Jump to content
Arkivverket

SF Selje m.m. : Kva veit vi om Mogens Abelson, sokneprest til Selje, sine born?

Aase R Sæther - Gloppen

Recommended Posts

Lars Østensen

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 01/01a/L0023: Tingbøker (justisprotokoller), 1726-1728, s. 25b-26a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090402630305
Ditto: Lest og forkyndet een grundseddel eller fæstebrev af prosten Hr: Peder Rasmusesen Finne udgiven til Morten Absolonsen paa een husgrund ved ousnes, som er separedet fra leÿlendingens brug, hvilket alt er eids præstebol tillhørig, datteret den 22 Novemb: 1724, som udj gienpartsbogen pag: 193 : ord effter ord findes indført

• Replies 632
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Lars Østensen

254

• Aase R Sæther - Gloppen

171

• Rune Thorstensen

140

• Mathias Beyer

41

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei   Jeg har funnet kilden som viser at Hens Lemmechen ble ansatt hos sin kones farfar. Det står i  Biskop Randulfs kopibok 1667 - 1672: SAB, Bjørgvin biskop, Fa/L0001: Kopibok, 1667-1

Med fare for at jeg ikke har registrert om andre har gjort noe tilsvarende (jeg har ikke klart å holde følge i dette emnet den siste uken): Jeg har forsøkt å gå gjennom diverse skattelister for å

SAH, Bergen domkapittel, B/L0001: Domsprotokoll. Domkapitlet, 1604-1646 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg60031588000130   Her Mogens Abellsøn sogne prest till Se

Posted Images

Aase R Sæther - Gloppen
2 timer siden, Marianne Holck skrev:

Ifølge dokumentet fra rådmann Lauritz Olsen Sand datert 11. desember 1694 i Bergen, er to døtre av hans søster Anne Olsdatters i ekteskap med Christopher Sand, i Bergenområdet. De to er Martha og Mallene Christophersdøtre Sand.

Laurits Olsen Sand si syster Anne Olsdtr Sand - gift med Christopher SAND - kvifor heiter han også Sand? Eg er totalt forvirra av desse folka no, så eg beklagar om eg spør dumt 😞

Rune Thorstensen

Ja, det er jo ikke så godt å svare på.

De var jo fra Trøgstad i Østfold og der er det vel en gård som heter Sand, så den enkle forklaringen kan være at de begge kommer der fra. Den andre forklaringen kan være at han har tatt konas slektsnavn. Det har vi jo sett i mange andre sammenhenger også, bl.a i Lemmichen slekten. Hvor barna brakte Lemmichen navnet videre selv om det kom fra mora.

Vi er jo nå tidsmessig helt på begynnelsen av 1600, så det begynner å bli rimelig begrenset med sikre kilder.

• Like 1
Rune Thorstensen

Brite Pedersdtr. Lemmichen var nevnt i Bergensskiftet som avdød og hun etterlot en datter Anna Malena Josephsdtr. Lemmichen.

Vi vet ikke når eller hvor hun ble født, men vi ha funnet at hun giftet seg tre ganger i Bergen og var fortsatt i live 1781.

Hun giftet seg første gang 16.05.1734 med Johan Friderich Wilken  død juni 1742.

Jeg har registrert en sønn i det ektskapet, Michel Friderich Wilken døpt 27.10.1734 - mars 1789.

Hun giftet seg andre gang med smedmester Jeppe Bendtsen/Bentsen 27.02.1746. Han døde imidlertid allerede jan 1749, skifte 26.02.1749.

Anna Malena giftet seg tredje gang  29.11.1750 med enkemann Jørgen Christensen Høg ca. 1698 - okt 1780, skifte 13.01.1781.

Men vi fant vel aldri ut hvem denne Joseph var som er far til Anna Malena. Ut fra at hun giftet seg første gang 1734 må vi anta at hun ble født før 1714, trolig i Bergen.

Er det noen som har en ide hvem denne Joseph kan være?

Rune Thorstensen

Det ser nesten ut til at jeg drepte denne debatten 🙂 . Det er slik med alle disse tunge debattene med mengder av innlegg, at man før eller siden går tom for ideer.

Jeg hopper i alle fall av her og takker alle som har bidratt med ny informasjon samt tyding av gamle kilder.

Skulle jeg på min vandring videre snuble over noe nytt, skal jeg gi lyd fra meg.

• Like 1
Aase R Sæther - Gloppen

Det var eg som stilte spørsmålet, og eg er svært takknemleg for alle innspel. Svaret er, slik eg ser det no: 

Ingen ting, bortsett frå den eine sikre: Brite Mogensdtr Lemmichen. 

Vi har ikkje sett spor etter nokon andre Mogens-søner og døtre.

• Like 2
Aase R Sæther - Gloppen
3 timer siden, Lars Østensen skrev:

Der kildene tier er det intet nytt og berette.....

Nettopp. Og så lenge vi ikkje har funne noko, er det berre å klippe vekk med hard hand 😞

Ikkje eingong Inger Mogensdtr som av fleire blir rekna som ei av to sikre, har vi funne spor etter, og slett ikkje Nils Mogensson Rygg som også blir proklamert som barn her.

Edited by Aase R Sæther - Gloppen
  • Like 2