Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Hver er ansvarlig for å plante falske opplysninger i østerrikste medier, jf avisartikkelen i innlegg 60 sammenlignet med min innlegg 74 og igjen i innlegg 233. OÖ Nachrichten har informet om at en norsk rettsinstans i 1945 fastslo (stellte fest) at Johan Orth var identisk med Hugo Köhler.Hvam står til syvende og sist bak denne løgnen ? Hva var hensikten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan selvsagt høre med Eivind i BA; spørre han hva han har formidlet til OÖ Nachrichten, men føler samtidig at det blir JFJs ansvar å finne ut av dette.Nå er det 7. juni om 1 1/2 time, så nå tenker jeg at JFJ og Køhler-etterkommerne får dra til Østerrike, så får vi ha tolmodighet til de kommer tilbake, eller hva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kjære genealog og prosessfullmektig JFJ:Med det forholdet du har avslørt at du har til virkeligheten, skulle man ikke tro du tok sånn på vei for at jeg kommer med mine egne røverhistorier i denne tråden. De fleste avslørte nok mine skriverier som fjas og tant allerede etter ett innlegg. Du har kjørt på med din tullehistorie gjennom 1000 innlegg (må det vel være på alle trådene du har hatt), selv om det bare er du som tror det er noe annet enn eventyr du kommer med. Slik jeg ser det, er formen jeg har brukt i mine siste innlegg, nå blitt den mest naturlige måten å debattere dette temaet på. Køhler-historien er vokst til å bli larger than life, og må behandles deretter. Dessuten finnes det ingen konvensjonelle argumenter igjen som ikke har knust alle dine hypoteser. Når det gjelder mitt fiktive innlegg (det ville nå sett tullete ut om en pressemelding angående min kidnapping fra Habsburger Sportverein Dritte Einsatzgruppe skulle være signert meg selv), tror jeg din fornærmethet aller mest skyldes at det tok så lang tid før du skjønte at tullet mitt faktisk var tull. Det viser jo, etter mitt skjønn, hvor astronomisk langt inne i tåkeheimen du befinner deg i denne saken.Når det er sagt: Jeg er klar over reglene som gjelder i Digitalarkive, og beklager at jeg signerte innlegget med et annet navn enn mitt eget. Jeg har full forståelse for at innlegget ble fjernet, og jeg håper ikke innlegget har skadet omdømmet til Habsburger Sportverein generelt, og Dritte Einsatzgruppe spesielt. Jeg kommer ikke til å gjøre noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For at ikke flere av innleggene ovenfor skal bli vanskelige å fatte (i den grad det er ønskelig) for utenforstående legger jeg ut innlegget som ble fjernet. Og altså: Habsburger Sportverein Dritten Einsatzgruppe finnes ikke i virkeligheten. PRESSENMEDDELUNG VON HABSBURGER SPORTVEREIN DRITTEN EINSATZGRUPPE:Wir Haben herr Seglsten unter lås och schlå gebracht, und will dieses gekrümpfte adelschpadel nicht geløsen für allen diskuziontråden des Køhlers am Digitalarkiv wird geschtenkt, abgeschlossen und verglemt vergodt. Hvis nicht wollen wir ihn zum belgischer baron utnevnen, mit alt das anschwar und wedlikenholdsausgiften das medgeführt. Ist das verschtått!?!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I denne saka er eg samd med Jan Frode.Det er to prinsipp som er viktige for debattane våre: Dei skal vera enkle å bruka. Dermed har me ikkje innført brukarnamn og passord for å laga innlegg. Det andre prinsippet er at me vil ha høg grad av seriøsitet i debattane. Eit hjelpemiddel her er at me insisterer på at folk brukar fullt (og ekte) namn. Desse to prinsippa er ikkje enkle å sameina, og det hender at me oppdagar brot på det andre, som me etter beste evne slær ned på. Men det er uråd å klara alle. Eg kunne gje eksempel på stor oppfinnsomhet i forsøk på å lura oss. Dei fleste oppdagar me, men sikkert ikkje alle. Difor synest eg det er leitt når ein av våre mest trufaste og, slik eg ser det, seriøse brukarar prøver seg med brot på regelen. Det sender eit signal om at det ikkje er så farleg. Og her dreier det seg IKKJE om graden av seriøsitet i sjølve innlegget.Alle innlegg i debattane våre SKAL under fullt og ekte namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Fullt og ekte navn på innleggene er et prinsipp jeg støtter, og jeg beklager, som sagt, mitt brudd på den regelen. Om overtrampet var overlagt, var imidlertid ikke intensjonen min å lure Digitalarkivet eller leserne - ikke engang JFJ - til å tro at det var noen andre enn meg som stod bak innlegget (tvert imot). Å skrive under med Habsburger Sportverein var ment som et formgrep, og det tror jeg også de aller fleste som har fulgt denne tråden, skjønte. Jeg ser imidlertid at falske signaturer kan bidra til at andre vil prøve det samme, og beklager om jeg har bidratt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Nok er nok! Igjen skjemmes en Køhlerdebatt av utallige mer eller mindre humoristiske innlegg, som har lite eller ingen ting med emnet å gjøre. Jeg oppfordrer redaktøren til å fjerne alle innlegg som kun er en oppfølging av det anonymiserte innlegget (234,) som allerede er fjernet av redaksjonen. For øvrig bør vel innlegg (95) også fjernes siden avsender neppe bruker eget navn og hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Synes nesten det lukter litt Jon Bratt Otnes her jeg :) Kunne man ikke ventet med mediehysteriet til (eventuelle) beviser framlå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir nok mer av interesse i morgen på nachrichten.at'Norweger im Schloss GMUNDEN. Die 'norwegischen Habsburger' kommen: Ab morgen und bis Sonntag sind die möglichen Nachfahren von Johann Salvator Orth auf Besuch in Gmunden. Die 'Delegation' besteht aus dem Ahnenforscher der Familie, vier möglichen Erben und norwegischen Journalisten. Neben Besichtigungen ist auch ein Treffen mit Markus, Johann und Maximilian Habsburg geplant.OÖnachrichten vom 06.06.2007''Erbschaftsstreit um Schloss Ort: Norweger kommen GMUNDEN. Jene beiden Norweger, die behauptet haben, als Nachfahren der Habsburger die rechtmäßigen Erben des bekannten Seeschlosses Ort zu sein, werden am Donnerstag nach Gmunden kommen.In Gmunden bleibt man allerdings gelassen. Ihnen werden geringe Chancen eingeräumt, dass sie tatsächlich die „Erbschaft“ antreten können, berichten die Salzburger Nachrichten..Johann Salvator von Österreich-Toskana war ein Neffe von Kaiser Franz Josef und das „Enfant terrible“ der Habsburger. Als er 1889 die Tänzerin Ludmilla „Milli“ Stubel heiratete, kam es zum Bruch mit seiner Verwandtschaft. Er verzichtete auf seine Titel und nannte sich Johann Orth. Gemeinsam mit seiner frisch angetrauten Ehefrau machte er sich auf nach Südamerika. Der Dampfer, auf dem die beiden unterwegs waren, soll aber in einem Sturm am Kap Hoorn gesunken sein. 1911 wurde der abtrünnige Habsburger-Spross für tot erklärt.Tatsächlich soll er sich unter dem Namen Hugo Köhler in Norwegen niedergelassen, Kinder gezeugt und am 6. Mai 1945 verstorben sein. Die Norweger sollen aus diesem Jahr über ein Gerichtsurteil verfügen, das diese Behauptungen bestätigt. Der 25-jährige Henrik Danielsen aus dem südnorwegischen Ort Mandal und der 79-jährige Johan Köhler-Nilsen aus Bergen bezeichnen sich als seine Nachfahren. Die beiden sind von der Stadt Gmunden zu einem dreitägigen Besuch eingeladen worden. In ihrer Begleitung wird sich der norwegische Ahnenforscher Jan Frode Johansen befinden, der angeblich Beweise dafür hat, dass die Norweger von Erzherzog Johann Salvator von Österreich abstammen.„Es wird einen ordentlichen Medienrummel geben“, wird Andreas Murray vom Tourismusverband in der Zeitung zitiert. Er hat für die Gäste bereits Zimmer im Hotel Goldener Brunnen reserviert. Die An- und Abreise müssen sich die vermeintlichen Schloss-Erben jedoch selbst bezahlen. Es werde eine gemeinsame Schlossbesichtigung, Gespräche mit Historikern und ein Treffen mit Johann Salvator aus Traunkirchen sowie seinem Bruder Markus Habsburg, der in der Ischler Kaiservilla residiert, geben. Geplant sei auch ein DNA-Test, den eine Linzer Firma durchführen möchte.Dass die beiden Norweger bei erwiesener Verwandtschaft zu den Habsburgern das Schloss, das sich im Eigentum der Stadt Gmunden befindet, erben werden, hält man für ausgeschlossen. Es sei nur ein langwieriges Verfahren gegen die Republik vorstellbar, zudem gebe es Verjährungsfristen. Stadtamtsdirektor Robert Hametner hat darauf hingewiesen, dass die Besitztümer des Kaiserhauses 1918 an die Republik gefallen seien. Seither habe das Schloss mehrmals den Eigentümer gewechselt und die Gemeinde Gmunden habe es 1996 von den Österreichischen Bundesforsten, denen das Anwesen damals gehörte, gekauft. „Wir gehen also davon aus, dass wir auch weiterhin Eigentümer sind“, fasste er die Position der Stadt Gmunden zusammen.Das Seeschloss Ort ist eine der bekanntesten Touristenattraktionen der Traunsee-Stadt. Es war Kulisse für die international erfolgreiche Fernsehserie „Schlosshotel Ort“ und ist eine der beliebtesten Hochzeits-Locations Oberösterreichs. Im Gebäude selbst sind das Standesamt und ein Veranstaltungszentrum angesiedelt. @apa/nachrichten.atOÖnachrichten vom 02.06.2007'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser det er dårlig med tålmodigheten her selv om alle nå vet at personen man omtaler ikke er tilstede. Det er som med barn, de kan ikke vente. De skal ha alt straks uansett følger, men de kan man unnskylde med at de vet ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå vet jeg ikke hvem dette var myntet på, Berit, men mener du at vi ikke skal holde debatten gående mens JFJ er i Gmunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det som foregår her for debatt (jeg vil heller kalle det heksejakt), men det er vel ingen som kan komme med noe nytt og konstruktivt her nå så da bør man vel vente og se hva resultatene blir av undersøkelsen før denne 'debatten' fortsetter.Til sist vil jeg bare minne om punkt 6. i ordensreglene her: 'TONEN MELLOM DEBATTANTANE I DEBATTFORUMA SKAL VERA HØFLEG. EIN SKAL GÅ UT FRA AT DEN SOM STILLER SPØRSMÅLA MEINER DET SERIØST, OG EIN SKAL SVARA DERETTER.'PS. Jeg vet det er enkelte som ikke liker store bokstaver fordi det 'skriker', men det får ikke hjelpe. Enkelte hører ikke ellers, og kanskje ikke da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg takker Atle Røthe (262) og Berit Knudsen (268) for at de sa fra om at grensen er nådd for raljering og delvis mobbing her i DA.Er det noen som synes dette er morsomt?? Ikke jeg i hvert fall!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Kan en vennlig sjel oversette innlegg 264 for de av oss som ikke er riktig så gode i tysk?Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Mari og andre.Håper på en dugnad, her er begynnelsen: Nordmenn på slottet Gmunden. De ”norske Habsburgerne” kommer. Fra i morgen og til søndag er mulige etterkommere av Johann Salvator Orth på besøk i Gmunden. Delegasjonen består av familiens slektsforsker, fire mulige arvtakere og norske journalister. Ved siden av omvisning er det også planlagt en sammenkomst med Markus, Johann og Maximilian av Habsburg. Arvestrid om slottet Ort: Nordmennene kommer til Gmunden. De to nordmennene som har påstått at de i egenskap av å være etterkommere av habsburgerne er de rettmessige arvtakere til det kjente sjøslottet Ort, kommer på torsdag til Gmunden. I Gmunden tar man det med ro. Det ser ut til at det er små sjanser for at de kan få tilgang til arven, skriver Salzburger Nachrichten (avisen Salzburg- Nyhetene). Johann Salvatore av Østerrike-Toskana var nevø av keiser Franz Josef og enfant terrible i Habsburgerfamilien. Da han i 1889 giftet seg med danserinnen Ludmila ”Milli” Stubel, kom det til et brudd mellom ham og slektningene. Han gav avkall på sin tittel og kalte seg Johann Orth. Sammen brøt det nygifte ekteparet opp og begav seg på vei til Syd-Amerika. Dampskipet som begge var ombord på, skal ha sunket i en storm ved Kapp Horn. I 1911 ble det frafalne/troløse skuddet på Habsburgerstammen erklært for død. Han skal ha slått seg ned som Hugo Køhler i Norge, avlet barn og være død 6. mai 1945.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fortsettelse følger:Nordmennene skal fra dette året(1945) være i besittelse av en domsavgjørelse, som bekrefter påstandene. Den 25-årige Henrik Danielsen fra Mandal, et sted i Syd-Norge, og den 79-årige Johan Køhler- Nilsen fra Bergen ser på seg selv som hans etterkommere. Begge er av byen Gmunden blitt invitert til et tredagers besøk. I deres følge befinner seg også den norske slektsforskeren Jan Frode Johansen, som angivelig skal ha bevis for at nordmennene stammer fra erkehertug Johann Salvator av Østerrike. ”Det kommer til å bli et skikkelig medieoppstyr”, slik blir Andreas Murray i turistforbundet sitert i avisen. Han har allerede reservert rom på hotellet Goldener Brunnen (den gyldne brønn). Reisen tur-retur må de angivelige slottsarvingene selv betale. Det blir en felles slottsomvisning, samtaler med historikere og et møte med Johann Salvator fra Trauenkirchen og det samme med broren Markus Habsburg som residerer i Ischler Kaiservilla. Også en DNA-test skal være planlagt; den ønsker et firma i Linz å utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I all verden. Jeg har visst gått glipp av noe, som jeg ikke visste om. InGer Eide, eller noen andre, gi meg sikkerhet om at .... er/ikke er datter av ...!For meg er komplett likegylig hvorvidt den og den er datter av den og den. Jeg har ikke basert min slektsgransking på tomme ord, mener jeg selv. Men nå dukker det tydeligvis opp at den og den likevel tross alt må være en annen enn jeg trodde hun var.Jeg liker ikke å gjette, så opplys meg, om dere kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Astrid - Du liker ikkje å gjette gåter, - men det du skriver er ei gåte. Er det du som skriver .... , eller har du skrive navn som er fjerna?Her er dagens artikkel i Oönachrichten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.