Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'fana'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

  1. Hun var nr tre av syv døtre til lege Gioacchio Lorenzo Wichmann f. 1936 i Larvik og hans kone Caroline f. 1842 på Rødenes. Laura vokste opp i Gyldenløves gate 7 etter brannen i 1880 i Kristiansand. Hun ble aldri gift, men mellom 1900 - 1910 flyttet hun til Fana ved Bergen der hun ble husholderske hos proprietær Jacob Lange på Fjøsanger hovedgård. Der var hun til ca. 1935 da hun flyttet tilbake til Kristiansand. hun dør der i 1948. Kan det være at noen der ute har et bilde av henne som voksen som de kan dele?
  2. Høyre side på denne rapporten fra Botsfengselet ble vanskelig å forstå. Rapport fra fange nr 122 Johannes Johannessen Kraakenes som sonte fra 15.05.1882 - 15.09.1883. Er det noen som kan hjelpe meg her? https://media.digitalarkivet.no/view/75904/226 mvh Bente Borgen
  3. Johannes Andreas Johannessen Kraakenes f. 1861 i Fana, Bergen, kom inn i Trondhjems Straffenastalt 06.12.1886 for 5. gangs tyveri. Dommen var på 4 år. Finnes det noen protokoller fra hans opphold? På forhånd mange takk! mvh Bente Borgen
  4. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan finne ut av hvor det ble av disse tre ungkarsbrødrene fra Fana som jeg ikke finner igjen i Amerika? Ole Olsen er født på Nordvik i Samnanger i 1878. Han flytter med sine søsken og foreldrene Ole Thomassen og Martha Nielsdatter til Grønnestølen gård i Fana i 1881. Familien bosetter seg der. han konfirmeres i Birkeland kirke i 1893 og emigrerer med Cunard-linjen 01.03.1895. Det er mulig at han kan bruke Nordvik som etternavn. Oles brødre Sigval Barin Olsen f. på Grønnestølen i Fana i 1881 og Karl Johan Olsen f. på Grønnestølen i desember 1885 og døpt i januar 1886. De emigrerer sammen med STJERNE 05.03.1902. Jeg kan ikke si at jeg er noen kløpper på å finne folk som har emigrert, derfor prøver jeg på denne måten å finne hjelp. Håper jeg lykkes 🙂
  5. Hei! Er det noen som vet om leger i Fana kommune, Skjold tinglag i dette tidsrommet? Jeg søker på digitalarkivet på søkeord lege / læge / doktor i yrker i 1865 og 1875, men får ingen treff? Det samme med jordmor! Fantes ikke disse yrkene, eller er det jeg som søker feil?
  6. Jeg undres på om det er noen som vet om det finnes kart over området Grønnestølen i perioden 1900 - 1950 ? Eventuelt hvor jeg kan finne et slikt? mvh Bente Borgen
  7. Jeg lurer på om tingstedet i Fana hadde flagg som ble heist opp når det var ting på stedet? Dette flagget ble brukt på Kristianborg tingsted, men jeg vet ikke om det var når det var ting der. Noen som vet noe om dette - til tross for at bildet er utrolig dårlig.... mvh Bente Borgen
  8. Jeg forsøker å få tak i alle detaljer rundt gården Nygård av bruk 17 i gamle Fana. Det er gjort mange branntakster av bygningene, men jeg klarer ikke å få tak i hva det står. Derfor prøver jeg igjen; Er det noen som har tid, anledning og overskudd til til å tyde denne branntaksten for meg? Da vil jeg bli utrolig glad og litt nærmere målet. https://media.digitalarkivet.no/view/88446/96 Side 95, høyre side litt over midten? mvh Bente Borgen
  9. Jeg undres på om det er noen som har tid og overskudd til å tyde branntaksten nederst på høyre side her? Det er så få ord jeg forstår så det gir ingen sammenheng når jeg forsøker å tyde det 😞 https://media.digitalarkivet.no/view/88446/94 mvh Bente Borgen
  10. Jeg undres på hvor jeg kan finne opplysninger om innholdet i forpakterens konkurs som ble behandlet 21.11.1899 i Sorenskriverkontoret, Kalfarveien 84? mvh Bente Borgen
  11. Er det mulig at noen kan klare å tyde denne branntakstforretningen? Jeg har prøvd, men det blir for vanskelig for meg. https://media.digitalarkivet.no/view/88447/25 mvh Bente Borgen
  12. Sophie flytter til Bergen og Fana. Hun dør hos sin datter Susanne, gift Pettersen på Kristiansborg i Fana, i 1883. https://media.digitalarkivet.no/view/6973/126 Men hvem var disse folkene? Når flyttet Sophie til Bergen og når døde mannen? Jeg finner heller ikke vielsen til datteren Susanne f. 26.01.1829 i Stavanger og hennes ektemann Christian Greger Petersen/Pettersen/Pedersen f. 03.04.1828 i Kvæfjord i Troms. Er det noen som har anledning til å hjelpe ? mvh Bente Borgen
  13. Hei! Har dere på statsarkivet i Bergen materiale omkring gnr 17/2,8 som ikke ligger på nettet? I perioden 1865 - 1906? Evt om byggingen av det nye bolighuset i 1890, om Wästfält kjøpte rettighetene til hotelldriften eller om enken Susanne Pettersen sto som formell eier til hun død i 1906? Jeg ser at hun er registrert som eier i 1907 for begge brukene. Har dere materiell som jeg kan lese på lesesalen? Evt annet? mvh Bente Borgen
  14. Drevet fra 1865 - 1875 av Kristian Greger Pettersen da han døde dette året. Drevet seinere av hans kone Susanne Pettersen til sin død i 1906. Har statsarkivet i Bergen noe om Kristianborg? Mer info enn det som finnes på digitalarkivet? Evt. bilder? Bergens Skytterlag brukte stedet til sine fester. Mvh Bente Borgen
  15. Nyhaugen ble utskilt fra Fjøsanger gård i 1809. En av gårdsdrengene på Nyhaugen, Evensen, ryddet utmark nord for gården i 1830 - 1850. I 1856 ble dette nye stykket utskilt som egen eiendom til Nils Nilsen Nødtvedt. Er det noen som har mulighet til å tyde denne skyldsetningsforretningen for meg? https://media.digitalarkivet.no/view/12196/102
  16. Ifølge branntakstregisteret i Fana skal denne protokollen finnes på side 369. Det er gården til Ole Thomassens enke. Men jeg kan ikke finne selve takseringen... Leter jeg helt feil, eller går alt i surr for meg? mvh Bente Borgen
  17. Jeg leter etter både tid og menneskene på dette bildet som er av svært dårlig kvalitet. Sjansene for at noen kjenner menneskene er nok små, men kanskje noen vet noe om tidsepoken? mvh Bente Borgen
  18. Finnes det noen her inne som har mulighet til å tyde branntaksten om Grønnestølen gård fra nederst på denne siden og videre på neste? Jeg hadde blitt utrolig glad om det er mulig for noen å gjøre. https://media.digitalarkivet.no/view/88446/113 mvh Bente Borgen
  19. Tvillingene Hans og Nils (min tipp-tipp-tipp) blir født 27. juni 1832 og døpt fra Fanavoll i Fana 1. juli 1832. Bygdeboka Sund på Søre Sotra skriver om familien: "I 1837 var dei komne til Bjelkarøyna som paktarar, flyttinga var skriven i kyrkjeboka i 1841, far og mor og sju born. Skiftet etter Kristoffer vart halde i 1846." Om Hans skriver bygdeboka at han trolig døde ung, og at søsknene kalte ham opp. Selv om denne bygdeboka er knallgod på mye, tar de feil om hvor ung han i tilfelle døde her. Samtidig er min tippoldefar oppkalt etter Hans i 1865 - etter farfar, men før morfar kalles opp. Det kan synes som han tjente i Fusa etter faren døde, ingen nær slekt der, det jeg vet, men: Hans blir konfirmert fra Litle Lid i 1848. (Tvillingbroren Nils i Sund). Gift fra Skjørsand i Fusa 1860. Og emigrerer med kone og stesønn i 1861. Men i USA har jeg ikke funnet verken ham eller kona, Anna Johannesdtr. Skaathun (f. 17. juni 1818 på Skote i Fusa). Jeg finner stesønnen Vilhelm Johannes Wilhelms. Krüger (William Kruger) først i 1880 i Marion, Clayton, Iowa, og i 1900, 1910 i Westfield, Dodge, Minnesota. Noen som er god på leting derover, som kan hjelpe med hint?
  20. Paret Marte Johannesdtr. f. 1797 på Hollen i Askøy prgj. og Christopher Jensen Voxbøe (Vågsbø?) frå Fana vart trulova i Askøy 27. oktober 1815 og vigde den 26 nov. (høgre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20070319650035 Eg finn ikkje att paret hverken i Askøy eller Fana prgj. (eller andre stadar) Er det nokon som veit kvar dei busette seg?
  21. Heidi Tofterå Slettemoen

    Anders Ols. Golten (ca 1653-1745) i Mathopen

    Er det noen som sitter med en oversikt over Anders Ols. Nedre Golten med koner og etterkommere? Han bosatte seg på Mathopen (da Fana, nå Bergen). Grunnen til at jeg spør, er at Sund på Søre Sotra band IV, s 346 omtaler ham som 3. gang gift med Kari Jonsdotter, at hun er nevnt på skiftet etter ham i 1745 og at arveparten i Steinsland var utlagt på Mons, Jon og Lars. Jeg har ikke funnet dette igjen ekstraktet her: Skifteprotokoll Nordhordland 1. Anders og navn på første kona ukjent, ifølge SSS 2. Em. Anders og enken Lene Jacobsdtr.: Nevnt på skiftet etter henne i 1707 med sønnen Lars Anders. (senere Li, Fjell, barn/barnebarn av ham i skifteprotokollen, lenke over) (1685-1744). 3. Em. Anders og Kari Jonsdtr.: Mons døpt 1.8.1713 , Fana (g. 1746 m. Gjertrud Nilsdtr. Sletten). De hadde minst åtte barn, og under omtale av datteren Anna (1754-1813) på Sangolthella i Sund nevnes faren Mons igjen som sønn av Anders Ols. Golten/Mathopen og Kari Jonsdatter. Ole f. ca. 1711-d. 1726, Mathopen, begr. 3.11.1726, Fana, ikke funnet dåpen. Jeg har ikke funnet Anders og Kari gift, eller om de hadde en sønn Jon? Så har ymse slektskilder på nett denne Anders, og mener det er den samme: 4. Anders g. omkr. 1713 med Agathe Monstr. Skage f. 1683 på Nordås, død 1728 Mathopen (far: Mons Lars. på Sørås). Barn: Anders (1714-1733) Jon (1716-1716) Jon (1717-1763), Sletten, Fana (evt Jon som nevnt på skiftet?) Mikkel (1719-1719) Dorthe (-1744) Anna (1722-1726) Lars (1725-1751), (nevnt på skiftet?) 5. Og em. Anders Mathopen ser ut til å gifte seg opp igjen 25.6.1730 Fana med Synneve Hansdtr. Hammarsland (1702-1766). Synneve (1731-) Hans (1731-1732) Agata (1734-) Anders (1736-1816), Arefjord, Fjell (ikke nevnt på skiftet) Anna (1739-1761) (ikke nevnt på skiftet) Anders er gjennomgående nevnt som Anders Mathopen ved dåpene, uten farsnavn, og jeg har vel mine tvil om det kan være samme Anders som får barn i fem tiår, til han nesten 90!? Lenge siden jeg har vært aktiv her inne, knapt på det nye forumet, men ser det er like aktivt som i gamle dager. Har derfor godt håp om det er noen som har sett nærmere på denne/disse Anders, og eller sitter med Loddefjord-boka hvor Anderser på Mathopen kan være nevnt?
  22. Jeg nøste videre rundt denne Helge Baarsen som dør på Krokeide i Fana i 1811: Jeg mener han er fra Gravdal i Strandebarm, født 1724, døpt 7. mai og at foreldra var Baard Heljes. Hauge og Boel Andersdtr. Gravdal, g. 5. juli 1722 i Strandebarm. Finner ham på Huse i Kvinnherad i 1801. Ingen Helge funnet død i Kvinnherad etter 1801. Ekteskap1: Mari Olsdtr. Gjermundshavn (ukjent opphav) g. 2. juli 1754, Kvinnherad, d. før 1770, ikke funnet død i Kvinnherad 1756-1769. Kausjonsmann for henne var Hans Kirkhus. Barn: Boel, døpt 4. aug 1754, Varaldsøy, gift til Skeie, Kvinnherad, d. 1806 Baard, døpt 8. aug 1756, Strandvik, ug. på Gravdal i Strandebarm 1801, d. ? Anne? Flere? Ekteskap2: Kistine Pedersdtr. Huse, g. 16. april 1770, Kvinnherad Barn: Nils, døpt 1. sep 1770, Kvinnherad, d? - far Helje Baars. Bergmand, fadderne er Jon Stølen, Rasmus Fugleberg, Jon Schanche, Anna Hansdatter, Kari Hansdatter. Peder, døpt 8. mai 1774, Ølve, d? - far Helge Gravdal, faddere: Ingebrigt Ols. Bergmand, Heine Anders. Bergmand, q. Johana ... og Kristi Aamundsdtr. Luistvedt. Broren hans Baard Baards. Gravdal f. 1733 Strandebarm, død Nov 1810 på Krokeide. Her Baar i 1801. Han var sønn i Baard Heljes. andre ekteskap med Eli Baardsdtr. Leirstein (g. 1729, Varaldsøy) På Krokeide finner vi også Anne Heljesdtr. - hun er født omkr 1757, og dør 27. juli 1833 på Krokeide. Gift med Nils Lars. Krokeide. Jeg tror hun er datteren til Helge Baardsen, men har ikke funnet henne døpt (Strandvik frem til 1760, ei heller i Kvinnherad mellom 1756 og 1769) Hun er konfirmert fra Krokeide 1776, da oppført som 16 år, mens i 1801 var hun 44, og da hun døde i juli 1833 var hun 76,5 år. Jeg har lett etter Anne en stund. Her en 2001-tråd på forumet. En 2007-tråd. Og en 2009-tråd. Mener det er mye som tyder på sammenheng her, med Helje og Baar Baarsen på Krokeide, og Anne Heljesdtr. Hennes eldste datter het forøvrig Maren (døpt 18. aug 1781 i Fana), det samme som Helje Baarsens første kone. Håper noen kan dytte meg et hakk videre her...!
  23. Kenneth Bratland har i dag sendt meg ei svært hyggeleg melding. Han kom over eit skifte frå Fana frå 1810 som synte seg gjelda ein utflyttar frå Hafslo som hadde gift seg til Fana, og dette er ein person eg ikkje visste so mykje om frå før! Han var innom tukthuset i Bergen og tente i Bergen i 1804, men so var han «borte vekk»! Hjarteleg takk til Kenneth for kjempefine opplysningar! På bakgrunn av skiftet og dei digitaliserte kyrkjebøkene for Fana har eg no sett opp følgjande manuskript for denne huslyden, men som ein ser, manglar eg ein del detaljar, særleg om foreldri til Agatha og om ektemakane hennar: ~~~~~~~~~~~~~~ NB: Etter nye informative innlegg frå Lars J. er dette manuskriptet no erstatta av eit nytt i innlegg $5 under! Eg vil i utgongspunktet tru at bygdebøkene for Fana vil vera til stor hjelp for å finna svar på mange av dei òpne spørsmåli, og eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  24. Prøver å løse gåten Mathias Remme, men stanger hodet i veggen her: Matias var bygselmann på 2/3 av garden Remme i Alenfit frå 1708-18, så flytta han. I 1720 døypte han et barn Zissele fra Nere Kvamme (også Alenfit), og døypte igjen eit barn Rangle/Ragnhild fra Remme i 1722. Barn døpt i Hamre uten at fars patronym er nevnt: Han hadde også Anne (1708-1708) Rasmus (1709-1741) på Indre Hopland Mons (1711-), nemd i ei rulle 1734. Ole (1711-), gift 22.2.1739 i Nykirken, Bergen med Cille Margretha Olsdatter (Alter), kjenner ikke dødsdato for disse. I ei rulle 1742 nemnd som husmann på Remme, gift, eit barn. Barna: Mette 1739, Sara 1741 og Christen Milbach Ols. 1743 alle døpt i Nykirken. Anne (1713-1788, gift i Fana, 1739 med Lars Mikkels. Midttun, 1754 med Ola Jakobs. Hauge, bodde på Søylen i Fana. Antonius (1715-1751), gift 1742 i Fana, bodde på Skjold Anne (1717-1761) gift 1758 i Fana med Jacob Fredriks. Krohnstad bodde på Rå i Fana, hans tredje av fire koner. Sissela (1720-) Ragnhild/Ragnle (1722-) I ei militærrulle 11. juli 1711 er "mellom utvalgte bønder eller børsemænd" nemnd Matias Ols. Remme, "utnevt til korporal, har været soldat". Det er noko av ei gåte kvar Matias var ifrå og kvar det vart av han, men ifølge bygdeboka for Alenfit s. 58 "er det flere ting tyder på at han er den Matias Monsson, som er nemnd i Fanab. II, s. 364 gm Marta Larsdtr. enkja etter Rasmus Nilsson Øvsttun, og at han var på den garden fram til 1708, då finn vi Matias på Remme. Eldste sonen til Matias Remme heitte Rasmus, og fleire av borna vart gifte i Fana. Men dersom det er same mannen, så må farnamnet anten i militærrullen eller bygdeboka være gale skrive." Men Fana bygdebok 4, s. 305 sier "Matias Monsen f. ca. 1675, d. ca 1710 var brukar frå 1701 då han gifta seg med enkja Gjertrud Larsdtr. Sørås, først gift med Rasmus Nils. Øvsttun" (ikkje Marta). Sonesonen til Rasmus, Hallvard Larsen Ulsmåg overtok bruket ca. 1710. I manntalet 1701 var denne Matias Monsen på Øvsttun soldat. Men at samme mannen fikk barn i Alversund fra 1708 stemmer dårlig med at enka Gjertrud Larsdtr. døde 1715. Det jeg altså lurer på, er hvem var Mathias på Remme? Hvem var Mathias Olsen, hvem var Mathias Monsen? Hvilke kilder kan jeg prøve videre? Noen som er kjent i området som kan hjelpe meg videre her?
  25. Hei Jeg trenger hjelp til å tyde stedsnavn i følgende lenke nr 32 Syneve Larsdatter, hva er stedsnavnet ...og far hennes Lars Monsen , hva er gårdsnavnet som etterfølger navnet hans, klarer ikke å tyde det. SAB, Fana Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 10, 1841-1851, s. 19 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050829010804 mvh Rita Grøtte
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.