Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Kjell Halvorsen: Jeg er ikke så veldig interessert i mine motdebattanters alder som det kan virke som;-) Imidlertid er jeg svært interessert i å få vite hvilke metoder du eller andre bruker for å finne antatt nålevende slekt. Dette er kanskje ikke noe å bruke akkurat denne debatten på, så hvis du hadde vært så vennlig å sende meg en mail om det? siw.merethe@gmail.com Det er seriøst ment, nybegynner som jeg jo er.Vennlig hilsen Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Er det noen som orker å oversette hva Johansen sa i artikkelen Oddbjørn hadde lenke til? Tysken min er dessverre veldig rusten (det er nok alderen;-) Jeg forstår essensen, men ikke ordrett, og det er så kjedelig å gå glipp av noe. Så kan jeg heller oversette fra farsi til norsk for dere hvis det skulle være nødvendig en gang;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest knut fasting Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Hva heter Napoleonskaker på faris ?; o} knut f Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 tihi.Hvis noe slikt finnes, så vil det nok hete keike Napoleon. ...på farsi:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Hvordan du velger å vise hva du skriver med glimt i øyet, er jo selvsagt helt opp til deg. Men det bør være tydelig og ikke til å misforstå. Både fordi ironi ikke synes godt i skrift, og fordi mange ikke tar ironien. Smileyene din er i og for seg greie nok, men du bruker dem vel ikke bare når du ikke mener det du skriver. For du mener vel dette:Jeg er ikke så veldig interessert i mine motdebattanters alder som det kan virke som;-) Og dette:Fotobevisene er helt greie, og det er vel ingen som tviler på dem:-)Og dette:Kristian Hunskaar: Takk for informasjonen:-)Og hele dette innlegget:Per Helge: Jeg velger å ikke gå inn i enda en ny debatt om hvordan man skriver når man spøker. Såvidt jeg minnes hadde du et innlegg under falskt navn, som jeg må innrømme var utrolig morsomt, men som ikke var skrevet verken i kursiv eller markert med versaler. Vær så snill å kome ned fra din høye hest. jeg skrev jo nettopp at jeg bruker smileys. Jeg vet at ikke alle forstår hverandres humor, og at humor ikke alltid er et egnet virkeiddel i et debattforum, men slik er min personlighet, og jeg klarer ikke å skjule den når jeg skriver heller. Jeg er nok litt eldre enn 6 år, så jeg antar at min far er eldre enn deg;-.)Ps. Alle de foregående setningene er skrevet med glimt i øyet. Jeg mener ikke å kverulere, men jeg synes det er viktig - dersom du velger å bruke noen virkemidler for å vise at du bruker ironi - å være tydelig og konsekvent.Du skriver et sted ovenfor at det meste du har skrevet er skrevet med glimt i blikket og smil. Det kan jo tolkes dit hen at du ikke mener å skrive ironisk, men i all vennskapelighet, eller at du ikke mener det vondt. Men det kan jo ikke være slik at man kan skrive noe, og så ikke skulle få kritikk eller imøtegåelser av det man skriver, fordi man er vennlig. Da får du heller skrive det du kan stå for, og stå for det du skriver.Det blir i hvert fall umulig å ta deg på alvor når alle innvendinger mot innholdet i det du skriver, møtes med at du skrev det med glimt i øyet.Det er ikke det: Jeg har også spøkt og fleipet på forumet, og blitt misforstått så det sang. Men det tror jeg ikke var tilfellet med innlegget som ble fjernet, og de andre føljetongene i samme serie. Morsomme eller ikke, så var de i hvert fall lett gjennomskuelige som sprøyt og fantasier. Akkurat som historien JFJ forteller nede i Østerrike nå.Og akkurat som meg, tror jeg han er fullt bevisst og klar over at det er sprøyt han serverer. Og jeg tror ikke han må beskyttes mot seg selv (du brukte forresten ikke smiley da du mer enn antydet at han ikke vet sitt eget beste). Men det er nok andre som har grunn til å være på vakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Jeg gidder ikke engang kommentere innlegget ditt, særlig ikke hvis det siste du skrev var ment som en trussel.Til din informasjon så mener jeg selvsagt alt jeg skriver. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Ikke engang selvironi er tillat i dette forum. Det skal jeg notere meg. Heretter skal alt jeg skriver være uten humor, selvironi, ironi, sarkasme og/eller med godt humør. Da forlanger jeg også at alle andre debattanter skal opptre like gravalvorlig som det som blir forlangt av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 sitat Per Helge Seglsten: Og akkurat som meg, tror jeg han er fullt bevisst og klar over at det er sprøyt han serverer. Og jeg tror ikke han må beskyttes mot seg selv (du brukte forresten ikke smiley da du mer enn antydet at han ikke vet sitt eget beste). Men det er nok andre som har grunn til å være på vakt.Sitat sluttHva du tror og hva jeg tror er tydeligvis to vidt forskjellige ting. Jeg brukte ikke smiley fordi jeg skrev det i fullt alvor. Lik det eller ei. Hvis du opptrer som advokat på JFJs vegne, så vennligst la meg få vite det. Ellers kan du overlate til ham å svare på kritikken. Noe han forøvrig har gjort, med glimt i øyet! Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Gullbekk Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Når Hugo Køhler gifter seg i 1900 oppgis farens navn til August Køhler. Moren het jo også Køhler, men det var hennes pikenavn(oppl. fra Karlsens side). Var Køhler et så vanlig navn. Er det noen som har oppsporet faren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Merethe Sværholdt Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Til slutt vil jeg få si at langt de fleste her inne har vært hyggelige 'bekjentskaper'. Enkelte har dog så mye sinne og frustrasjoner i seg som de dessverre lar gå utover andre at jeg velger å trekke meg fra hele DA. Jeg har i min tid deltatt i mange ulike debatter og i ulike debattforum. Har aldri møtt på verre kverulanter enn her inne. Dere tar bort hele gleden ved å kunne delta i en konstruktiv debatt. Jeg meldte meg inn i debatten her for å kunne bidra med det jeg syntes var viktig, for å lære av de som var mer erfarne, og for å følge en for meg interessant sak. Istedet har hele debatten de siste dagene dreid seg om å vrenge innleggene mine på vrangen og kritisere. Per Helge: Humoren din gjelder visst bare for spesielt innviede, eller så har du noe personlig i mot meg. Samme hva det er så velger jeg å trekke meg nå. Skal følge med fra utsiden.Og husk nå for all del å ikke smile for mye, det kan lett misforståes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Trussel???? Jeg mener at andre enn JFJ har større grunn til å være på vakt mot JFJ. Da tenker jeg på dem som står i fare for å tro på Køhler-historien hans. Men jeg mener selvsagt ikke at han kan komme til å skade dem fysisk, men at de bør være klar over at de bør sjekke faktaene selv før de bruker noe såpass verdifullt som tillit på det han serverer (Ser du så lett det er å bli misforstått, enda man skriver akkurat det man mener).For øvrig er den eneste prosessfullmektigen her inne, så vidt jeg vet, JFJ. Ingenting tyder på at han ikke mener dét i fullt alvor.Siden du bruker tre innlegg på å si at du ikke gidder å kommentere det siste innlegget mitt, tar jeg sjansen på å komme med nok et spørsmål: Hvordan mener du meddebattantene dine skal skjønne når du spøker og når du er alvorlig når du bruker smileyene dine så vilkårlig som du gjør? De mer enn 50000 innleggene her inne er forøvrig proppet med eksempler på at det er fullt mulig både å skrive med godt humør, selvironi, smil om munnen og glimt i øyet. Det går jeg ut fra at du har merket også, og jeg satser derfor på at du ikke mener det alvorlig (selv om du ikke bruker smiley) når du krever at alle skal debattere med like stort gravalvor som du nå krever av deg selv (for leser du innleggene ovenfor, tror jeg ikke du finner at det er noen andre som kommer med slike krav). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Berit (384): Nei, Hugo Køhlers far er ikke funnet. Slik jeg husker dette nå, var hans mor ugift ved Hugos fødsel. Man har lurt på om August Køhler kunne være Hugos morfar, men så vidt jeg husker i farten har man ikke funnet sikre bevis på annet enn at Hugo kommer fra Eilenburg og at han ble født i 1861. Som Jan Frode selv skriver lengre oppe (48):'Mellom dåpen i 1861 og hans reise til Sverige i april 1882 er det et 'hull' et tomrom på 21 år uten noe som helst spor etter ham hittil.Arkivet i Eilenburg har prøvd å skaffe dokumentasjon uten å lykkes'Samtidig oppfordrer jeg andre til å slutte med 'tull', ihvertfall inntil JFJ selv er tilbake og kan forsvare seg.Mvh Arnfrid M Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Til slutt: Humoren min er muligens sær og rar, men ikke for spesielt innvidde. Jeg har aldri innviet noen i min humor (jeg minnes forresten med rødmende stolthet at du påstod at noe av det jeg skrev tidligere var 'utrolig morsomt' - og du brukte ikke smiley, så jeg tror deg på ditt ord). Poenget mitt er at du sier du merker din humor (i denne diskusjonstråden i hvert fall) med smileys. Og da mener jeg smileybruken må være konsekvent. Det er egentlig bare det som har vært mitt ærend. Jeg har selvsagt ikke noe som helst mot deg - jeg vet jo ikke engang hvor gammel du er! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Siw Merethe: Køhler-debatten(e) er svært spesiell(e) når det gjelder stemning og 'toneleie'. Jeg skal ikke repetere hvorfor det er blitt slik. Det er derfor nokså overraskende at du sier du vil trekke deg 'fra hele DA', for du mener vel ikke at alle de øvrige debattene i Brukarforum (som det altså er mange tusen av) også er dominert av 'kverulanter'? Jeg har eksempelvis i et tidligere innlegg trukket fram de debattene du selv har startet, der du vel utelukkende har møtt vennlighet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 og mens vi venter på JFJ kan vi jo se litt mer på bildene fra 'Schloss «Fjord»' og «familen» ;-)Gå til sesam.no - velg Bildesøk - skriv gmunden - velg Bilder fra Bildebyrå - 8 bilder (det første er ikke ORTH-Köhler-saken)og hva menes det med dette, mon tro, se også (306) og (323):'Genealogist Jan Frode Johansen shows a copy of an alleged piece of evidence which may prove that Norwegians Henrik Danielsen and Franz Johan Kohler-Nilson (not seen) are descendants of the Habsburgs and hence legal heirs of Lake Castle Orth, in the townhall of Gmunden, Austria, 09 June 2007.'(hva ...... ?) Mvh Arnfrid M Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Under fotoet av Henrik Danielsen og Franz Johan Kohler Nielsen foran slottet Orth står flg å lese:'Henrik Danielsen ® and Franz Johan Kohler (L) from Norway who, according to genealogists are descendants of the imperial family of the House of Habsburg and thus the heirs of the castle Ort, pose for photos while visiting the castle 08 June 2007 in Gmunden, Austria.'Legg merke til at Genealogist har fått flertallsendelse. Hvem er disse genealogene, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Hvilket beviskraft er det i fire tegninger av tre eller fire madonnaer (figuren lengst til venstre kan være noe annet) ? Beviser madonnaene noe som helst om slektsproblemet ? (Nachrichten mener jo det.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kristian Hunskaar Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Tror ikke Nachrichten mener det; angäblich er vel ordet som ble brukt i forbindelse med dette bildet. For øvrig tror jeg avisa har et nokså sunt forhold til det hele, da de konsekvent setter en del nøkkelord i anførselstegn, f.eks.[...] die vier norwegischen 'Habsburger' [...][...] haben am Samstag im Rathaus von Gmunden ihre adeligen „Verwandten“ getroffen.Das „Familientreffen“ dauerte rund zweieinhalb Stunden [...]Bereits am Freitag hatten die Norweger die „Erbschaft“ besichtigt [...] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sissil Bruun Sørenesn Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Til Tore innlegg nr. 393: Madonna med barn er vel symbolet på jomfrufødsel. Sannsynligvis årsaken dersom DNA-testen viser manglende slektskap. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Harald Søren Storaker Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 Mine asossiasjoner går mest i retning av ''Allo,'Allo!'Mens vi driver her og krangler og fornærmer kvarandre i Brukarforumet, så er østerrikarane storfornøyd med besøket fra Norge, - ubetalelig god PR for vakre Salskammergut: LenkeI etterkant ser eg at presseoppslaga i Fæ'vennen og Bergensavisen har gitt god nytte for JFJ. Om det blir noe resultater av DNA-testinga eller ikkje, så får i alle fall JFJ og følget hans ein fin tur.Eg syns vi brukarane av Digitalarkivet får akseptere at vi er ein herlig blanda gjeng, ulik alder, ulike kjønn, ulik ansennitet, ulik vitenskapelighet, ulik sans for humor. Eg har gjort meg mange tankar om korfor vi har så lett for å bli fornærma i slike skriftlige diskusjonar. Men eg lar det ligge nå, eg orkar ikkje meir debatt om debatten. Eg ser heller innom dei andre trådane i forumet og konstaterer at hjelpsomhet er det som særpreger Brukarforumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arne Opdal Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 JFJ's troverdighet som slektsgransker vil jeg ikke ha noen oppfatning om, men at han kunne hatt en innbringende karriere innen markedsføring kan det vel være liten tvil om. Makan til evne å skape blest om sin sak skal du lete lenge etter. 'Debattforumets svar på Ingebrigt Steen Jensen ?'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juni 11, 2007 Del Skrevet Juni 11, 2007 OÖ Nachrichten kommenterer bildet av Jan Frode med madonnaene som ''eine Kopie eines angeblichen Beweisstückes''. Derav følger det at Jan Frode viste frem madonnaene som bevismateriale. Bevis for jomfrufødsel, er ett av forslagene ovenfor. Noen bedre ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 12, 2007 Del Skrevet Juni 12, 2007 Jeg prøvde å ta et utsnitt av fotoet av JFJ med Madonnaene med flg engelske undertekst;'Genealogist Jan Frode Johansen shows a copy of an alleged piece of evidence which may prove that Norwegians Henrik Danielsen and Franz Johan Kohler-Nilson (not seen) are descendants of the Habsburgs and hence legal heirs of Lake Castle Orth, in the townhall of Gmunden, Austria, 09 June 2007.', men oppløsningen var for dårlig til at jeg kunne se hva som står på arket.Forøvrig foreslår 'Neues Volksblatt' 'Schloß Fjord' som nytt navn på Schloß Ort, men det navnet er opptatt.;-) Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 12, 2007 Del Skrevet Juni 12, 2007 Hei !!!!!!! Vi er tilbake fra en ytterst vellykket tur.Har hatt meget gode samtaler med Hans keiserlige høihet Erkehertug Marcus Habsburg og han vil avlegge DNA test.Vi er blitt enige oss imellom at det er på en betingelse at media ikke skal overvære vårt 'private opplegg'Har knyttet kontakter med flere Erkehertuger og møtt Erkehertug Johann Habsburg i Nære samtaler.Marcus Habsburg mente at Berlinerauksjonens penger gikk til Johan Orth som trengte penger i 1912, 1 år etter at han var ærklert død.Innleder ingen debatt her på en stund.Nå skal vi arbeide i det stille.Her er en link til å se på Østerrikske hovedkanalen på Web Tv: Lenkethen click on 'Oberösterreich Heute im Internet' then click on the date 8 Juni 2007 and start programm, the click on 'Norweger im Seeschloss'then you will have a video clip of the Austrian TV report on the visit to the castle.Vi har oppnådd vårt første mål.Knyttet kontakt med Habsburgerne som kanskje vil komme til Norge. De vil i likhet med oss vite hva som skjedde med Johan Orth.Mer ønsker jeg ikke å si foreløpig fordi vi er enige om å ikke offentliggjøre noe mer ennå. Jeg forlater Køhlerdebatten for en tid :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts