parameters > Search Results > Displaying User

 

DYS 393 DYS 391 DYS 439 DYS 392 DYS 437 DYS 448 GATA H4 DYS 456 DYS 635

11 11 11 11 14 20 11 16 23

Haplogroup: Unknown

Last name: Hohenzollern

Variant spellings:

 

Tested with: Family Tree DNA

Contact person: jan harald hohenzollern Contact this user

 

Most distant known paternal ancestor on the direct male line

First Name: georg

Last Name: Hohenzollern

Year Born:

Year Died:

Country of Origin: Unknown

 

 

Men jeg har ingen peiling på DNA .Men megt rart at ingen av de 4 dna testene skulle vere lik da de tre andre skule vere eller er familie som vi vet :)

 

venlig hilsen jan

 

http://www.ysearch.org/alphalist_view.asp?uid=&letter=H&lastname=Hohenzollern&viewuid=6E4P8&p=0

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Hei, jeg har prøvd å matche Jan Haralds, og det som ettersigende skal være keiser Wilhelm IIs bestefar, sine profiler;

 

Jan Haralds profil matcher ingen andres profiler på minimum 8 markører.

 

Keiser Wilhelms bestefars profil matcher 77 andre profiler. De som matcher på alle 14 markører hører til Haplogruppe r1a1a og noen til undergruppene r1a1a1g og r1a1a1g2. De er fra Tyskland, Russland, Polen, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn.

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Hei, jeg har prøvd å matche Jan Haralds, og det som ettersigende skal være keiser Wilhelm IIs bestefar, sine profiler;

 

Jan Haralds profil matcher ingen andres profiler på minimum 8 markører.

 

Keiser Wilhelms bestefars profil matcher 77 andre profiler. De som matcher på alle 14 markører hører til Haplogruppe r1a1a og noen til undergruppene r1a1a1g og r1a1a1g2. De er fra Tyskland, Russland, Polen, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn.

 

Når det gjelder han som ettersigende skal være en fetter, så tilhører han en helt annen Haplogruppe; N1c1. Profilen gir 29 match, hvorav en på alle 16 markører. Stedene er her Tyskland, Litauen, Hvite Russland, Ukraina og Polen.

 

Mens onkel Harry får 9 match, og hører til R1a1. Han får forøvrig match på de samme som jeg, i hs i Norge.

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Det er visst mye jeg lurer på her (og ingen i familien Fosse ønsker å opplyse oss mer heller?) - men er det slik at både Harry Fosse og Jan Harald er testet? Hvem har lagt inn disse data? Hvem har utført testen?

 

http://www.ysearch.o...ewuid=6E4P8&p=0

 

Data på Harry Fosse har vi jo "svart på hvitt", men det som ligger inne på Jan Harald Fosse på ysearch er ikke det samme? Er ikke Jan Harald sønnesønn av Harry?

 

Rettelse: Jeg mente: Er ikke Jan Harald sønnesønn til Anders Elias Fosse?

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Her er vel DYS 385a og b byttet om? Det kan forklare at det ikke blir match med noen. ;)

 

Ja, jeg er begynt å lure på det også. For jeg tok et nytt søk på onkel Harry med den plasseringen av 11 og 14 som Jan Harald har. Da fikk jeg 0 match på Harry. Skal ta et nytt søk på Jan Harald.

 

Det er visst mye jeg lurer på her (og ingen i familien Fosse ønsker å opplyse oss mer heller?) - men er det slik at både Harry Fosse og Jan Harald er testet? Hvem har lagt inn disse data? Hvem har utført testen?

 

http://www.ysearch.o...ewuid=6E4P8&p=0

 

Data på Harry Fosse har vi jo "svart på hvitt", men det som ligger inne på Jan Harald Fosse på ysearch er ikke det samme? Er ikke Jan Harald sønnesønn av Harry?

 

Nei, det tror jeg ikke han er.

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

 

Ja, jeg er begynt å lure på det også. For jeg tok et nytt søk på onkel Harry med den plasseringen av 11 og 14 som Jan Harald har. Da fikk jeg 0 match på Harry. Skal ta et nytt søk på Jan Harald.

 

 

 

Nei, det tror jeg ikke han er.

 

Byttet 11 og 14 om på Jan Harald, og da fikk jeg et treff, en tsjekker, men også på han står det ukjent Haplo, akkurat som på Jan Harald.

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

Byttet 11 og 14 om på Jan Harald, og da fikk jeg et treff, en tsjekker, men også på han står det ukjent Haplo, akkurat som på Jan Harald.

 

Tallene er de samme i den profilen som i Harry Fosses (men forskjellige "dys"). Jeg lurer på om det er mer som er byttet om her (i profilen 6E4P8), men nå tror jeg ikke jeg skal mene noe som helst mer før familien kommer med diverse forklaringer på spørsmål jeg har stillet. Dette blir jo bare gjetning.

 

Helst sikkert er det likevel at de resultatene som er satt opp ikke matcher de som er angitt for "bestefar til Wilhelm II".

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

hei jeg la bare til disse tallene fra min onkel sin dna test , om det er feil eller rett har ikke jeg snurring i da jeg har 0 peiling på dna...

 

Det forklarer det meste. Du må være nøyaktig! Her er det meste byttet om eller feil.

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

hehe helt rett men den traff nå på en georg hohenzollern som dere ser hehe

meget rart

 

Nei, det ser jeg ikke - og jeg vet ikke hvor du har det fra (annet enn fra deg selv ev.) Jeg kjenner jeg blir litt irritert fordi du lager mye "tull" (og ekstraarbeide for de som forsøker å hjelpe) uten å forsøke å forklare det du gjør. Det som ligger på den siden er det jo du selv som har lagt inn?

Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

hehe helt rett men den traff nå på en georg hohenzollern som dere ser hehe

meget rart

 

På onkel Harry sin profil er det notert 17 markører. Du har bare lagt inn 14, og flere av dem er feilnotert. Det er kun EN Hohenzollern, og det er deg. Du har selv lagt inn opplysningen om Georg Hohenzollern.

 

hehe helt rett men den traff nå på en georg hohenzollern som dere ser hehe

meget rart

 

Øyvind ba om at vi opptrådte saklig i den videre debatten, men hvorfor fører du oss bak lyset. Vi avslører deg jo! Du har jo også skrevet at du er testet med Family Tree DNA. Har du konstruert det hele?

Link to post
Share on other sites
Inger Karin Haarbye

det er helt sant jeg søkte på dette minst 10 ganger så traff den på georg hohenzollern . jeg sende han en meding og dagen etter var den borte ..

 

Du bruker opp andres tid på denne måten. Vær så snill å være ærlig i det minste. Ingen liker å bli ført bak lyset. Den profilen du har lagt inn er helt feil, og det som står der har du selv lagt inn.

 

Jeg hopper ut av denne debatten nå, den har blitt en farse!

Link to post
Share on other sites
Kjell Arne Røedvang Brudvik

Jeg ble kontaktet av Øyvind Fosse etter at tråden ble avsluttet hvorpå han den 8. oktober 2013 informerte meg om at de hadde fått svar på DNA-testen og at legen hans da hadde bekreftet at dette var full match. Samme dag svarte jeg hvor jeg da etterspurte hvem av etterkommerne av Keiser Wilhelm II de hadde testet mot, om dette kunne dokumenteres og om da de testede personene var villig til å offentlig bekrefte eventuelle resultater.

 

Svaret kom da senere samme kveld – han svarte ikke direkte på spørsmålet om hvem som hadde levert fra seg DNA-prøve, men det kom da frem at de hadde brukt kilder de hadde funnet på internett.

Videre på samme dato forklarte jeg da atter en gang nødvendigheten av at dokumentasjonen var reéll og at de ikke kunne basere seg på informasjon de hadde funnet på internett, da dette hverken lar seg bekrefte eller kan stå seg som en reéll kilde. Jeg gav beskjed at om det i det hele tatt var noen som helst treff her, ville det i så fall bare være indisier frem til de kunne eventuelt få dette bekreftet.

 

Deretter hørte jeg ikke noe mer, og håpet i det lengste at de hadde tatt dette innover seg. Helt frem til den 14. oktober 2013. Da forelå det en ny melding fra Øyvind Fosse – igjen bekreftet han da at kildene de benyttet seg av var fra internett – uten at han da har oppgitt disse kildene til tross for at jeg spurte etter de.

 

Nå ser jeg at tråden er gjenåpnet og det eneste reélle materialet vi har å jobbe med, er en DNA-test som da er utført på hans far – i alle fall et godt utgangspunkt – men når det resterende datamaterialet hverken kan påståes å være direkte fra kilden, eller nå lenger kan anseés som konkrete da Jan Harald Fosse her allerede sier han har gjort endringer for å prøve seg frem; ja da har vel egentlig gjenåpningen allerede utspilt sin rolle.

 

Jeg har ingen problemer med å kunne akseptere at jeg har feil, men da bør det i det minste være et minimumskrav at det som da legges frem er fakta og fra kilder som kan bekreftes.

Link to post
Share on other sites
  • Yngve Nedrebø locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.