Gå til innhold
Arkivverket

Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim


Siv Rasmussen
 Del

Recommended Posts

# 349 Kona til Jakob Pettersen Falch vet jeg ingenting om....

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Helgeland sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: Register bak i protokollen. Gammelt nr. 1
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080129620054.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18935&uid=ny&idx_side=-54
Jacob Petersen Falch selger med samtykke av sine sønner Peter, Lars og Peder Jacobsønner vilje og samtykke til sin svoger Petter Angell laugmand over Nordland hans odelsjord Stor Reinfjord 2 woger i Sørsembs fierding i Brønøy prestegjeld. Datert Tjøtta 8. Desember 1713

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#350

Takk, skrivefeil Karen, skal sjølsagt være Maren

 

#351

Ja, i ettertid er det også en ulogisk kandidat jeg spilte inn. Når eneste arving til Otte Jakobsen Friis i Veøy er hans søster kan det vanskelig være flere enn 2 barn etter far Jakob (i hvert i live på skiftetidspunktet) Jakob Petersen på Tjøtta kan elimineres.

 

Vi trenger en Jakob Petersen med 2 barn ved navn Otte og Johanna, eller uten kjente navn på barn.

 

Ovenstad (bnd 2, side 254) har en Petersen, Jacob: ”Stykkltnt. ved Carlshavn garnison. – Kom til Kr.ania 29/6 1677 og var lønnet der til 27/9 s.å. – Stykkltnt. N-fjelds i 1680”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uløste spørsmål i tråden.

Om vi ser bort fra hovedaktøren Dorothea et øyeblikk, så tror jeg dette en noen av de viktigste uløste spørsmålene?

 

1. Dorothea Nielsdatter (Friis)

Hennes barn i tillegg til (?) Cort Adeler. (#328, med henvisninger bakover)

 

2. Otte Jakobsen Friis.

Hva er mellomleddet mellom han og hans søster Johanne tilbake til Johanne Nielsdatter? Hvor var han når frillesønnen Jakob Friis ble født i 1702 (#312), og hvor fikk han sin utdannelse? (#321) Om fullmektigen Jacob Pieter (#241) er Johannas svigersønn og Otte Jakobsen Friis sin far, hvem var han?

 

3. Jens Jensen Friis i Molde.

Om svogerskapet går gjennom han, og ikke en av hans koner: Hvordan i så fall Jens Jensen og Anfinn Jakobsen/Magdalena Knudsdatter besvogret? (#331) Har Jens Jensen Friis flere søsken, og dermed Johanna Nielsdatter flere barn?

 

Desto mer vi vet om borgermester Jens Nielsen Friis sine søsken og deres barn, desto nærmere tror jeg vi er Dorotheas kjødelige opphav.

 

Jeg blir mer og mer sikker på at det er slektskapsforhold mellom Dorothea og Vincens Friis (som hun vokste opp hos) og presten på Strinda, Henrik Lyster (sin kone Marta Friis), som hun tydde til under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#328, #353

 

I boka Kragerø bys historie, 1666-1916, Jubileumsskrift, 1916, finner vi Cort Adelers brors gravskrift gjengitt (fra gamle Kragerø kirke). Hvordan skal vi tolke foreldrenes navn? Her er da Søren nevnt som Nilssøn og Dorothea som Johannesdatter? Er patronymene forbyttet eller leser jeg feil? (kan ikke latin):

 

Hoc Conditur Monumento

Pernobilis ac illustris Vir

NICOLAUS SEVERINI ADELAER

Sacræ Regiæ Majestætis Danicæ olim Consiliarius

Cancellariæ et Assistentiæ, nec non Præfectus Provinciæ

Brasbergensis in Norvegia. Natus Charissimis Parentibus

SEVERINO NICOLAI ADELAER et DOROTHEAR JOHANNIS FILIA

Brevigiæ intra Longæ Insulæ Sinum

Anno 1628 Die 12 Augusti

Defunctus Cragerøe 1694 3 Julij

Sepultus ibidem Mensis ejusdem

Injustorum obex et afflictorum Pater Extitit semper

Ac

Togatis Prudentiæ et Fidelitatis præbuit Typum

Vixit generose, requiescit placide, resurget beatissime

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#354

Da har jeg fått bekreftet at det står Søren Nilsen og Dorothea Johannesdatter (Jensdatter). Det skulle jo ha stått Søren Jensen og Dorothea Nilsdatter, så her er trolig patronymene byttet om. Dette viser bare at slike innskrifter (gravskjold) kan inneholde feil. Jeg vil fortsatt se primærkilden for at Cort Adelers mor Dorothea Nielsdatter også var mor til Niels Adeler.

 

Gravskjoldet kan ses her: Digitalt Museum

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#355

Av det vi har avdekket så langt i debatten var Cort Adelers mor sannsynligvis en Nielsdatter og en Friis, men jeg må rette på meg selv. Jeg vet faktisk ikke om Cort Adelers mor het Dorothea. Jeg vet at dette står "over alt", men hvilken primærkilde ligger til grunn? Jeg vil se primærkilden - ikke bare godta "gamle sannheter"!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra Høyesteretts behandling av saken mot Niels Muus, og hvor nr. 8 er en liten del av det hele: http://arkivverket.no/URN:rg_read/36313/46/

 

Jeg ser meg ikke i stand til å transkribere dette, men noen løsrevne biter: ”Den besovede pige” har hatt tilhold noen uker ”hos sin frende Presten paa Strinden”.  Var dette hos Jørgen Jonsen Brun som var prest på Strinda, eller var det hos Muus på hans avlsgård?

 

Mag. Niels er ”hendes næste svoger”. Hva betyr det?

 

Hun var ikke (hos Anne Vincent Friisis?) ”tieneste-pige, men som een frü”.

 

Kan noen transkribere det relevante i Artic. 8?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#357

God kilde! Tynt med eksperter hittil, så da får jeg stille meg til hogg med en protoversjon, som helt sikkert ikke verken er bokstavrett eller sikkert forstått, men, men..

 

Med Klingenbergs Trolofuelse hafver vi icke kundet billige Musæni forhold i alle maader, dog falder Skylden meere paa Præsten til Strinden, der hafuer Consenterit Musiono det æckteskab i sit nafn og gield at forette, end paa Musæmium. Saa vit os er foredragen er Sagen denne. Som den besofvede Pige icke maatte effter (hendes?) forseelse være udi dydige Anne Vincent Frisis huus, hafuer hun ssyt(?) tilhold paa nogle uger hos sin frende Præsten paa Strinden, efftersom hun var venneløs i Byen, og Mag. Niels som næste Svoger været nid-kier for hendis ære og velfært ved æckteskabet redde og befodre. Enten hun haver været lenge eller Stacket i Anne Vincens Friis huus gifver snart intet, Sagen, hun var der icke som en Tieniste-Pige, men som en frii, og bevidnis da icke at have haftt sit hiemmested der, ergo paa it andet sted, og hun vil forbiude it friii Menniske enten til andet huus, eller andet Sogn, end hendis egen villie og leilighed tilssiger, som denne søgte i sin frendis huus paa Strinden, (.?.) iche forbuden, at ei hendis Fæste-Mand maatte Søge og æckte hende der, hafde og Mag. Ole haftt nogen prætension paa

 

samme æckteskab, enten anlang() den Rudiosi som var Barnefader, hans Minorennitet; Hvis virilis potentia da alt var præsterit, og de folckis siden den tiid ærlige førte Lefnet siunis, om icke ssaa lige it exemplarisk, dog tolerable Eckteskab at tilstæde uden blam på Høyere steder: eller anlang. Copulationens u-billighed, burde Mag. Olluf end eftter Liusning hafue talt derom i tiide, saa hand da ved it ord ald trette kunde hafue forekommet, ellers refererer vi os til vor dom, som det i sandhed iche befindes at være Musænu fortred, men det besovede Menniskis blyferdighed, som skammede sig ved at komme til Byen, førend hendis ære saa vit var restituerit: og enten det hafde dvalet kort eller lenge, hafde udslaget blevet det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#358

Dette var for meg en bekreftelse på tidligere antagelser;

 

1. at når hun søkte til presten på Strinda under graviditeten var det på grunn av slektskapsforhold. Når han var hennes ”frende” er antagelsen bevist. Jeg tror fortsatt at det nok var prestenes kone som var Dortheas nærmeste slektning, og ikke presten Lyster sjøl.

 

2. utsagnet om at hun ikke var som en tjenestepike hos Vincens Friis, men var ”frii” tolker jeg som en styrking av antagelse om at det var en slektning de hadde tatt inn i huset. Hun var ikke noe vanlig tyende, men hadde en annen status.

 

For Muus var dette sikkert et viktig poeng å få fram. Om hun var en tjenestepike i huset var hun underlagt husbonden, med hjemstavn der husbonden var. I så fall hadde Muus viet en kvinne i Strinda, uten hjemsognets prest sin kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#355

Ad fontes, kilden for admiralens foreldre:

 

Jeg har leita etter en primærkilde for Kort Adelers foreldre.

O.A.Øverland : Illustreret Norges Historie, Kristiania 1893, syvende bind side 134 og videre omtaler vår mann:

 

Kort Adeler var Nordmand af Herkomst. Han blev født i Brevig den 16de December 1622, hans Fader, Søren Jensen, havde tidligere indehavt en Bestilling ved det kongelige Saltverk i Langesund, Moderens Navn var Dorthe Nilsdatter. 15 Aar gammel gikk han til Hoorn i Nord-Holland for at lære Sømandskab.

 

Det er en mulighet at Øverland er den lett tilgjengelig sekundær- eller tertiærkilden som resten har tatt videre, men hvor har Øverland det fra?

Litteraturlista i: Danmarks største søhelte. København 2010 oppgir (side 272) gir hjelp: Det henvises til 2 bøker. Den ene er Holck, P. Cort Adeler. København 1934, og den andre: Christian Bruun: Curt Sivertsen Adelaer. København 1871

Jeg tar med mer tekst fra Bruun enn strengt tatt nødvendig for å vise kontekst, og Bruuns resonnement, samt startavsnittene;

 

Side 349: Vedlegg 1 Biografi af Curt Adelaer. (Testamentet)

Det Manuskript, som her trykkes for første Gang, findes i det st. kgl. Bibliotek, Langebeks Collectanea, Nr. 186. Det er i Folio, skrevet på brudte Sider; det udgør 3 Blade og er udrevet af en større Bog, derpaa tyder ogsaa Pagineringen 315-319 med Blæk og Folieringen 158-160 med Rødkridt. I det store kgl. Bibliotheks Haandskriftssamlinger vil man finde lignende Fragmenter, som alle maa have hørt til samme Bog; det her aftrykte har Betegnelsen “L. No. 17”. Slutningen af Biografien er saa udførlig om Adelaers Sygdom og Død, at der er al Grund til at tro, at Biografien er “Testamentet”, som blev læst op ved Adelaers Begravelse; og dette kan maaske bekræftes derved, at Mylius S. 117 i en Anmærkning omtaler, at han i ”General-Admiralens Testamente, som ved Liig-Begængelsen at Prædike-Stoolen bleb oplæst”, havde fundet en Dato 28 Juli 1659 angiven for en Attacque, som i en Attest af Contarini sættes til 28 Juni; thi i denne Biografi gjenfindes netop Datoen 28 Juli 1659

 

Incomparabilis Herois, Domini Cunradi ADELERI Miracula.

A. 1622 d. 16 Dec. natus est Breuigæ in Noruegia Patre Dn. Seuerino Jensen Præfecto rei salinariæ sub Christianio IV Langesundiæ, quæ est sub Præfectura Bradsbergiana, Matre Dn. Dorothea Nicolai F.

Sub priuato præceptore ad annum ætatis xv egit, deinde Hornam missus est ferente sic animo, ut nauigandi scientiæ et studiis mathematicis aliis initaretur

 

Tidsmessig stemmer det, og Øverlands tekst er en forenkling av Bruuns gjengivelse. Jeg er ikke mye i tvil om Øverland har lest Bruun, og anvendt teksten videre. Tekst fra en ”likpreken” burde være en samtidskilde med stor troverdighet om faktaopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#360

Fortolkning av kilden

Det som vi kan nytte i vår sammenheng er at Cort og Nils Adeler er brødre, felles far var det vel ikke stor tvil om før heller, og Dorothea/Dorthe er mor til begge to.

Da er det kildebelagt 2 barn etter Dorthe Nilsdatter:

  1. Cort, født 1622,
  2. Niels, født 1628

Birgitte Mikkelsdatter kjenner vi som arving etter Vincens Friis i 1690, Cort Adeler (sine arvinger) som arving i 1726, Nils Adeler kjenner vi ikke som arving. Han fik tiltransportert seg (#254) Birgitte Mikkelsdatters arv, vel trolig ut fra et økonomisk mellomværende dem i mellom, enten det var tilgodehavende eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt detaljert med i diskusjonen, men kom over et skifte i Trondheim som kobler fornavnet Cort til Friis:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25092/140/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204330580.jpg

 

Noe av innholdet tyder jeg slik:

 

..Anno 1748 den 10de Januarii blev udi Hr. ControllurThomas Friises huus her i Byen, og efter hans Regrestion (?), foretaget, at Registrere og Vurdere, hvad Eyendeler der kunde forefindes efter hans afg: Broder Cancellie Secretaire Cort Friis som der d: 17 (?) 1747. til paafølgende skifte imeelom Creditorer, og om noget overskyder, at deele imellem hand 3de fuld Brøder nemlig Frederich Friis, som har opholdet underretning sig udi Groningen i Holland, men om han enden er i livet vides ikke, saa som hans Brøder ej i nogle aar har haftt Underretningfra ham. 2. Hr. Controllour i Tronhiem Thomas Friis, og 3. Christian Friis, Told-forvalter i Christiansund.....

 

Vet ikke om informasjonen kan brukes til noe.....

 

 

Marianne Holck

Endret av Marianne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marianne.

 

Du bør bruke ditt fulle navn som visningsnavn i stedet for bare

Marianne

 

 

Problemer med forumet etter oppdateringen? Liste over hvordan de forskjellige problemene kan løses

Startet av Anne-Lise Hansen, 01 Mar 2014

 

 

Beklager, håper navnet kommer med nå etter endringer i profilen...

 

 

Hilsen Marianne Holck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Incomparabilis Herois, Domini Cunradi ADELERI Miracula.

A. 1622 d. 16 Dec. natus est Breuigæ in Noruegia Patre Dn. Seuerino Jensen Præfecto rei salinariæ sub Christianio IV Langesundiæ, quæ est sub Præfectura Bradsbergiana, Matre Dn. Dorothea Nicolai F.

Sub priuato præceptore ad annum ætatis xv egit, deinde Hornam missus est ferente sic animo, ut nauigandi scientiæ et studiis mathematicis aliis initaretur

 

Står det virkelig Dorthea Nicolai F. i denne kilden? Kan F. bety noe annet enn et slektsnavn i den sammenheng det er angitt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#366

Ja, kilden sier for henne: Matre Dn. Dorothea Nicolai F.

 

Spørsmålet er besvart i #367, sammenlign med #354:

Natus Charissimis Parentibus SEVERINO NICOLAI ADELAER et DOROTHEAR JOHANNIS FILIA

 

Jeg erkjenner at jeg også et øyeblikk hadde andre tanker enn ”datter” i hodet når jeg så bokstaven F, men det mest rimelige er vel at ordet ikke er skrevet fullt ut, og er forkorting for Matre Dn. Dorothea Nicolai F(ilia)

 

Christian Bruun: Curt Sivertsen Adelaer. København 1871:  Fant jeg via via Google Books. I farten fant jeg ikke mer i innholdsfortegnelsen om mor enn denne ene opplysning, men flere øyne ser som regel bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#363,

Artig med enda en Cort, det er vel ikke stor tvil om hvem han er oppkalt etter.

 

Desto mer en vet om slektskrets, desto flere angrepspunkter mot vår Dorthea. Her var det for meg flere nye søsken til kontrollør Thomas Friis i Trondheim

Og; familiemedlem nr 2 med beviselig tilknytning til Holland, etter admiral Cort. Jeg lurer fortsatt på om Otte Jacobsen Friis i Veøy i så fall er det tredje.

 

Denne Cort Friis er vel sannsynligvis den samme Cort Friis som var:

Eskadreskriver for Tordenskjold i 1717, senere benevnt som sekretær, og kommissær i 1719, (Tordenskjolds kommisjonær i Norge), alt etter Olav Bergersen: Viceadmiral Tordenskiold. Bnd.I-II. Trondheim 1925. Bergersen (eller kildene) oppgir ikke farsnavn. Bergersen forteller at Cort Friis fremmet en del vidløftige krav om andel prisepenger i skiftet etter Tordenskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#272

Leita etter noe helt annet, men gikk meg på en sak fra sommeren 1693 fra Trondheim byting. Saken ser ut til å vært innom retten 3 ganger.

 

Saken gjelder arven etter Vincens Friis. Kjernen ser ut til å være at Thomas Nilsen Friis påstod å være myndig, og ville for seg og sin søster disponere deres arv etter Vincens Friis.

 

Denne arvingen er kjent fra før, men her det tilleggsopplysninger.

 

Det er Thomas Nielssen Friis mot Niels Thomassen Wisløff og og den oppnevnte verge David Jakobsen. Wisløf er vel den samme som bytingskriveren i perioden 1674-1705, ellers gift med Else Nilsdatter Muus (ST Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge, side 54) David Jakobsen er ”hans svoger”, dvs. Thomas Nielssen Friis sin svoger. David Jakobsen er gjerne David Jakobsen (Jelstrup) gift med Adriane Thomasdatter Friis, dvs. Thomas Nilsen Friis sin tante.

 

Thomas Nilsen Friis legger fram tingsvitne fra sorenskriveren i Nordfjord og lagrettemennene i Eid tinglag 10.februar 1693 om at han er arving etter Vincens Friis, og fødselsattest signert prest Paul Glad om at han er født 2.juli 1671.

 

Fol. 204a, 6.juli 1693, start

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 18 , 1692-1694, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31334/206/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430330540.jpg

 

Fol. 209 a, 20.juli, videre forhandlinger

Fol. 215a, 10.august 1693, dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre fra bytinget i Trondheim; Fol 246b, 23.november 1693,

 

Nils Thommessen, byskriver i Trondheim, magister Simon Hof, David Jacobsen og Arnold von Westen innstevner Anne, sal. Vincens Friis, ”Angaaende Rigtig Arfeskiftte” etter hennes mann.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 18 , 1692-1694, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31334/249/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430330583.jpg

 

Fol 251a, 7.desember

Fol 255a, 14.desember

Fol 258b, 11.januar

Fol 261b, 18.januar, dom

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Tingbok 1A 18 , 1692-1694, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31334/264/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090430330598.jpg

 

Om jeg skjønner konklusjonen rett er svaret saksøkerne får at om de mener noe er urett, får de stemne Anne til videre skifte.

Magister Simon Hof, David Jacobsen og Arnold von Westen kjenner vi fra før. Simon Hof er fullmektig for Adeler, Jacobsen for sin kone og barn av hennes søsken, von Westen vel for Elsebe Friis.

 

Men hvor er resten av arvingene? Hvor er fullmektigen Jacob Pieters? Hvorfor er det byskriveren og 3 fullmektiger som stevner inn Anne? (Presten på Tynset er fortsatt ikke å se.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#201

Det jeg egentlig skulle sjekke ut da jeg gikk meg på innholdet i de to siste innlegga var om tingsvitnet fra Romsdal 10.juli 1693, (#201) ble anvendt i Trondheim. Etter å ha skummet tingene fra denne datoen av og ut protokoll 18, dvs. 18.mai 1694 kan jeg ikke se at det har vært framme på bytinget i Trondheim?

 

Med 2 funn synes det som det kan være bryet verdt å sjekke mer, om det kan være flere forekomster av interesse. Det er tydelig at i denne familien roet det seg ikke etter at skiftet i 1690.

 

Lars, tar du utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#206, 322

Skiftet etter Otte Jakobsen Friis i Veøy

Gjenstander i boet med initialer og navn (hentet fra #206):

•             Sølvkanne M.P.H.-E.S.D. 1652

•             6 sølvskjeer H.O.J.F.-J.M.G. (Otto Jacobsen Friis og Inger Margaretha Greve)

•             Sølvskje J.M.

•             Sølvskje E.G.

•             Sølvskje J.L.S.-A.C.D

•             Sølvskje J.M.-A.P.D.

•             Sølvskje M.R.S.H.-M.L.D.B.

•             Sølvbolle C.F.

•             Lite forgylt sølvbeger men navnene Hans Evardtzen Mejer og Margaretha Pedersdatter

•             Tinnfat J.A.S.-A.L.M

•             Tinnfat H.R.S.-M.P.D

•             2 tinnfat J.A.S.

•             Tinnfat P.S.M.

•             Brunmalt kiste med navnet Michel Hansen Greve

 

I skiftet etter Jørgen Hansen Meyer i 1710 er det også en del merkede sølvgjenstander (S T Dahl; Geistligheten side 251)

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal prosti, Skifteprotokoll 2 , 1706-1749, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25116/35/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090205340463.jpg

 

Noen av disse finner vi igjen i skiftet fra 1729. (Små avvik mellom ST`D og originalen, men tror ikke vesentlig i vår sammenheng.

•             Sølvkanne M.P.H.-E.S.D. 1652

•             Lite forgylt sølvbeger med navnene Hans Evardtzen Mejer og Margaretha Pedersdatter

 

Fratrukket disse 2 gjenstandene, det som har hørt til hr Otte, og kista med navn Michel Hansen Greve, blir det dette igjen, sortert alfabetisk for oversiktens skyld.

C.F.                                        Sølvbolle

E.G.                                       Sølvskje

H.R.S.-M.P.D                       Tinnfat

J.A.S.                                     2 Tinnfat

J.A.S.-A.L.M.                        Tinnfat

J.L.S.-A.C.D                          Sølvskje

J.M.                                       Sølvskje

J.M.-A.P.D.                          Sølvskje

M.R.S.H.-M.L.D.B.              Sølvskje

P.S.M.                                  Tinnfat

 

Om noe er arvegods fra Otte sin far Jakob er det en del initialer å velge mellom som starter på bokstaven J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#201

Det jeg egentlig skulle sjekke ut da jeg gikk meg på innholdet i de to siste innlegga var om tingsvitnet fra Romsdal 10.juli 1693, (#201) ble anvendt i Trondheim. Etter å ha skummet tingene fra denne datoen av og ut protokoll 18, dvs. 18.mai 1694 kan jeg ikke se at det har vært framme på bytinget i Trondheim?

 

Med 2 funn synes det som det kan være bryet verdt å sjekke mer, om det kan være flere forekomster av interesse. Det er tydelig at i denne familien roet det seg ikke etter at skiftet i 1690.

 

Lars, tar du utfordringen?

 

Kanskje, men det blir i så fall ikke en umiddelbar aktivitet. Vi får se om det er noen andre som tar den ballen først..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.