Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Aase R Sæther - Gloppen

Skifte etter lagmann Jørgen Philipson i 1696/7. Arv etter han på Tonning i Stryn - korleis?

Recommended Posts

Aase R Sæther - Gloppen

Slektsrekkja til Anne Eriksdtr som du nemner lenger oppe viser at mora er Ingeborg Pedersdtr, og at ho igjen er dotter til Peder/Per Salmund/Salomonson. Desse personane går igjen i andre slektsrekkjer óg, og eg trur tilknytinga til Vereide må kome frå rekkjer som er nemnde i andre saker. Ei odelssak på lagtinget i Bergen i 1603 skal innehalde ei slik rekkje som vedkjem Vereide; her byggjer eg på bygdeboka, og har ikkje sett på originalen.

 

Per Salmundson er knytt til Eide i Gloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inge Nygård

Hei Ole Arild!

 

Dette har vore ein særs interessant tråd å følge med på, ikkje minst fordi Niels Philipsen er mellom anene mine på morssida, og Anders Andersen Ytreeide er mellom anene mine på farssida. Eg skulle gjerne ha teke større del i diskusjonen, men eg har vel ikkje heilt klart å vere tilstrekkeleg oppdatert på kva som allereie har vore diskutert i tråden, og kva som ikkje har vorte nemnd.

 

Nokre kommentarer til noko av innhaldet i dokumentet 2578-2579.pdf:

 

Du nemner at Anne Rasmusdtr. (Kirkhorn) var gift med Anders Olsen Tryggestad (vigd i 1746). Her må eg få nemne at Anne Rasmusdtr. var første gong gift i 1732 med Knud Olsen. (Desse er mellom mine aner). Dei var busett på Kjellstad i Sunnylven: http://www.nb.no/nbsok/nb/86ce2130d273e7a66bbf0c5dc7d3649f?index=0#247

 

Elles er eg noko tvilande til nokre av dødsfalla som vert nemnde.

 

Du skriv at Lars Larsen Tonning døydde som ein eldre mann (ca. 70 år) i 1740 i Vest-India, og at Niels Larsen Tonning døydde i Bergen i 1750.

 

Her tolkar eg skifteavskriftet til at det er Joen Larsen sin son, arvingen Lars Joensen som har døydd i Vest-India (i 1733 eller før?).

Niels Larsen Tonning døydde vel i 1740, og ikkje i 1750?

 

Elles vart ein Lars Tonning gravlagd i 1726. Men det kan vel ha vore Lars Larsen d.y. (f. 1707).

 

 

 

 

Edited by Inge Nygård

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aase R Sæther - Gloppen

Både Lars Larsson og Nils Larsson er døde i 1740, med få linjer mellomrom - synd prestane ikkje brydde seg med alder. Lars Tonning i 1726 - står ikkje der kjøbmand?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inge Nygård

Ja, står det "Kiøbmand,"; eller kanskje "Kiøbmand s." for kjøpmanns son? Eg veit ikkje...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ole Arild Vesthagen

Takk for tilbakemeldinger i innlegg #352 og #353.

Det jeg skrev om Anne Rasmusdtr. Tryggestad var kun basert på det som står i skiftet etter faren. Jeg har nå oppdatert notatet med at hun var gift første gang med Knud Olsen Kjellstad.

Ja, det må jo ha vært Lars Jonsen Tonning som døde i Vestindia. Notisen i Sollieds samlinger er så kortfattet at jeg misforstod og ikke tenkte på at han har tatt med opplysninger utover det som framgår av skiftet i 1718. Lars Jonsen mottok sin arv fra stefaren 15.4.1733, så han må være død etter det, men før 1740 siden han ikke nevnes i skiftet etter farbroren Lars Larsen.

Ja, Niels LarsenTonning døde i 1740, ikke i 1750 som er en ren skrivefeil. Og faren Lars Larsen døde kort tid etter og ble begravet samme sted som sønnen. Dette er rettet opp i mitt notat.

Den Lars Tonning som ble begravet 4.1.1726 ble oppgitt å være kiøbmands med en "s" til slutt. Hvis dette var han som ble født i 1707 var han bare 19 år gammel og neppe kjøpmann selv. "Kjøpmannssønn" synes å være en rimlig tolkning.

Edited by Ole Arild Vesthagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aase R Sæther - Gloppen

Javisst, enig med dykk, det er nok ein s her.

Edited by Aase R Sæther - Gloppen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ole Arild Vesthagen

En liten rettelse til det jeg skrev i innlegg #355 om Lars Jonsen Tonning som døde i Vestindia. Han må være død mellom 1733 da han mottok sin arv og 1751 da det ble holdt skifte etter farbrorens kone. Han er ikke nevnt blant arvingene etter farbroren.

 

Kirkebøkene for St. Thomas i Dansk Vestindia er tilgjengelig på nett på Arkvalier online i Danmark. Der er følgende registrert den 11. mai 1735: Døde Soldat Lars Jonsen og blev begraven samme dag. Men om dette var Lars Jonsen Tonning er uvisst, siden verken etternavn eller alder er oppgitt. Dessuten er ikke denne kirkeboka fullstendig, et sted har presten notert at han ikke hadde fått rapport om soldater som døde slik at disse ikke var registrert. Jeg fant ingen andre Lars Jonsen mellom 1733 og 1751.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjell Fredly Smøla

Jeg synes personlig at er kjekt å finne noe som sier oss mere enn bare navn og årstall når det gjelder personer vi leter etter. Ved kopp- og ildstedskatten i 1699 finner vi dette om Peder Rasmussen Tonning og sønnen Peder:

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47522/433/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10081307081434.jpg

 

Om Peder Rasmussen Tonning står det: "En gl: udleved, og Sengeliggende Mand, lader føre sin Jægt En gang eller toe om aaret til Bergen, bruger een bondejord, som er hans egit odell hvor af hand schatter, om hand haver meere Oddel end hans paaboende Jord Toning, som Præsten melder, er ham U=bevist".

 

Peder svarte kopp- og ildstedskatt for seg og kona.

 

Om sønnen Peder Pedersen Tonning står det: "U=gifft, er hoes Forældrene og Reiser med Faderens Farkost til Bergen, haver derhos en liden handel".

 

Han betalte kopp- og ildstedskatt for seg og en dreng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Peder Pedersen Tonning ble i nov. 1695 stevnet for retten for leiermål:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28617/54/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090514620649.jpg

 

Her burde det være litt å gripe fatt i! Og barnemoren het Agnete Absalonsdatter.

 

 

Er det slik å forstå at Agnet(h)e Absalonsdatter var bekreftet datter av Absalon Jørgensen Beyer, Sogneprest til Innvik og Cathrine Hansdatter Screuder? Etter hvert som debatten skred frem klarte jeg ikke få faste holdepunkter på dette. Og om så er tilfelle kan vi da få en oppsummering av saken rundt Agnet(h)e Absalonsdatter og spesiellt dette med tilknytningen til Ous på Eid.

 

 

PS! Prøvde å ta med alle quotene men fikk beskjed om at det ble for mange så da tar jeg det fra starten istedenfor.

 

mvh

Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aase R Sæther - Gloppen

Nei - det er ikkje bekrefta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.