Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Kan med stor sannsynlighet utelukke mannlige etterkommere etter Karl Martin Fosse. Ved å søke etter ham på Ancestry.com finner jeg han som død 19 May 1954 i Kingston, New York. Kona Florence May Eveleigh født 1893 Wales, død 14 Feb 1959 i New York. I US census for 1930 og 1940 er dette paret oppført med kun en felles datter, Muriel Karen Fosse, født 2 okt 1919 i Wales. Hun gifter seg med Lawrence Leroy Phelps (1924-1986) i Juni 1949 Poughkeepsie, New York.

Muriel Karen Phelps død: 16 Jun 2008, Kingston, New York.

Kona til Karl Martin hadde dessuten en datter fra før, Florence May Eveleigh, født 7 Nov 1912, død 18 Okt 2008, Kingston, New York. Ugift.

 

Et slektstre lagt ut på samme nettsted bekrefter de samme opplysningene som gitt ovenfor. Muriel og Lawrence er ført opp med to nålevende sønner, og mye tyder på at en av disse er eieren av slektstreet.(Han skriver "aunt" om Florence May Eveleigh(1912-2008)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er ikke gena as proffesoenele ? det er de vi bruker mot preusser slekten . de hjelper oss og så langt stemmer alt vi har pratet om her på arkive ,

 

Rettelse, dere har benyttet GENA AS til å sjekke DNA til Harry Andreas Fosse. Jeg ser ingen dokumentasjon om at de kan gå god for en knytning mot Hohenzollern-familien. Jeg tror neppe de syntes det er særlig ålreit å bli tillagt meninger og utsagn som så langt ikke er dokumentert. De er selvfølgelig profesjonelle, og har da utført det arbeidet dere har betalt de for - nemlig en DNA-analyse av Harry Andreas Fosse. Hvis det eksisterer dokumentasjon fra de om at dere da skal ha knytning mot nevnte slekt; er nå et glimrende tidspunkt å fremlegge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rettelse, dere har benyttet GENA AS til å sjekke DNA til Harry Andreas Fosse. Jeg ser ingen dokumentasjon om at de kan gå god for en knytning mot Hohenzollern-familien. Jeg tror neppe de syntes det er særlig ålreit å bli tillagt meninger og utsagn som så langt ikke er dokumentert. De er selvfølgelig profesjonelle, og har da utført det arbeidet dere har betalt de for - nemlig en DNA-analyse av Harry Andreas Fosse. Hvis det eksisterer dokumentasjon fra de om at dere da skal ha knytning mot nevnte slekt; er nå et glimrende tidspunkt å fremlegge det.

Hei Kjell Arne . Hva mine slektninger skriver her får denne gangen stå for deres regning. Men vi har kontakt med Gena AS og de har forklart oss hvilke søkemotorer som er seriøse. Samt hvordan vi kan dokumentere såkalt match, eller familielikhet. Den Dna testen som er utført har etter hva de sier er relevant kun til Tippoldeforeldre. Når det har vært testet på søkemotor ,,så må vi kontakte matchen det har blitt søkt på. På den ene motoren er den matche dessverre nå slettet . derfor har vi bare det vi kopierte.Som jeg startet ballet med her så ser det ut til at vi har rett. Men dette blir i såfall bare første steg i saken. Uansett har vi lang vei å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er på ny på vei inn i et spor som ikke gavner noen, med meninger og antagelser fra folk uten profesjonell bakgrunn i DNA-forskning, og henvisninger til ting som ligger ute på nett.

 

Grunnregel nummer 1 når det gjelder nettbasert informasjon: Det blir ikke sant fordi noen skriver det!

 

Internet er i praksis anarki, hvem som helst kan publisere hva som helst på nett, uten krav til dokumentasjon eller sannhetsgehalt!

 

Og det gjør de.

 

Mvh, Olaf Larsen

Her har du helt rett, men vi lovte å legge ut DNA sertifikatet samt hvillke info vi hadde fått. Det gjør vi. Det er ingen hensikt å legge ut bilder med famililikheter . Her er det kun en ting som gjelder, sannsynligjøre saken så mye at vi får en av Hohenzollerne i linje til å enten hjelpe oss eller motbevise det. Da må de ta en blodprøve . Vi er ganske sikker på at noen av de følger med på denne debatten.Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar dere ikke en telefon til Fosse og hører om Arne og/eller Sigurd Fosse har sønner, og om en av dem vil sende inn en prøve til DNA-analyse. Det må da være såre enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei . litt rart at de tre andre ikke stemmer mot da det skulle vere familie :) men da vi tok testen så slo den ut sån som dette ,

Search for Genetic Matches > Enter Search Parameters > Search Results > Displaying User

 

DYS 393 DYS 391 DYS 439 DYS 392 DYS 437 DYS 448 GATA H4 DYS 456 DYS 635

11 11 11 11 14 20 11 16 23

Haplogroup: Unknown

Last name: Hohenzollern

Variant spellings:

 

Tested with: Family Tree DNA

Contact person: jan harald hohenzollern Contact this user

 

Most distant known paternal ancestor on the direct male line

First Name: georg

Last Name: Hohenzollern

Year Born:

Year Died:

Country of Origin: Unknown

 

 

Men jeg har ingen peiling på DNA .Men megt rart at ingen av de 4 dna testene skulle vere lik da de tre andre skule vere eller er familie som vi vet :)

 

venlig hilsen jan

 

Det er denne dere stadig viser til. Her har Jan Harald lagt inn feil data, og mener likevel å ha fått treff på "Georg Hohenzollern". Nå har det seg slik at alle data er det ham selv som har lagt inn! Også det om Georg Hohenzollern! Det kommer ikke noen "Most distant known paternal ancestor on the direct male line" opp av seg selv, det er brukeren selv som legger det inn! Og han har rettet det til Jan Harald Fosse senere (hvilket også er feil)!

 

Dere må rett og slett sette dere mer inn i dette. Her nevnes masse tull og tøys, Nicolai II er også nevnt. Dere henger dere opp i navnet på en Y-DNA markør (Y-Gata H4), i stedet for verdien. Dere mikser mtDNA (mitochondrieDNA) og Y-DNA. Den første følger kun kvinnelinjer, den andre kun mannslinjer. Y-DNA arves aldri gjennom en kvinne. mtDNA arves aldri gjennom en mann.

 

Hele tiden har det vært presisert her at det ikke holder kun å teste Harry Fosse. Det må testes en som man kan sammenlikne med. Hvis det skal bevises at Anders Elias Fosse ikke har den far som er oppgitt til myndighetene, så må man jo sammenlikne med en som skal ha samme Y-DNA som hans far. Altså en som (så sikkert som mulig) har Elias Andersen Fosse (eller hans far, farfar) som far, farfar, farfars far eller farfars farfar. Det er faktisk eneste veien å gå, og jeg undrer på hvorfor dere ikke har gjort det?

 

Så hadde det vært flott om dere faktisk leste og lyttet til de svar dere får, og ikke bare slår i bordet med bildelikhet og tullprat om Nicolai II. Og at dere svarte på de spørsmål som blir stilt her. Jeg tror dere snart har kommet til et punkt der forumets erfarne brukere har gitt opp å svare her pga. alle usaklighetene dere kommer med.

 

Mitt råd til dere: Vær litt mer ydmyke, hør/les om hva andre her mener, og besvar de spørsmål dere får i stedet for å komme med masse tullprat og usammenhengende sitater fra internettsøk. Da får dere garantert raskest resultat! :)

 

PS: Du skriver: "Som jeg startet ballet med her så ser det ut til at vi har rett"

Til det vil jeg si: Alt tyder på at dere tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når debatten ble gjenåpnet skrev Yngve Nedrebø:

Jeg har fått melding fra familien Fosse, og med den som vedlegg to bilder, et av DNA-testresultatet for den ene av familiemedlemmene. Personnummer er tatt bort, resten står som i det bildet jeg fikk oversendt. Det andre bildet viser fire parallelle resultater fra DNA-prøver, der første kolonne skal være for bestefaren til keiser Wilhelm, den andre er fra familien Fosse, den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern.

Familien har bedt meg åpne tråden og legge disse to bildene ut. Familien inviterer til saklig diskusjon

(Side 29, innlegg 576)

 

De fleste opptrer saklig og gir meget nyttig informasjon til medlemmene av familien Fosse, men det må slå begge veier for at det skal fungere.

Jan Harald og Øyvind Fosse har fått flere spørsmål som de unnlater å svare på og det syns jeg er direkte uhøflig mot de som gjør et forsøk på å hjelpe og forklare.

Det kommer jo tydelig fram at hverken Jan Harald eller Øyvind Fosse har det minste greie på dette med DNA og at det meste er plukket opp fra sider og diverse søkemotorer på internett.

Samt at det er blitt foretatt søk, hvor feil opplysninger DNA-verdier er blitt lagt inn og senere presentert som match med Hohenzollern. Bevisst eller ubevisst? – Jeg vet ikke.

 

Øyvind Fosse skriver: ”Som dere ser på utlagte DNA test så er min far i en serdeles sjelden Haplo gruppe H 4 11. Den sender familien våres rett inn i den Tyske slekta med begge beina”.

Arnfrid Mæland skriver: ”Det betyr ikke Haplogruppe H 4 11. Jeg har helt identiske markører med Harry på DYS393, DYS390,DYS19, DYS391, DYS385, DYS389i, DYS448, DYS458, DYS437, Y Gata H4 osv. Haplo er hos meg Y-DNA R1a1, og eldste kjente paternale ane var fra Ostereidet i Lindås.

 

Det blir av flere oppgitt at Harry Fosse ut ifra den viste testen tilhører haplogruppe R1a, eller i haplogruppe R1 et sted, og denne fetteren av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern i kolonne 4, synes å tilhøre Haplogruppe; N1c1.

Dere får svar fra flere, som vet meget godt hva de snakker om, men dere vinkler det inn på andre spor hele tiden, i stedet for å lytte til det som blir fortalt dere.

 

Derfor spør jeg igjen:

Hvilke av etterkommerne etter keiser Wilhelm II har blitt testet og blitt sammenlignet med resultatet til Harry Fosse?

Er det bare Harry Fosse i familien som har blitt testet?

 

Yngve Nedrebø skriver at resultatene fra DNA-prøvene på det ene bildet er i første kolonne bestefaren til keiser Wilhelm, den andre er fra familien Fosse, den tredje er fra en prøyser, og den fjerde fra en fetter av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern.

Kolonne:

1. Snakker vi da om Wilhelm I av Preussen (1797-1888)?

2. Snakker vi da om Harry Fosse?

3. Hvem er denne preusseren/prøyseren? Hva er navnet?

4. Hvem er denne fetteren av det nåværende overhodet av familien Hohenzollern? – Hva er hans navn?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.yhrd.org/ http://www.sorensonforensics.com/resources/case-submission-form Hei dette er to linker som blir anbefalt fra Gena AS til å søke på. Dette er gjort noen ganger nå Jeg får selve resultatene på min E-post i ettermiddag. Men vi finner ikke en eneste Norsk sammeligning . Noen få fra Sverige i Oppsala , Tyskland , Polen. Dette er gjort på en ryddig og seriøsmåte. Nb For dere som vil prøve så får dere 2 søk gratis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mine (min bror) SNP-resultater trekkes frem, så har jeg satt opp mine og Harry sine i .odf. Begge gir Haplo-gruppe R1a1, som er den Y-DNA som ca 1/4 av norske menn har.

 

post-133-0-79860300-1382006568_thumb.jpg

 

Ser at de tre første kolonnene mangler i bildet, men de er make for begge to:

 

DYS393: 13 DYS390: 25 DYS19: 16

 

Har lagt inn Harry sine SNP-verdier i yhrd.org, men fikk 0 treff på han. Så da forstår ikke jeg hvordan du Øyvind fikk treff i Hohenzollern-slekten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt må jeg stole på den info jeg har fått. Hadde håpt at vi hadde en skriftelig uttalelse fra Genetisk Institutt I Bergen her allerede . Merkelig at de har oss i en helt annen haplo gruppe enn R1a1. Vi skulle åpenbart ha ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg laget en konto på denne søke modulen og la til min onkels dna tall og søkte . jeg søkte flere ganger og fikk 7 treff på denne Georg Hohenzollern , så sendte jeg han en melding at min onkel hadde samme dna som deg , dagen etter søkte jeg igjen og da var kontoen hannes borte og jeg fikk ikke flere tref på han ...sant

 

Nei, det er ikke sant, og jeg er lei av alle løgnene som "tilfeldigvis" ender med "funn" av en Hohenzollern!

 

Igjen: Det er du selv som legger inn "Most distant known paternal ancestor on the direct male line" når du registrerer en ny bruker på ysearch. Georg Hohenzollern er det derfor du selv som har oppgitt som "Most distant known paternal ancestor on the direct male line"!

 

ysearch lager ingen match på konkrete personer i slekt/aner, de bare klassifiserer etter likheter/ulikheter i Y-DNA.

 

For de som har lyst til å sjekke dette selv, her er hva man fyller ut når man lager en ny bruker på ysearch:

 

http://www.ysearch.o..._start.asp?uid=

 

Det er du selv som har fylt inn "Most distant known paternal ancestor on the direct male line" som Georg Hohenzollern når du lagde din bruker på ysearch - og fylte inn data der! Så har du åpenbart selv endret det igjen til ditt eget navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg blir beskyldt for å ha manipulert DNA sammenligningen som traff Georg Hohenzollern.

Det har jeg ikke gjort .

Det jeg måtte gjøre etter gjentatt treff var og måtte melde til mottaker at jeg hadde søkt.

Dagen etterpå var Dna profilen vekk, så den jeg la ut er den som jeg lagret etter søket.

Jeg forstår at det kan se rart ut, og beklager det. nå gidder jeg ikke mere ,,,,

 

Har du klikket på lenken jeg la ut og sett selv?

 

http://www.ysearch.o..._start.asp?uid=

 

Scroll et stykke nedover på siden, så ser du feltet der "Most distant known paternal ancestor on the direct male line:" fylles inn. Igjen: Det er kun din egen profil du får opp. Hvis du så har sendt melding til profilens eier, så er jo det deg selv!

 

"Contact person: jan harald hohenzollern"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Search for Genetic Matches > Enter Search Parameters > Search Results > Displaying User

 

DYS 393 DYS 391 DYS 439 DYS 392 DYS 437 DYS 448 GATA H4 DYS 456 DYS 635

11 11 11 11 14 20 11 16 23

Haplogroup: Unknown

Last name: Hohenzollern

Variant spellings:

 

Tested with: Family Tree DNA

Contact person: jan harald hohenzollern Contact this user

 

Most distant known paternal ancestor on the direct male line

First Name: georg

Last Name: Hohenzollern

Year Born:

Year Died:

Country of Origin: Unknown

 

 

Ser du ikke at dette er din egen profil, Jan Harald? Du har fylt inn dine egne data (som også var feil ifht. Harry Fosse) - og så finner du en profil som er eksakt lik: Din egen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da mener du at jeg har laget to kontoer på den siden ? jeg laget en konto med mitt navn søkte og fikk treff ......herregud

Nei, det holder med en konto - du har fått treff på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist jeg har gjort dette kan jeg ikke fatte noe ting . jeg søkte person søk mot gerog . men jeg har ikke to kontoer der , om jeg har gjort noe feil vet jeg ikke , har jeg sendte en melding til meg selv da ? men jeg fikk ikke svare fra meg selv . dette var første gang jeg laget en sån konto så gudene vet hva som er gjort ..mulig du har rett

 

 

jeg holder på og le meg i hel hahaha har jeg pratet med meg selv haha på dette søke greiene hahaha

 

Dette er ikke morsomt i det hele tatt. Du ble fortalt dette igår tidlig, og flere reagerte fordi du (også da!) bare lo det vekk. Hvis du skal forvente at andre skal hjelpe deg, vær saklig!

 

http://forum.arkivverket.no/topic/186499-hvem-er-jeg-hvor-kommer-jeg-fra-er-kirkeboeker-feil/page__st__580#entry1587114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt nei men vist jeg har gjort en feil så unnskylder jeg , men jeg prøvde meg på denne søke modulen og hva jeg har gjort feil der vet jeg ikke men vist du sier at jeg har gjort feil helt greit . jeg har tydlig søkt på meg selv som du sier ..om det går an vet jeg ikke men det kan se sån ut ja . men jeg sende jo en melding vist jeg sende den til meg selv så skulle jeg jo ha sett den ?

 

De tekniske detaljene på Ysearch er ikke så viktige her. Poenget er at du selv har "laget" Georg Hohenzollern og ditt såkalte "treff" på ham. Dette har du nå messet om (og brukt som "bevis"!) og brukt halvannet døgn på det. Bruk heller tiden på å prøve å finne ut om Elias Andersen Fosse er far til Anders Elias, i stedet for å desperat finne opp en kobling mot Hohenzollern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du nå må du roe deg ned ok vist jeg har gjort en feil på dette søke forume så er greit ,,,,,,,ikke beskyld meg for noe ,,,,,

 

Så var det dette med saklig diskusjon. Du inviterer ingen til å hjelpe dere med en slik tone! Jeg har kun påpekt hva du har gjort, og det står jeg for.

 

Det hadde vært en fordel om familien som har bedt om hjelp kan oppføre seg høflig her, diskutere saklig, og lese hva andre har å si. Familien Fosse bruker alle krefter og midler for å bevise slektskap med Wilhelm II, vi andre bruker kreftene på å finne sannheten. Det er forskjellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.