Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hei

Da tror jeg du skal lese mine og Yngves kommentarer en gang til. Og kanskje sette deg inn i hva en moderators oppgave er.

Mvh. Trygve

Og hvem skal svare på henvendelsene i dette forumet, "Spør Statsarkivet i Bergen", hvis Yngve Nedrebø kun skal moderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket laboratorium blir brukt til DNA-analyse?

Jeg sjekket første instans på denne "garantilisten"

http://www.bernadottefalk.se/order-information/quality-and-warraty/

og kan ikke finne Bernadotte & Falk på listen over deres godkjente DNA-laboratorier

http://www.aabb.org/sa/facilities/Pages/RTestAccrFac.aspx

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skal svare på henvendelsene i dette forumet, "Spør Statsarkivet i Bergen", hvis Yngve Nedrebø kun skal moderer?

Et spørsmål som som selvsagt moderator selv må svare på. Og akkurat nå blir det et av flere spørsmål som han må svare på.

Endret av Trygve Johan Skaarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og kan ikke finne Bernadotte & Falk på listen over deres godkjente DNA-laboratorier

Dette er en helt annen diskusjon. Les mitt første innlegg og mitt motiv for å i det hele tatt blande meg inn her. Sier det igjen, sett dere inn i hva som er moderators oppgave. Det er moderators grove overtramp som er tema her her og som gjør meg opprørt. Ikke noe annet Og vær så snill å ikke gjør det til noe annet. Det er han som bør svare her og gi en god forklaring på hvorfor han har gjort som han har gjort. Jeg har ikke tatt standpunkt til hva og hvem som har rett. Men redelighet, spesielt her, er alfa og omega. Moderator skal være nøytral!

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet har sett seg ut en helt spesiell målgruppe for sin "Royal-DNA-Test" og det er familier som har en nedarvet familieanekdote om kongelig avstamming. Det er ikke det minste rart om firmaets løfter om  "Vi kommer framöver att erbjuda matchning mot fler intressanta ätter till påstådda ättlingar efter både kungar, prinsar, drottningar och prinsessor, (...)",  kan virke forlokkende på personer som STERKT ønsker at familiehistorien deres skal være sann. Det er sikkert noen som får treff på anene til Jan Bernadotte eller den russiske tsarslekten, men jeg skulle likt å se hvordan de presenterer et reelt treff.. "Sertifikatet" Fossefamilien har betalt over sjutusen for å få, (#965) er patetisk i sin utforming og er delvis en stor del av årsaken til at folk reagerer negativt.

I tre år har Fossefamilien fått mye oppmerksomhet i et offentlig forum og fått masse hjelp av genuint interesserte mennesker som har solid kunnskap om slektsgransking og ikke minst har Fossefamilien lagt beslag på mye tid for statsarkivar Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen. (..ikke Riksarkivet, Skaarnes). Familien ser ikke ut til å feste seg nevneverdig ved de funn som er gjort, men hiver seg kritikkløst over et ark dekorert med bilder av ikke mindre enn tjuesju kroner med en temmelig rojal logo på toppen av arket. Hva står det der? At "Fosse" har "ancestral origin matches (...)  som forekommer i Brandenburg, Øst-Preussen og Prøyssen. Du verden...! Bare der? Ikke noe skandinavisk? Sannelig har de funnet et svar i overensstemmelse med familiens ønskedrømmer...! 

Er det rart dette oppfattes som kynisk?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet har sett seg ut en helt spesiell målgruppe for sin "Royal-DNA-Test" og det er familier som har en nedarvet familieanekdote om kongelig avstamming. Det er ikke det minste rart om firmaets løfter om  "Vi kommer framöver att erbjuda matchning mot fler intressanta ätter till påstådda ättlingar efter både kungar, prinsar, drottningar och prinsessor, (...)",  kan virke forlokkende på personer som STERKT ønsker at familiehistorien deres skal være sann. Det er sikkert noen som får treff på anene til Jan Bernadotte eller den russiske tsarslekten, men jeg skulle likt å se hvordan de presenterer et reelt treff.. "Sertifikatet" Fossefamilien har betalt over sjutusen for å få, (#965) er patetisk i sin utforming og er delvis en stor del av årsaken til at folk reagerer negativt.

I tre år har Fossefamilien fått mye oppmerksomhet i et offentlig forum og fått masse hjelp av genuint interesserte mennesker som har solid kunnskap om slektsgransking og ikke minst lagt beslag på mye tid for statsarkivar Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen. (..ikke Riksarkivet, Skaarnes). Familien ser ikke ut til å feste seg nevneverdig ved de funn som er gjort, men hiver seg kritikkløst over et ark dekorert med bilder av ikke mindre enn tjuesju kroner med en temmelig rojal logo på toppen av arket. Hva står det der? At "Fosse" har "ancestral origin matches (...)  som forekommer i Brandenburg, Øst-Preussen og Prøyssen. Du verden...! Bare der? Ikke noe skandinavisk? Sannelig har de funnet et svar i overensstemmelse med familiens ønskedrømmer...! 

Er det rart dette oppfattes som kynisk?

Hei!

Ta en titt øverst på siden, overskriften.Der står det det Riksarkivene og Statsarkivene med store bokstaver. 

Igjen, dette er ikke det denne saken fra min side dreier seg om. så som sagt til andre, les det jeg har skrevet som ikke har noe med det du her kommer med. Virker som du bare leser overskriftene. Fosse har ikke betalt 5 øre for dna-testen.  Hvis du vil være seriøs og konstruktiv så må du lese deg opp på det du kommenterer.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ordtak er nærliggende å tenke på:

Verden vil bedras  og

Utakk er verdens lønn

Kunne ikke vært mer enig!

Fin måte å si god natt på. :)

Mvh.Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ta en titt øverst på siden, overskriften.Der står det det Riksarkivene og Statsarkivene med store bokstaver. 

Igjen, dette er ikke det denne saken fra min side dreier seg om. så som sagt til andre, les det jeg har skrevet som ikke har noe med det du her kommer med. Virker som du bare leser overskriftene. Fosse har ikke betalt 5 øre for dna-testen.  Hvis du vil være seriøs og konstruktiv så må du lese deg opp på det du kommenterer.

Mvh. Trygve

Som du allerede er blitt gjort oppmerksom på:  Dette forumet heter "Spør Statsarkivet i Bergen".  Yngve Nedrebø jobber som statsarkivar der - og er altså en av fagpersonene som, naturlig nok, både svarer på spørsmål og kommenterer her.  Det virker som om du ikke har forstått det, men oppfatter ham utelukkende som moderator av et debattforum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å komme tilbake til det tråden handler om:

Etterkommerne etter keiser Wilhelm er IKKE DNA-testet! Det er merkelig at dette trekkes frem igjen nå, etter hundrevis med sider hvor påstandene tilbakevises en etter en. Fosse-mennene er testet til å tilhøre haplogruppe R1a, forøvrig det samme som min far. De europeiske kongelige og adelige linjer som er testet tilhører R1b. Sansynligheten er stor for at også Hohenzollern-linjen tilhører R1b.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Det er jo bekreftet at Fosse slekten er i slekt på ydna chromosome mot Brandenburg -Hohenzollern -Prussen . Så da er jo det bekreftet at Hohenzollern har haplogruppe R1a,  Når Falk og bernadotte bekrefter dette .

Men om vi venter litt så kommer det sikkert noen her på siden som kan dette bedre en oss fleste vil jeg tro . Det er tross alt ikke meg i Fosse slekten som har jobbet med denne  Ydna testen i sverige ,  Men andre .

Men mitt spørsmål var ikke dette du hevder til Arnfrid Dommersnæs Mæland  ang keisern ,Det er jo du som trekker frem  dette nå ser jeg , Det jeg spør  om ,  Er det noen dyktige forskere som kunne spore opp aner fra Fosse slekten til Brandenburg slekten ang røtter  ?. Som jeg forstår forandrer ikke  Ydna linje seg så mye igjennom historiske ledd eller ? 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å komme tilbake til det tråden handler om:

Etterkommerne etter keiser Wilhelm er IKKE DNA-testet! Det er merkelig at dette trekkes frem igjen nå, etter hundrevis med sider hvor påstandene tilbakevises en etter en. Fosse-mennene er testet til å tilhøre haplogruppe R1a, forøvrig det samme som min far. De europeiske kongelige og adelige linjer som er testet tilhører R1b. Sansynligheten er stor for at også Hohenzollern-linjen tilhører R1b.

Hei!

Er helt enig med deg her.  Det er kun resultatet av en dna-test fra, som du sier, en direkte etterkommer fra keiser Wilhelm som kan sette en endelig stopp på diskusjonen. Og den finnes tydeligvis ikke. Det har vært snakk om sertifikater og juridiske dokumenter som skal sannsynliggjøre at det er hold i påstanden om slektskap. Så langt er det ingenting verdt. Tydelig at Fossefamilen har hatt stor tro på at de har rett. De har jo brukt store ressurser, tid og penger på å finne bevis. Det har vært brukt stygge ord om dem, som svindlere og stormannsgale + +. Tror nok sannheten er at de har oppriktig interesse for å finne ut hva som stemmer her og når det stoppet opp ba om hjelp her på forumet. Har sett at det er mange som gjort det de kan for å hjelpe og ofte kommet med svar og konklusjoner som ikke Fossefamilien hadde håpet på. Og ser selvsagt verdien i å ha en fagmann med så mye kunnskap og erfaring som Yngve Nedrebø som leder og moderator i dette forumet. Har sett at han har lagt ned mye arbeid her. Tror de fleste som hadde satt inne med den type opplysninger ville snudd hver stein for å være helt sikker på hva som er  rett. At de fortsetter selv etter alle de negative tilbakemeldingene både herfra og andre steder er fullt forståelig og de er selvsagt i sin fulle rett til det. Og som sagt, de har ikke fått bevist at de har rett. Men det er heller ingen som med full rett kan si at de tar feil!

Visste ikke at det var så mange måter å ta dna-tester på. Har trodd (som de fleste?) at en dna test er nettopp det, enkelt og greit, akkurat som et fingeravtrykk. Men tydeligvis ikke. Har lært mye om det med å følge med på diskusjonen her. Men en ting jeg har fått med er at en fullverdig dna ville fjernet all tvil enten den ene eller andre veien. Har lyst til å vise til et innlegg fra en "Hans" skrevet 19. september i fjor, #957

Skrevet 19 September 2015 - 21:35

"Hei . Jeg har jobbet med DNA i mange år og ønsker å forklare litt her. Jeg kan infomere at denne type dna test som dere har brukt for og løse denne sak ang. slektskap , blir meget feil . Som jeg forstår her, har dere brukt dna analysering med en lav test,og da blir ikke dette rett  . Dere har også brukt feil type tester som vi alle vet som holder på med dette . Etter og ha sett litt på dna testene til familie Fosse og deres dnablokker, kunne det vært greit om den andre delen av Fosse slekten kunne stille opp på en større test . 

Som jeg også har sett fra utsiden er dette en meget interresant sak som ikke burde avsluttes,med en så svak test som er tatt av disse to slekter. Det er ikke noe bevis i denne sak med de tester som ligger til grunn slik som jeg ser det." 

Med andre ord, det er fortsatt tvil og som Hans sier så burde ikke saken avsluttes.

Synes Hans burde komme med mer om det han vet og lede forumet på rett spor igjen. 

Uansett i en sak som dette der det er det som var en av Europas mektigste menn som eventuellt er innblandet så har nok ikke hverken kirkebøker eller andre skriftlige og muntlige opplysninger noen som helst verdi. Og det gjelder jo dermed også bygdehistorier og rykter både for og imot.

Staben rundt keiseren sørget nok alltid for å bevare hans omdømme på godt og vondt.

Mvh. Trygve

Endret av Trygve Johan Skaarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Hans er trolig fiktiv. Han meldte seg inn den dagen han skrev ovennevnte innlegg, og har kun ett innlegg til på forumet, vedr Jan Harald sin farmor, forøvrig siste gang han var inne. Sebildet! Noen som vet hvem det kan være?

Man trenger ikke en stor test for å finne felles forfar 4 generasjoner bakover i tid. Testene som ble tatt hos Gena er i så måte 100 % sikre.

post-133-0-26776600-1472309931_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Hans er trolig fiktiv. Han meldte seg inn den dagen han skrev ovennevnte innlegg, og har kun ett innlegg til på forumet, vedr Jan Harald sin farmor, forøvrig siste gang han var inne. Sebildet! Noen som vet hvem det kan være?

Man trenger ikke en stor test for å finne felles forfar 4 generasjoner bakover i tid. Testene som ble tatt hos Gena er i så måte 100 % sikre.

Takk for den opplysningen! Du er vel en av de som i den tiden jeg har fulgt med her synes har opptrådd saklig og redelig. Synd at det kommer sånne innlegg. Vil jo i utgangspunktet tro det det beste om folk og som i dette tilfelle forstår jeg ikke hva de vil oppnå med det. 

Som jeg skrev så er ikke dna mitt felt og må bare forholde meg til det som blir skrevet for og imot her. Blir ikke noe klokere av det. Må nok ha et langt studie i emnet for å kunne skille klinten fra hvete når det gjelder dette. Men så mye har jeg sett at 100% sikker hadde jeg ikke våget å hverken skrive eller si. Så holder meg til det du skrev og etterlyste i forrige innlegg; fullverdig sammenligning av rette personer, da kan saken avsluttes. Og det betyr vel kanskje at vi aldri får vite. "Sannsynligvis" holder ikke.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du allerede er blitt gjort oppmerksom på:  Dette forumet heter "Spør Statsarkivet i Bergen".  Yngve Nedrebø jobber som statsarkivar der - og er altså en av fagpersonene som, naturlig nok, både svarer på spørsmål og kommenterer her.  Det virker som om du ikke har forstått det, men oppfatter ham utelukkende som moderator av et debattforum.

Det var da fælt til pirking. Les øverst du og. Tilhører ikke dette forumet Riksarkivet og Statsarkivet? Har sagt at jeg har fulgt med på denne diskusjonen ganske lenge siden jeg ble tipset om den og selvsagt fått med meg Yngves oppgave, eller rettere, oppgaver her og fått med meg at han er en stor ressurs med mye kunnskap og erfaring som han må komme med når det er behov for det. Selvsagt! Virker absolutt som rett mann å ha i Riksarkivet og Statsarkivene. Men i og med at han også har oppgavene som leder og moderator så må han også forholde seg til det. Vanskelig å forstå?

Han skal hjelpe så godt han kan, rettlede, komme med sin kunnskap og be om hjelp der også han står fast. Men han skal være nøytral og sørge for at diskusjonen blir ført i en god tone og ihvertfall ikke tråkke på folk som kommer her på forumet og ber om hjelp. Noe han nettopp har gjort. Har ikke sett noe lignende fra han før. Men i dette tilfellet var det for grovt til å overse når det gjaldt hans rolle som MODERATOR. Å slenge drit er vel ikke en moderators  oppgave. Eller noens oppgave.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt til pirking. Les øverst du og. Tilhører ikke dette forumet Riksarkivet og Statsarkivet? Har sagt at jeg har fulgt med på denne diskusjonen ganske lenge siden jeg ble tipset om den og selvsagt fått med meg Yngves oppgave, eller rettere, oppgaver her og fått med meg at han er en stor ressurs med mye kunnskap og erfaring som han må komme med når det er behov for det. Selvsagt! Virker absolutt som rett mann å ha i Riksarkivet og Statsarkivene. Men i og med at han også har oppgavene som leder og moderator så må han også forholde seg til det. Vanskelig å forstå?

Han skal hjelpe så godt han kan, rettlede, komme med sin kunnskap og be om hjelp der også han står fast. Men han skal være nøytral og sørge for at diskusjonen blir ført i en god tone og ihvertfall ikke tråkke på folk som kommer her på forumet og ber om hjelp. Noe han nettopp har gjort. Har ikke sett noe lignende fra han før. Men i dette tilfellet var det for grovt til å overse når det gjaldt hans rolle som MODERATOR. Å slenge drit er vel ikke en moderators  oppgave. Eller noens oppgave.

Mvh. Trygve

En ganske kort kommentar til dette, Skaarnes - og så tror jeg ikke denne problematikken bør få mer plass i denne tråden.  Arkivverket tilbyr flere debattfora.  Det mest allmenne heter "Brukernes eget forum". Her er det høy aktivitet fra slektsgranskere og slektsinteresserte.  Så er det bl.a. noen fora der man kan henvende seg til det enkelte, regionale statsarkiv.  Vi befinner oss nå i et av disse - som heter "Spør Statsarkivet i Bergen".  Statsarkivar Yngve Nedrebø jobber der. Derfor deltar han i dette forumet både med svar, veiledning og kommentarer.

Her er en orienterende oversikt som du jo kan studere nærmere om du ønsker:

https://forum.arkivverket.no/forum/5-institusjoner/

Endret av Oddbjørn Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske kort kommentar til dette, Skaarnes - og så tror jeg ikke denne problematikken bør få mer plass i denne tråden.  Arkivverket tilbyr flere debattfora.  Det mest allmenne heter "Brukernes eget forum". Her er det høy aktivitet fra slektsgranskere og slektsinteresserte.  Så er det bl.a. noen fora der man kan henvende seg til det enkelte, regionale statsarkiv.  Vi befinner oss nå i et av disse - som heter "Spør Statsarkivet i Bergen".  Statsarkivar Yngve Nedrebø jobber der. Derfor deltar han i dette forumet både med svar, veiledning og kommentarer.

Her er en orienterende oversikt som du jo kan studere nærmere om du ønsker:

https://forum.arkivverket.no/forum/5-institusjoner/

Hva er problemet? Hvorfor lage en sak av dette? Har du inntrykk av at jeg er på feil forum, feil debatt? Jeg har nettopp registrert meg her og selvsagt satt meg grundig inn i alle regler om hvordan man debatterer og oppfører seg her. Men ok, hvis du synes det er det som er viktig: Jeg har henvendt meg til "Spør statsarkivet i Bergen som har Yngve Nedrebø som leder og moderator og som er underlagt RIKSARKIVET OG STATSARKIVENE"  angående saken om Anders Elias Fosse's opphav for å komme med mine synspunkter og kommentarer.

1. Arkivverket
  2.  
  3.  Institusjoner
  4.  
  5.  Statsarkivet i Bergen
  6.  
  7.  Spør Statsarkivet i Bergen
  8.  
  9.  Anders Elias Fosse

Fornøyd?  

Håper neste innlegg fra deg kan angå saken og ikke vær spissfindigheter.

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har fulgt med på denne siden fra utsiden nesten siden starten fordi jeg synes den er interessant. 

Men hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle kommentere noe her av ulike grunner. Det at jeg gjør det nå er dette som jeg hele tiden har betraktet som et meget seriøst forum, forandret seg helt da jeg leste de siste innleggene fra Yngve Nedrebø som står oppført som moderator og dermed leder av denne siden. Noe så useriøst og frekt som Yngve her kommer med om et av Europas største og mest seriøse firma er jo nettopp hans oppgave å sørge for at ikke får komme på trykk! Bernadotte/Falk har fått beskjed om det av meg og de var dypt sjokkert og kommer til å gå videre med saken. 

I tillegg har han her vist at han på ingen måte er upartisk i saken men gjort seg opp sin mening om den og til og med tatt parti mot Fosse som her virkelig gjør et forsøk på å få svar på sine spørsmål med nettopp å bruke de mest seriøse aktører som de kan få kontakt med. Det er IKKE en moderators oppgave og gjort at Riksarkivet her har fått en ripe i lakken og i mine øyne langt på vei mistet sin anseelse. Hva Yngve vil gjøre for å rette opp i dette skal bli interessant å se. 

Siden jeg nå har involvert meg her kommer jeg til å påpeke alvorlige svakheter i bevisene mot at Anders Elias Fosse ikke kan stamme fra Keiser Wilhelm uten at jeg på noen måte skal påstå det motsatte. Kommer tilbake til dette om ikke lenge. Dette får holde for denne gang.

Mvh.

Trygve

Ikke skyt budbringeren!

Jeg observerer at enda en fetter har meldt seg på i debatten og på meg virker det som irritasjonen skal gå ut over statsarkivaren i Bergen Yngve Nedrebø, som sitter på et hav av kilder og kunnskap, som mange setter stor pris på.

Jeg synes Yngve Nedrebø har gitt greie svar hele veien, men mottaker liker tydeligvis ikke svarene. Hvem sier at han ikke skal få lov til å ha egne meninger? DNA-testen som var sendt i "Keiser-saken" utelukket all tvil om farskapet til Anders Elias Fosse. Anders Elias Fosse oppga gjennom hele livet å være født 10.april 1906 og av de foreldrene som står oppført i kirkeboka ved dåpen. I "Folkemengdens bevegelse" liste for Meland sogn i 1906: Mandkjønn, Levendefødte, Innregistrerte Meland Sogn, Alversund står Anders Elias som født 10.april 1906. Foreldre: Skreddersvend Elias Fosse f. 1869 og h. Karen Kristoffersdatter f. 1874, Bosted Fosse. Skole- konfirmasjon - giftermål.

Gratulasjonshilsenen til Anders Elias Fosse 50 års dag sto på trykk i Bergens Tidende 10.april 1956, og ikke 1955!

Hans egen datter oppga farens fødselsdag å være 10.april 1906,da han døde i 1983.

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Rigmor

Nå skyter du igjen fra hoften.

Ikke vet du hvem Trygve er i forhold til bestefar, men du prøver å trykke ned ett menneske som du hverken kjenner beveggrunnene til eller hvordan vårt familie forhold er..Jeg skjønner at det er viktig for Historie Sositeten i å ha rett i denne sak som har vært mye diskutert her på forumet.

Hadde du Rigmor orket å gå tilbake så vet du like godt som meg at min Bestefar ble Myrdet. Du vet også siden dere har prøvd å dra min familie ned i sølen så mye dere kan , at min nå avdøde Tante var tungt alkoholisert. ( for øvrig var jeg veldig glad i hun) Samtidig har vi forelagt  på forumet to forskjellige Dødsannonser fra BT med forskjellig alder på A.E Fosse.

Nå er ikke det viktig lenger i denne sak , da den er kommet på ett helt annet nivå enn tidligere.

Men av og til må deltakere på forumet vaske munnen sin med såpe, og nå er det din tur Rigmor. For øvrig er jeg helt enig med Trygve at det vil bli konsekvenser for Yngve Nedrebø , men de kommer fra Sverige. Tror også at de blir alvorlige.

Siden jeg fremdeles er på ferie, så er det fornuftig og avslutte i tide.

Kjære Rigmor

Ikke vet du hvem Trygve er i forhold til bestefar, men du prøver å trykke ned ett menneske som du hverken kjenner beveggrunnene til eller hvordan vårt familie forhold er..Jeg skjønner at det er viktig for Historie Sositeten i å ha rett i denne sak som har vært mye diskutert her på forumet.

Hadde du Rigmor orket å g å tilbake så vet du like godt som meg at min Bestefar ble Myrdet. Du vet også siden dere har prøvd å dra min familie ned i sølen så my dere kan , at min nå avdøde Tante var tungt alkoholisert. ( for øvrig var jeg veldig glad i hun) Samtidig har vi forelagt  på forumet to forskjellige Dødsannonser fra BT med forskjellig alder på A.E Fosse.

Nå er ikke det viktig lenger i denne sak , da den er kommet på ett helt annet nivå enn tidligere.

Men av og til må deltakere på forumet vaske munnen sin med såpe, og nå er det din tur Rigmor. For øvrig er jeg helt enig med Trygve at det vil bli konsekvenser for Trygve Nedrebø , men de kommer fra Sverige. Tror også at de blir alvorlige.

Endret av Øyvind Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk uanstendig av dere, dere er de samme personer som " såkalt kopierte en 16 dna fra en såkalt ukjent slektning på 48 timer med postgang).

Samme DNA ble brukt til å disskreditere hele slekten i Aftenposten.

Er det noen som burde skamme seg i denne sak så er det d og ett par av dere som trykker liker.

Dette er faktisk uanstendig av dere, dere er de samme personer som " såkalt kopierte en 16 dna fra en såkalt ukjent slektning på 48 timer med postgang).

Er det noen som burde skamme seg i denne sak så er det d og ett par av dere som trykker liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt budbringeren!

Jeg observerer at enda en fetter har meldt seg på i debatten og på meg virker det som irritasjonen skal gå ut over statsarkivaren i Bergen Yngve Nedrebø, som sitter på et hav av kilder og kunnskap, som mange setter stor pris på.

Jeg synes Yngve Nedrebø har gitt greie svar hele veien, men mottaker liker tydeligvis ikke svarene. Hvem sier at han ikke skal få lov til å ha egne meninger? DNA-testen som var sendt i "Keiser-saken" utelukket all tvil om farskapet til Anders Elias Fosse. Anders Elias Fosse oppga gjennom hele livet å være født 10.april 1906 og av de foreldrene som står oppført i kirkeboka ved dåpen. I "Folkemengdens bevegelse" liste for Meland sogn i 1906: Mandkjønn, Levendefødte, Innregistrerte Meland Sogn, Alversund står Anders Elias som født 10.april 1906. Foreldre: Skreddersvend Elias Fosse f. 1869 og h. Karen Kristoffersdatter f. 1874, Bosted Fosse. Skole- konfirmasjon - giftermål.

Gratulasjonshilsenen til Anders Elias Fosse 50 års dag sto på trykk i Bergens Tidende 10.april 1956, og ikke 1955!

Hans egen datter oppga farens fødselsdag å være 10.april 1906,da han døde i 1983.

Mvh Rigmor

Lørdagskveld og gjestene har gått og så har jeg blitt "hekta" på noe som jeg hadde bestemt meg for å aldri blande meg inn i. Så hvorfor ikke svare litt her før jeg tar kvelden.

Jada, du har observert riktig Rigmor og har derfor et spørsmål til deg. Hva sier det deg om meg? Skal skrive litt om meg og mitt forhold eller ikkeforhold til Fosseslekten når jeg får ditt svar. Vær snill å svare meg på det. Likte forøvrig overskriften din. Bortsett fra at hva gjør man når det budbringeren som skyter?

Mvh. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Rigmor

Hadde du Rigmor orket å gå tilbake så vet du like godt som meg at min Bestefar ble Myrdet. Du vet også siden dere har prøvd å dra min familie ned i sølen så mye dere kan , at min nå avdøde Tante var tungt alkoholisert. ( for øvrig var jeg veldig glad i hun) Samtidig har vi forelagt  på forumet to forskjellige Dødsannonser fra BT med forskjellig alder på A.E Fosse.

Men av og til må deltakere på forumet vaske munnen sin med såpe, og nå er det din tur Rigmor. For øvrig er jeg helt enig med Trygve at det vil bli konsekvenser for Trygve Nedrebø , men de kommer fra Sverige. Tror også at de blir alvorlige.

Kjære Rigmor

Hadde du Rigmor orket å g å tilbake så vet du like godt som meg at min Bestefar ble Myrdet. Du vet også siden dere har prøvd å dra min familie ned i sølen så my dere kan , at min nå avdøde Tante var tungt alkoholisert. ( for øvrig var jeg veldig glad i hun) Samtidig har vi forelagt  på forumet to forskjellige Dødsannonser fra BT med forskjellig alder på A.E Fosse.

Hei Øyvind.

Jeg har bare vært uenig i det dere hevder at Anders Elias Fosse skal være sønn av noen annen enn det døvstumme ekteparet; Elias Andersen Fosse og Karen Marie Christophersdatter.

At jeg ikke har kunnet gi noen støtte til dere i denne saken, beror jo på at det er så fjernt fra de faktiske forhold som det kan få blitt. Det har jeg sagt min mening om og gitt forklaring på hvordan forholder seg. Kaller du det for å trekke noen ned i så, så har vi forskjellige oppfatninger.

Ja, det var to dødsannonser:

Dødsannonse 1:

Vår inderlig kjære far, svigerfar, vår gode bestefar, oldefar og onkel: Anders Elias Fosse døde brått fra oss i dag, 77 år. Bergen 1.april 1983.

I dødsannonsen er pårørende nevnt som: Esther - Trygve, Gunvor, Harry - Anita, Edvin, Harald - Birthe, Barnebarn, Oldebarn.

Begraves fra Solheim kapell torsdag 7.april 1983, kl.12.00.

Minnestunden avsluttes ved graven.

Kondolanse ønskes ikke.

Dødsannonse 2:

Vår inderlig kjære svigerfar, bestefar og trofaste venn: Anders Elias Fosse døde fra oss langfredag nær 78 år gammel. Bergen 5.april 1983. I dødsannonsen er pårørende nevnt som: Finn, Britt - Rudolf, Laila - Asbjørn, Liv - Jan Ivar, Vigdis - Ole og Tore - Synnøve.

Begravet fra Solheim kapell 7.april 1983, kl.12.00

Om ikke debattant Trygve Johan Skaarnes er dattersønn av Anders Elias Fosses eldste datter Ester Margrethe, som ble gift hos byfogden i Bergen 29.september 1945 med Trygve Skaarnes, så skyter jeg vel fra hofta eller så er jeg vel helt på viddene da. Men jeg tror ikke det.

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------------------

Det er vel meg du sikter til her, da..... Jeg har altså kopiert DNA-resultatet til dine slektninger fra Fosse. Ganske alvorlig beskyldning det. Kanskje du har glemt hvor mange timer jeg har brukt til å bistå dere i denne saken...

Forøvrig gjentar jeg at Fosse-familien er testet til å tilhøre Y-haplogruppe R1a. Alle konge- og keiserslekter i Europa som er testet, inkl Romanov, tilhører R1b.

Om det er du som kjenner resultatene fra Bernadotte-Falk-testen, gjør du lurt i å legge de frem her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskveld og gjestene har gått og så har jeg blitt "hekta" på noe som jeg hadde bestemt meg for å aldri blande meg inn i. Så hvorfor ikke svare litt her før jeg tar kvelden.

Jada, du har observert riktig Rigmor og har derfor et spørsmål til deg. Hva sier det deg om meg? Skal skrive litt om meg og mitt forhold eller ikkeforhold til Fosseslekten når jeg får ditt svar. Vær snill å svare meg på det. Likte forøvrig overskriften din. Bortsett fra at hva gjør man når det budbringeren som skyter?

Mvh. Trygve

Hei Trygve.

Jeg vil ikke gi meg ut på noen uttalelser om hva dette sier meg om deg. Jeg bare ser at du i likhet med dine fettere holder muligheten åpen for at deres bestefar Anders Elias Fosse ikke skal være sønn av de som beviselig er hans foreldre.

Som jeg skrev tidligere, så mener jeg at Yngve Nedrebø er i sin fulle rett til å mene hva han mener.

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er jeg helt enig med Trygve at det vil bli konsekvenser for Yngve Nedrebø , men de kommer fra Sverige. Tror også at de blir alvorlige.

Skal Nedrebø oppfatte dette som en trussel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.