Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Genealogiske DNA-tester innebærer å sammenligne resultatene for levende .... Om DYS426 er 12 og DYS392 er 11, tilhører man sannsynligvis haplogruppe R1a1. ... er svært sjeldne, vil et ”nesten”-treff ikke være så nyttig som for faslinjetester. ... For store haplogrupper slik som mt-haplogruppe H kreves videre testing

• Om DYS426 er 12 og DYS392 er 11, tilhører man sannsynligvis haplogruppe R1a1.
  • Om DYS426 er 12 og DYS392 is ikke 11, tilhører man sannsynligvis haplogruppe R1b.
  • Om DYS426 er 11 er man trolig medlem av haplogruppe G, I eller J.
  • Om DYS426 er 11 og DYS388 er 12, tilhører man haplotypen for G vist i tabellen.

Dys392 11 er R1a1. den har min onkel .

Hei Jan Harald,

Jeg undrer meg over hvorfor du ønsker å tåkelegge dette. Dette her har du da sakset fra Wikipedia-artikkelen om Genealogisk DNA – men du har da klippet vekk essensielle tekster. Særlig vil jeg få trekke frem en spesifikk ting her; du skriver «... er svært sjeldne, vil et «nesten»-treff ikke være så nyttig som for fastlinjetester».

Så skal vi se hva resten av teksten sier:

«Siden mtDNA-mutasjoner er svært sjeldne, vil et «nesten»-treff ikke være så nyttig som for faslinjetester (her antar jeg de mener farslinjetester). En morslinjetest må være eksakt for å indikere slektskap.»

Jeg ser ikke hvordan mtDNA skal ha noe å si for denne diskusjonen? Her kan det da virke som at du prøver å trekke inn litt av hvert for å bygge en sak – noe som undergraver hele diskusjonen til gangs. DNA er ikke noe du bare kan bygge sammen etter eget ønske. Jeg kan bare anta at dere (du?) har vært inne på EUPedia og funnet frem til tråden om haplogrupper for europeiske kongehus. Der finner man nemlig Keiser Wilhelm II sin haplogruppe.

Der står den nemlig oppført med mtDNA og haplogruppe H – noe som forklarer hvorfor dere da ønsker at dette skal vise haplogruppe H.

Det er bare et lite problem.

Dette er morslinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11.

H er en MtDNA-gruppe, som forøvrig svært mange norske tilhører, bl a jeg selv, men dette har altså ingen ting i denne tråden å gjøre, men er ren morslinje!

Nå må dere legge frem hvem de fire på faksimile 2 er, og hva som er kildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein ser vekk frå diskusjonen om dna er det ganske sikkert at det som står konsekvent i alle kjeldene er det rette. Dersom det ikkje er mogeleg å samanlikne med keisarfamilien vil det vel vere naturleg å prøve å spore opp etterkommarar i mannslinjer med same opphav som mannslinja til Anders Elias, for deretter å sjå om det er match. Dersom ein ser på slektstreet øvst på side 29 i debatten skulle dei nærmaste mogelegheitene vere slik:

Brør:

Karl Martin Fosse , f. 21 Sep 1894, Joranger, Jostedal, Sogn og Fjordane, Norway tng_search_small.gif, d. Brooklyn, Kings Co, New York, USA tng_search_small.gif

Onklar:

Knut Andersen Fosse , f. 18 Okt 1860, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif, d. 1952, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif Alder: 91 år

Anders Gjertinus Andersen Fosse , f. 12 Nov 1864, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif, d. 27 Mai 1919, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif Alder: 54 år

Ole Andersen Fosse , f. 13 Okt 1872, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif

Er det gjort noko forsøk på å finne ut om nokon av desse var gifte og hadde born?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein ser vekk frå diskusjonen om dna er det ganske sikkert at det som står konsekvent i alle kjeldene er det rette. Dersom det ikkje er mogeleg å samanlikne med keisarfamilien vil det vel vere naturleg å prøve å spore opp etterkommarar i mannslinjer med same opphav som mannslinja til Anders Elias, for deretter å sjå om det er match. Dersom ein ser på slektstreet øvst på side 29 i debatten skulle dei nærmaste mogelegheitene vere slik:

Brør:

Karl Martin Fosse , f. 21 Sep 1894, Joranger, Jostedal, Sogn og Fjordane, Norway tng_search_small.gif, d. Brooklyn, Kings Co, New York, USA tng_search_small.gif

Onklar:

Knut Andersen Fosse , f. 18 Okt 1860, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif, d. 1952, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif Alder: 91 år

Anders Gjertinus Andersen Fosse , f. 12 Nov 1864, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif, d. 27 Mai 1919, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif Alder: 54 år

Ole Andersen Fosse , f. 13 Okt 1872, Fosse, Meland, Hordaland, Norway tng_search_small.gif

Er det gjort noko forsøk på å finne ut om nokon av desse var gifte og hadde born?

2. oktober skrev jeg:

"Så lenge jordmorprotokollene ikke lar seg finne bør dere snarest, både for deres egen del og for oss slektsforskere, få gjennomført de nødvendige DNA-tester av en mannlig etterkommer etter Anders Elias, f eks Harry eller en av hans sønner, og en annen mannlig etterkommer etter Anders Andersen (rene mannslinjer), f eks en sønn av en av brødrene Arne eller Sigurd Fosse, som begge døde i 2000. Jeg vet ikke om de har sønner, men det får vi håpe de har!

Ta evt kontakt med Anne M Berge eller Svein A Bjørndal her på DF for å få info om hvilken test dere bør ta!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette enkelt , det er en original Y-DNA test som ligger ute på min far , den er ikke manipulert. Hvis noen gjøker har drømt om å legge inn koder for å tilfredsstille publikumet her i familien . Så kan jeg garantere at de får med meg å gjøre.

Jeg har fått seriøse signaler om at den såkalte Haplo gruppen vi er i er sjelden , samt at vi kommer med original dokumenter på en mer utvidet test som tilsvarer det samme. Da jeg ikke tillater bare selve kodene eller hva det heter. Her skal alt ut signert.

Det har vært folk som skal ha peiling på dette som mener at far ligger i en sjelden gruppe. Se også hva jeg skrev i meldingen tidligere i kveld.

Forøvrig når jeg tilskriver noen privat for spørsmål eller info så forventer jeg at det blir privat,men det er åpenbart for mye å be om.

Uansett så ber jeg de av dere som abonnerer på evt søkemotorene for DNA kjøre vår linje gjennomsystemet for å se om der kommer frem til det samme som oss.

Mer info kommer, jeg forventer at linkene som vi har kjørt på kommer meg i hende. Forøvrig så arbeides det fra vår side med å finne levende sammenligningspartnere .

Kopi fra nettet. Sjelden / mindre subclade av H.

Finnes i lave frekvenser i Europa og det nære Østen og også presentere i Kaukasus.

Angitt Europa rundt LGM og / eller under senere spredning fra den nære Østen, slik som neolittisk.

Videre forskning vil bedre løse den geografiske fordelingen mønster av denne subclade. Dna

http://www.surnamedna.com/?articles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har fleire gonger vore etterlyst ei oversikt over den huslyden som Anders Elias Fosse er registrert som ein del av. Her er den teksten som eg forfatta i band VI (2006) av Gards- og Ættesoga for Luster kommune, under avsnittet Marifjøra allmenning:

(...)

a. Karl Martin Eliasson Fosse, f. i Hafslo 21.9.1894, reiste i ung alder ut som sjømann og gifte seg truleg i Cardiff, Wales kring 1917 med Florence May Eveleigh. Ho var f. i Cardiff, Wales hausten 1892. Karl og Florence budde nokre år i Barry Dock, Wales, men Karl utvandra i 1920 til Amerika og vart følgd av kona Florence i 1923. Dei busette seg i Brooklyn, Kings Co., N.Y. der Karl i alle fall ei tid livnærte seg som husværestyrar ("appartments superintendant"), men den seinare lagnaden deira er førebels ukjend. Karl og Florence fekk ei dotter i lag, men Forence hadde òg ei dotter frå før.

Dersom Karl ikkje hadde søner kan ein sjå vekk frå han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. oktober skrev jeg:

"Så lenge jordmorprotokollene ikke lar seg finne bør dere snarest, både for deres egen del og for oss slektsforskere, få gjennomført de nødvendige DNA-tester av en mannlig etterkommer etter Anders Elias, f eks Harry eller en av hans sønner, og en annen mannlig etterkommer etter Anders Andersen (rene mannslinjer), f eks en sønn av en av brødrene Arne eller Sigurd Fosse, som begge døde i 2000. Jeg vet ikke om de har sønner, men det får vi håpe de har!

Ta evt kontakt med Anne M Berge eller Svein A Bjørndal her på DF for å få info om hvilken test dere bør ta!"

Det finnes levende " tremenninger" fra den delen. Så det har jeg også anbefalt de som bor i Bergen å oppsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brør:

Onklar:

Anders Gjertinus Andersen Fosse hadde ihvertfall 2 sønner i ekteskapet med Malena Nilsdatter Røyset, 1.)sønnen Alfred Andersen Fosse g.m. Synneva Håvardsdatter Midthun hadde sønnen Sigurd, som døde i 2000.

2) sønnen Ingvald, men han tror jeg ikke var gift.

De andre du nevner har jeg ikke funnet hadde mannlige etterkommere.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. oktober skrev jeg:

No vart eg usikker, men er det ikkje ein slik test Øyvind har skaffa? Eg har ikkje så godt greie på dette, men det vert vel rett slik eg skreiv at ein då må samanlikne med etterkommarar i mannslinje av f. eks. brør eller onklar av Anders Elias?

Gløym det, ser no at det er akkurat dette du meiner. Løysinga vert dermed som Øyvind også er inne på å kontakte søner til Arne eller Sigurd.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vart eg usikker, men er det ikkje ein slik test Øyvind har skaffa? Eg har ikkje så godt greie på dette, men det vert vel rett slik eg skreiv at ein då må samanlikne med etterkommarar i mannslinje av f. eks. brør eller onklar av Anders Elias?

Gløym det, ser no at det er akkurat dette du meiner. Løysinga vert dermed som Øyvind seier å kontakte søner til Arne eller Sigurd.

Jo, men Harry sine resultater må sammenlignes med en annen etterkommer etter Anders Andersen Fosse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør rett ut som vanlig.? Hvorfor slår disse søkemotorene ut på den slekta vi snakker om? Når vi legger inn korrekte data ? Jeg har selv ingen anelse på DNA med untak av det jeg har prøvd å lære meg ved crashkurs på nettet. Men jeg finner det merkelig. Jeg forstår ikke at det er mulig hvis ikke det er noen relevans.med så Mange titallstusen DNA som ligger ute fikk vi gjentagende treff på samme slekt ,selv med forskjellige selskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller er det slik at desse søkjemotorane (der me framleis ikkje veit konkret kva for søkjemotorar som er brukt) er like lite å stole på som slektstre på geni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør rett ut som vanlig.? Hvorfor slår disse søkemotorene ut på den slekta vi snakker om? Når vi legger inn korrekte data ? Jeg har selv ingen anelse på DNA med untak av det jeg har prøvd å lære meg ved crashkurs på nettet. Men jeg finner det merkelig. Jeg forstår ikke at det er mulig hvis ikke det er noen relevans.med så Mange titallstusen DNA som ligger ute fikk vi gjentagende treff på samme slekt ,selv med forskjellige selskap

Det er veldig rart, først og fremst fordi jeg ikke finner noen fra denne slekten på Family Tree DNA /Family Finder eller på ySearch. Hvilke søkemotorer er det snakk om? Når jeg søker etter denne slektens Y-DNA ser det ut for at den ikke er kartlagt, da det nevnes ulike Haplogrupper på de ulike stedene og debattsidene.

Hvis Harry sin profil er korrekt så har jeg analysert den til å være Y-DNA Haplogruppe R1a1. Her er det som DIS har skrevet om dette http://www.disnorge.no/cms/r1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men her er det en del jeg ikke forstår. Noen spørsmål til oppklaring:

1. Hva mener du med "søkemotor" i denne sammenheng?

2. Hvilke data er det som eksakt er lagt inn - og hvor er de lagt inn?

3. Hvilke utslag er det som er funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er litt om kaisern ang y gata h4 .

y-gata-h4. kaiser wilhelm II dna

Søk heller etter y-gata-h4. kaiser wilhem II dna

Søkeresultater

1.  
    Download Supporting Information (PDF)

www.pnas.org/content/suppl/.../0811190106SI.pdf‎Oversett denne siden 27. feb. 2009 - suggested that the remains were those of Nicholas II and the ... Y-chromosome we collected and genotyped the samples from ... and by a human specific DNA quantification kit (Plexor HY ...... (right), his wife Alexandra Feodorovna and their children with German Kaiser Wilhelm II (1909). .... Y-GATA-H4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men her er det en del jeg ikke forstår. Noen spørsmål til oppklaring:

1. Hva mener du med "søkemotor" i denne sammenheng?

2. Hvilke data er det som eksakt er lagt inn - og hvor er de lagt inn?

3. Hvilke utslag er det som er funnet?

his wife Alexandra Feodorovna and their children with German Kaiser Wilhelm II (left) (1909). .... Y-GATA-H4. Kaisern har mye det samme som min onkel . y GATA H4, samt våres familie historie og dna så taler mye for at denne bygden med ordførern i spissen og våre historie mulig er sant . + familie-likhet se bilde , prøv og se det litt fra våres side mine venner .

post-4827-0-62622500-1381960594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

his wife Alexandra Feodorovna and their children with German Kaiser Wilhelm II (left) (1909). .... Y-GATA-H4. Kaisern har mye det samme som min onkel . y GATA H4, samt våres familie historie og dna så taler mye for at denne bygden med ordførern i spissen og våre historie mulig er sant . + familie-likhet se bilde , prøv og se det litt fra våres side mine venner .

Nei, dette blir jo bare surr! Du lenker til en lang artikkel om den russiske tsar-familien, der keiser Wilhelm er nevnt fordi han er med på et av fotografiene. Deretter vender du tilbake til dette med påstått fotografisk likhet.

Skal dette være svar på de spørsmålene jeg stilte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette blir jo bare surr! Du lenker til en lang artikkel om den russiske tsar-familien, der keiser Wilhelm er nevnt fordi han er med på et av fotografiene. Deretter vender du tilbake til dette med påstått fotografisk likhet.

Skal dette være svar på de spørsmålene jeg stilte?

tsar blode er jo preusser blod kaiser blodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tsar blode er jo preusser blod kaiser blodet

www.pnas.org/content/suppl/.../0811190106SI.pdf Oversett This page 27. februar 2009 - foreslo at levningene var de av Nicholas II og ... Y-kromosomet vi samlet og genotypede prøvene fra ... og av et menneske bestemt DNA kvantifisering kit (Plexor HY ...... (til høyre), hans kone Alexandra Feodorovna og deres barn med tyske Kaiser Wilhelm II (1909) ..... Y-GATA-H4. DNA DNA ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått seriøse signaler om at...

Det har vært folk som skal ha peiling på dette som mener at...

Jeg har selv ingen anelse på DNA med untak av det jeg har prøvd å lære meg ved crashkurs på nettet.

+ familie-likhet se bilde

Denne debatten er på ny på vei inn i et spor som ikke gavner noen, med meninger og antagelser fra folk uten profesjonell bakgrunn i DNA-forskning, og henvisninger til ting som ligger ute på nett.

Grunnregel nummer 1 når det gjelder nettbasert informasjon: Det blir ikke sant fordi noen skriver det!

Internet er i praksis anarki, hvem som helst kan publisere hva som helst på nett, uten krav til dokumentasjon eller sannhetsgehalt!

Og det gjør de.

Mvh, Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er på ny på vei inn i et spor som ikke gavner noen, med meninger og antagelser fra folk uten profesjonell bakgrunn i DNA-forskning, og henvisninger til ting som ligger ute på nett.

Grunnregel nummer 1 når det gjelder nettbasert informasjon: Det blir ikke sant fordi noen skriver det!

Internet er i praksis anarki, hvem som helst kan publisere hva som helst på nett, uten krav til dokumentasjon eller sannhetsgehalt!

Og det gjør de.

Mvh, Olaf Larsen

Hei er ikke gena as proffesoenele ? det er de vi bruker mot preusser slekten . de hjelper oss og så langt stemmer alt vi har pratet om her på arkive ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.