Gå til innhold
Arkivverket

Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim


Siv Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Ja, det ser absolutt ut til å være et lovende spor. Konens farsnavn stemmer, og det at han har vært borger kan peke i retning av den Jacob Persen som fikk borgerskap sist på året i 1675.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#456, 459-61:

Jeg har tidligere notert at Sofie Sørensdatter (datter av Søfren Jensen og Dorthe Nilsdatter) og Jørgen Jensen Trane hadde datteren Kirstine (ca. 1645 - 29. nov.1710) som med en Asser Andersen fikk barna Jørgen Assersen Hiorth (20. aug. 1713 Egersund - 1776 Sirevåg) og ant. Margrethe Jørgensdatter Hiorth. (Ant. sakset fra NST). Hva de måtte ha fått i arv kunne det kanskje vært interessant å se nærmere etter.

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for enda flere interessante innlegg. Har ikke glemt mitt forslag om å sjekke litteraturen for de nærmeste etterkommerne til Søfren Jensen og Dorthe Nilsdatter, jf,. #460. Har skaffet oversikt over mye av det som har skrevet og vil oppdatere Adeler-artikkelen på Slektshistoriewiki ved leilighet.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#456, 459-61:

Jeg har tidligere notert at Sofie Sørensdatter (datter av Søfren Jensen og Dorthe Nilsdatter) og Jørgen Jensen Trane hadde datteren Kirstine (ca. 1645 - 29. nov.1710) som med en Asser Andersen fikk barna Jørgen Assersen Hiorth (20. aug. 1713 Egersund - 1776 Sirevåg) og ant. Margrethe Jørgensdatter Hiorth. (Ant. sakset fra NST). Hva de måtte ha fått i arv kunne det kanskje vært interessant å se nærmere etter.

 

Skiftet etter Kirstine Jørgensdatter Trane ble åpnet 29. nov. 1710 på Aarstad i Egersund. Følgende barn av Kirstine og Asser Andersen er nevnt i skiftet:

  1. Anders
  2. Jørgen
  3. Laurs
  4. Cort
  5. Carel (glemt innledningsvis)
  6. Jens
  7. Ammeline, død. Etterlot seg sønnene Theophilus Andersen, Aasser Andersen 22 ½ år og Jonas Andersen 19 år.

Rogaland fylke, Jæren og Dalane sorenskriveri, Skifteprotokoll BA 4, 1708-1714

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16. januar 1693 legger Susanna sl. Jacob Pedersens på Verdalsøren, ved Niels Brun, frem for retten et testament som hennes mor sl. Johanna Nielsdatter har gitt mens hun levde (fritt oversatt, kan noen bidra? De siste frasene får jeg ikke med meg). Til vitterlighet Niels Brun og Bertel Tomesen: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28707/127/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#483

Godt funn, Leif!

 

Jeg tyder det samme som deg, klarer heller ikke å få med meg alt, men får med meg at det gjelder en sak fra september 1689 - passer perfekt med funnet i #241.

Det ser jammen ut som paret jeg fant #476-477 var blink! Det kan dermed se ut som Johanne Nielsdatter Friis sin datter het Susanna Jensdatter og at hun var gift og bosatt i Verdal med borger Jacob Pedersen (Piters), død mellom 1690-1693.

 

 

At de bodde Verdal, samme sted som kapellan Jacob Jacobsen Lund og Elsebe Thomasdatter Friis holdt til, kan forklare hvorfor Otte Jacobsen Friis endte på Veøy (utover at de var i slekt), kanskje vokste han også delvis opp der?

Elsbe sin datter Karen, som hun hadde med Peder Juul, bodde nemlig i Veøy. Hun var gift 1. g. med sogneprest til Veøy Anders Eriksen Bredal, 2. g. med kapellan i Veøy Boy Boyesen Friis (Skiftet ble åpnet 24. mai 1707) og 3. g. med kapellan i Grytten Anders Christophersen Lem.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 483 og 484

 

"Susanne sl: Jacob Pedersens paa ? i retten gaf ved ? ? et
skriftlig ? og testament ? ? sl: moder Johanne Niels daather i lefuende
? ? gafue fra sig ?, ? ? ? sagen Hr ?
? ? d: 20de September 1689. Til vitterlighed ? ? ? ?
? og Bertel Thomesen : ?, lest og paaskrefuet"

 

Her er det sikkert andre som kan få ut mer av teksten samt korrigere det som er feil.

 

Uansett: 20. september 1689 er samme dato som er nevnt i forbindelse med at Jacob Pittersen (Pedersen) representerer Johanna Nilsdatter Friis på skiftet etter Vincent, så sammenhengen ser krystallklar ut.

 

For øvrig: Godt jobbet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vanskelige partiet være noe i retning av: (skrevet?) "hos hendes (verge?) Hr. Lafrits i Schongen d: 20de sept.."?  Hun kan kanskje like gjerne ha bodd i Skogn som i Verdal?

 

Et spørsmål som debatten sikkert har gitt svar på: Er det hevet over tvil at Otte Jakobsen i Veøy var Johannas dattersønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#486

Jeg mener nå vi kan konkludere med at Otte Jacobsen Friis og Johanne Jacobsdatter Friis var barnebarn av Johanne Nielsdatter Friis og Jens Jensen Riber, og at deres foreldre var Susanna Jensdatter og Jacob Pedersen/Piters. Hvis vi setter sammen alle brikkene vi har funnet får vi nettopp dette bildet!

 

 

Johanne Nielsdatter Friis, levde senest sept. 1689, død før jan. 1693 (#483). Gift med Jens Jensen Riber, borger i Trondheim og residerende ved Røros kobberverk. Barn:

  • Niels Jensen Friis. Nevnt 1653 (#44).  --- ?Trolig den samme som var sogneprest til Tynset, Hedmark. Død 1705. Gift 1. g. med Kristine Andersdatter Meldahl (ingen barm), 2. g. med Boel Clausdatter Stabel, 3. g. med Gidsken Pedersdatter Schjelderup. Barn (#208):
    • Johanna Kirstina (med Boel), gift med auditør Arnoldus Kraft.
    • Clara Bolette (med Gidsken), gift med Rasmus Daugaard.
  • ?Jens Jensen Friis, bosatt i Molde. Gift med Marit Joresdatter Non, hun var først gift med Robert Cotton. (#313, #347) Barn:
    • Ingeborg
    • Johanne
    • Sønn, ukjent navn
  • Susanna Jensdatter, levde 1693 (#483). Gift med Jacob Pedersen/Piters, død 1691-92 (#477).  Johanne N. Friis sin fullmektig i skiftet etter Vincents Friis i 1689. Mulig den samme som Jacques Pieters nevnt i Trondheim 1671-72? (#473). Jacob Pedersens arvinger satt med gården Råde i Inderøy i 1697, gården var arv etter Vincents Friis (#441). Barn:
    • Otte Jacobsen Friis, kapellan i Veøy, skifte 1729 (#206). Gift med Inger Margaretha Michaelsdatter Greve. Barnløse. Otte hadde en u.e. sønn Jacob som fikk arv etter Ingeborg og Johanne Jensdøtre i Molde
    • Johanne Jacobsdatter Friis, gift med Morten Hansen Helm (krever arv etter Vincents Friis på vegne av sin kone) (#221) Fire sønner døpt i Trondheim; Otte, Jens, Wincentz og Wincentz. - Jelstrup, Lyster og Friis finnes blant fadderne (#233)
    • Datter, død før 1729 uten etterkommere
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 487 Jacques Pieters tror jeg neppe er samme mann som Jacob Pedersen uten at jeg kan begrunne det med annet enn magefølelse. Når det gjelder konklusjonen så er jeg helt enig. Påvisningen av at Johanna Nilsdatter Friis hadde en datter som var gift med en Jacob Pedersen er beviset som manglet, og som for meg gir en sammenheng som er utvetydig når det gjelder Hr Otte og søsteren(e).

 

# 486 Skriften blir for utydlig for meg. Blekket flyter ut eller eventuelt så er skanningen for dårlig.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#488

Nei, det er kanskje ikke samme person, men at han nevnes både Pedersen og Piters kan tyde på nederlands opphav, men dette kan bli vanskelig å få verifisert.
 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ukjente søsteren til Johanne Jacobsdatter er trolig Margarthe; her er de mulige søstrene i 1694 med en stevning med deres utrettelige fullmektig Nils Brun: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28708/72/

 

Et av de krevende spørsmål som gjenstår, er vel om Tynsetpresten Niels Jensen Friis var en bror av Susanna. Hvis jeg har forstått det riktig, bygger dette på Berg i "Trondheim før Cicignon" hvor han under gård nr. 307 bl.a. sier at "etter ildebrannen skjøter, 24. mai 1653, Jens Jensen Riber, borger i Trundhiem og residerende ved Røros kopperverk, til Niels Madtzøn, borger her, og hans kjære hustru Karen Olsdatter, sin gård og eller toft i byens 4. kvarter..." osv.  Videre: "Til bekreftelse har Jens Riber samt hans kjære hustru Johanna Nielsdatter Friis og deres kjære sønn Niels Jenssen Friis trykt deres zigneter hengende forneden skjøtet og med egne hender underskrevet." Osv. Kilden er så vidt jeg skjønner oppgitt til "Gl. Kgl. saml. 2828 qv., Det kgl. bibliotek, København."

 

Jeg vet ikke om det som finnes i København er selve skjøtet eller om det er Gerhard Schønings håndskrevne opptegnelser. Jeg vet heller ikke om Henry  Berg har sett dette selv. Uansett er det vel ingen grunn til å betvile kilden. Men det at dette paret i 1653 hadde en sønn Nils, er jo ikke ensbetydende med at han er identisk med presten i Tynset m.m. Kjennes det noe ytterligere dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#490

Margaretha og Johanne er nok søstre - og kanskje (trolig) døtrene til Jacob Pedersen og Susanne Jensdatter (vi vet jo nå at de i alle fall hadde datteren Johanne og en datter til, og sønnen Otte). Hadde vært kjekt å finne Otte sammen med dem.

 

 

Både Tynsetpresten Niels Jensen Friis og moldenseren Jens Jensen Friis er usikre blad. Klarer vi å få dem inn eller ut?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#483, 485, 486:

 

"......hendis verge?...Hr Rafael
 i Schongen d: 20de Sept. 1689......."
 
Dette gjelder sanns. Rafael Madsen Lund Sogneprest i Skogn 1656-1717.
 
  
Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

"Susanne sl: Jacob Pedersens paa Verdalsøren i Retten gaf ved Niels Brun et
 skriftlig provenu? og testament hindis sl: moder Johanne Niels daather i lefuende
 lifui ? hafue fra sig gifuet(?), Johanne(?) hos hendes ?? Hr Rafael
 i Schongen d: 20de September 1689. Til vitterlighed under schrefuend af
 Niels Brun og Bertel Thomesen i Schongen, lest og paaskrefuet"

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #491, Johanne Nielsdatter Friis og Jens Jensen Ribers barn:

Jeg får litt problemer når det gjelder kronologien her.

Jens Jensen i Molde er født 1630 (34 år i 1664)

Niels Jensen Friis er nevnt 1653 som voksen (besegler og underskriver skjøtet sammen med foreldrene), bør være født ca. 1628 -1633 (20-25 år). Kan han være den samme som blir immatrikulert i mai 1656 som Nicolaus Thomæ Frisius fra Nidrosiensi? I så fall er navnet feilskrevet ved immatrikuleringen. Dessuten er han over gjennomsnittet gammel som student (ca. 23-28 år)?

Den mulige søsteren Susanna bør dermed også være født i begynnelsen av 1630-årene - men får sønnen Otte så sent som i 1675 (Otte gravlagt 1729, 54 år gammel).

Selvsagt mulig, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#495

Studenten Nicolaus Thomæ Frisius er nok Thomas Nielsen Friis sin sønn. Han ble kapellan i Vanylven i 1669. Siden faren hans døde i 1645 er det nærliggende å tro at han vokste opp hos sin farbrors familie i Trondheim. Niels Jensen Friis tror jeg ingen har klart å finne i studentmatriklene.

 

"Den mulige søsteren Susanna bør dermed også være født i begynnelsen av 1630-årene"

Hvorfor bør hun være det? Det kunne da være både 10, 15 og 20 års forskjell på den eldste og yngste i søskenflokken.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#497

Johanne Nielsdatter Friis og Jens Jensen Riber sine barn er upløyd mark. Inntil denne debatten kjente man bare til Niels Jensen Friis, nevnt i 1653. Han bør være født, som du skriver, mellom 1628-1633.

Hans søster Susanna kan ha vært født alt i mellom 1635-1650, men mest trolig mellom 1638-1646.

Det kan ha vært 2-5 søsken mellom dem, hvem disse evt. var og om de vokste opp hviler i historiens mørke.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå igjen ser på tingbokteksten fra januar 1693, så mener jeg å tyde ordet foran Hr. Rafael til "svoger" eller "svager". (I Kalkars ordbok er det til og med eksempel på at tilde-tegnet er brukt slik som her.)

 

Så hvordan kan det forklares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, har sendt inn oppgaven til våre gode tydehjelpere, venter på svar.

 

Et lite sidesprang:

Mads Jensen Riber var kapellan i Verdal 1626-1636 og sogneprest 1636-1644. I 1636 ble Peder Eriksen Juel kapellan og han tok over som sogneprest da Mads Riber døde eller gikk av. Peder Juel ble gift med Elsebe Thomasdatter Friis.

Kan Mads Jensen Riber være bror til Johanne Nielsdatter Friis sin mann Jens Jensen Riber?

 

Edit:

Glemte lenka til Register over prester i Innherad prosti

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.