Gå til innhold
Arkivverket

Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim


Siv Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Frå Tingbok for Nordfjord 1650 -

 

H: Jørgen Abelsen Sogneprest til Gloppens Prestegield haffde ladett steffne Jens Pedersen tøstad, och wed hans søn Absalon Jørgensen lod tiltaale, for hand schall haffue tagett hans hest her wed Prestegaarden, och faren med dend ind paa Dimmen, och kiørtt med dend, huortil Jens Pedersen suarede, att hand iche kunde benecte, att hand jo kiørde ett leess dermed, bleffue dj forligtte, att Jens tøstad schall giffue H: Jørgen Ett Reffschind:

 

Er det almenn semje om at sokneprest Jørgen Abelsen sin son Absalon Jørgensen er den same som presten Beyer i Innvik? Etter kvart som gamle sanningar blir endevende, veit ein ikkje heilt kva ein skal tru på lenger ;-)

 

Redigert: I del II av tingboka frå 1650 finn ein saka om Absalon sitt kall - og der går det tydeleg fram at Jørgen Abelsen er far hans.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Fant akkurat dåpen til Absalon i Bergen i 1713. Her kalles mor Karen, men det er nok en transkripsjonsfeil. De hadde en sønn med samme navn til dåpen i 1710 også.

 

På glassruta i Innvik kirke sto som sagt disse navn:

 

Absalon Absalonsen Beyer, Elisabet A.d. B., Agnethe A.d. B., Pernille A.d. B., Maren A.d. B., Vanz(?) A.d. B.

 

Da kan vi krysse av Elisabet og Maren.

 

Man kan av dåpsfadderne se hvilket ekteskap hun var fra: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=786&personpostnr=6270&merk=6270#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povel Ravensdorph og Maren Absalonsdatter Beyer hadde følgende barn (alle døpt i Nykirken i Bergen):

  1. Hans, døpt 8. sept. 1704
  2. Catarina Malena, døpt 23. nov. 1705
  3. Maria, døpt 8. feb.1707
  4. Povel, døpt 2. jan. 1708
  5. Catharina, døpt 27. juni 1709
  6. Absalon, døpt 23. juni 1710
  7. Gudmand, døpt 14. okt. 1711
  8. Absalon, døpt 20. jan. 1713
  9. Mallene, døpt 19. april 1714
  10. Gudmand, døpt 13. nov. 1716
  11. Gudmand, døpt 10. april 1718

 

#752

Er enig i at Marens mor er Cathrine Hansdatter Schrøder.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#709

 

Mad. Bredahl: Jeg har gjennomgått forekomstene på nermo.org uten at jeg kan se noen åpenbare kandidater. Kvinner i dette samfunnssjiktet førte gjerne fødenavnet livet ut. Men, om det var mannens navn? Det er ikke et forslag, men mer for å kaste fram navn:

 

Peder Eriksen Bredal (STD Geistligheten side 275), sogneprest i Brønnøy døde i 1714, hans enke Adeluce Montagne døde i 1768.

 

Andre navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen:

Her har vi Margaretha Absalonsdatter som i 1745 etterlot seg døtrene:

  • Dorothea Margaretha Berentsdatter, gift med Jacob Lau
  • Agnethe Berentsdatter 21 år

 

Og en Absalon Absalonsøn som døde i Bergen i 1694.

 

Agnethe Absolonsdatter var fadder i Bergen i 1710.

 

Kanskje noe å sjekke videre på.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 754 Av den identifikasjonen som vi nå har på 2 av arvingene, Agnete Jørgensdatter Hougs og Madame Hougs alias Elisabeth Absalonsdatter, er det nærliggende å tro at den siste, Madame Bredahl, også er en datter av Jørgen Hougs. Den som hadde hatt en kilde til her som hadde sagt noe om arvingene til Bendix Friis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#757

I dag bruker vi begrepet slik, men den gang betydde det "din slektning er gift med min slektning". Eller i dette tilfellet "min kone er din slektning, derfor er du min svoger" (#739).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les for tida skifteprotokollar for Nordfjord, og vanlegaste betydning av "svoger" der er "svigerson". Men enig med Grete - ein må gå ut frå at det betyr "mannleg slektning gjennom ekteskap" for å seie det passeleg rundt.

 

Men tilbake til Agnete Absalonsdtr - kan kvinna som Peder Pederson Tonning har vore borti midt på 1690-talet vere prestedottera frå Innvik? http://arkivverket.no/URN:rg_read/28617/54/

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47520/152/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#759

Spennende forslag, Aase. Det kan godt være prestedattera, i så fall en liten skandalen. I så fall kan man jo spekulerer i hvorfor det ikke ble giftemål. Peder Pedersen Tonning var ikke noe dårlig gifte, men kanskje ikke bra nok for familiene Beyer og Schrøder.

 

Den "besovede" kan godt være samme Agnete Absalonsdatter som man finner som fadder i Bergen 1710 (#755). Denne Agnete bor helst et annet sted enn i Bergen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho er aldri kalla Beyer i denne saka, men om det er ho, har ho kanskje gjort ei så lang "statusreise" feil veg at ho ikkje får bruke namnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er blitt tolka som Ous, og eg meiner det er det som står. På garden Os i Eid finn vi i 1701 Absalon Mogensson Beyer, ca 60 år gammal, og sønene Mons, Morten og Abel. Om han har hatt ei dotter Agnete veit eg ikkje - denne leiermålsaka er det einaste funnet eg har av noka Agnete Absalonsdtr på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho er aldri kalla Beyer i denne saka, men om det er ho, har ho kanskje gjort ei så lang "statusreise" feil veg at ho ikkje får bruke namnet?

 

Jeg kan ikke se at noen av barna til Absalon brukte tilnavnet Beyer. Uansett: Her er samme sak fra sikt og sakefall:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunn- og Nordfjord fogderi, Fogderegnskap 3422 (RA/EA-4092/R53/L3422), 1695-1696, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/47520/152/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10051202170152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye å ta igjen så  jeg er ikke ajour i denne saken. Men, jeg får ut fra at mange her i debatten er bedre informert enn meg.

 

Jeg har noen få Breda(h)l, og har nå lett rundt omkring, men ikke helt klart å få orden på det enda.

 

Jeg har funnet  ---  Karen Juel 1.g. med Claus Bendixen Friis, + 1681, sgpr. til Grytten MR. Sønn av Bendix Friis,sgpr. til Innvik./  2.g. med Anders Eriksen Bredal (f. i Danm. +1691) sgpr. til Veøy MR/ og 3.g med Anders Christophersen Lem sgpr.? Grytten MR, denne Anders ble oppgift med Ingeborg Munthe (dt. av biskop Ludvig Hansen Munthe og Inger Sørensdt.Friis.) (Geistlighetene B. og Th.) og Lasssen pluss noe i Lexikon på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye å ta igjen så  jeg er ikke ajour i denne saken. Men, jeg får ut fra at mange her i debatten er bedre informert enn meg.

 

Jeg har noen få Breda(h)l, og har nå lett rundt omkring, men ikke helt klart å få orden på det enda.

 

Jeg har funnet  ---  Karen Juel 1.g. med Claus Bendixen Friis, + 1681, sgpr. til Grytten MR. Sønn av Bendix Friis,sgpr. til Innvik./  2.g. med Anders Eriksen Bredal (f. i Danm. +1691) sgpr. til Veøy MR/ og 3.g med Anders Christophersen Lem sgpr.? Grytten MR, denne Anders ble oppgift med Ingeborg Munthe (dt. av biskop Ludvig Hansen Munthe og Inger Sørensdt.Friis.) (Geistlighetene B. og Th.) og Lasssen pluss noe i Lexikon på nett.

 

Så  langt vi har klart å finne er det ingenting som tyder på at Claus Bendixen Friis var sønn av sogneprest Bendix Nilsen Friis, snarere tvert om. Alt tyder på at Bendix kun hadde 2 døtre, Marthe og Elsebe. Når det gjelder Bredal er det som å lete etter den berømmelige nåla. Simon Ellefsen har en oversikt over bla. Bredal, og omfanget synes for meg å være astronomisk. Se: http://nose.dk/Norge/

 

Jeg finner forøvrig en lettere forvirrende gjennomgang som forteller at den godeste Claus Bendixen Friis hadde 2 forskjellige sett av foreldre her: http://www.pergjendem.com/?p=943

 

"Hvordan kunne Karen Juel være samme person med 5 ektemenn på rad og rekke, og henimot 15 barn; ikke rart det forekom at Erlandsen s. 499-500 hadde et problem med å sortere kvinna og avkommet. Første ektemann Claus Bendixen Friis, sønn av presten Bendix Clausen i Innvik i Nordfjord, Sogn og Fjordane."

"Karen Pedersdtr. Juul.  Hun giftet seg med (1) Claus Bendixen Friis, f. 1625-1630 i Kors, Grytten, Rauma, Møre og Romsdal, (sønn av Bendix Clausen Friis og Anne Knutsdtr.) d. mar 1690 i Eid. Rødven, Møre og Romsdal."

 

Om nå det påståtte opphavet skulle stemme kan maksimalt en av delene være korrekt. Var Claus Bendixen Friis gift med Karen Pedersdatter Juel, og han samtidig var en sønn av Bendix Friis i Innvik så ville dette ekteskapet være blodskam i og med at moren til Karen Juel - Elisabeth Thomasdtr Friis og Bendix Friis i Innvik var nær beslektet.

 

STD har i notene skrevet følgende som derved ekskluderer(?) et ekteskap med Karen Juel:

 

post-1909-0-37751600-1434717054_thumb.jpg

 

Når det gjelder Claus Bendixen Friis sine barn er de redegjort for tidligere. Se # 203. At Claus Bendixen Friis hadde 3 sønner går frem av skattelistene.

 

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Rd/L0044/0008/0001, RR Familielandehjelp, , , 1676-, oppb: RA

Merknader: Vedlegg Æ 17 løse dokumenter som tilhører lit. Æ

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/28882/4/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20090713310309.jpg

 

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Re/L0048/0003/0005, Romsdal: AV Familieskatt, , , 1677-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29002/2/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20090713320843.jpg

 

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Re/L0052/0004/0004, Romsdal: BF Familieskatt, , , 1678-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29148/2/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20090714320253.jpg

 

Det er vel knapt andre enn disse 3 som nevnes her som Bendix, Jens og Nils Clausen Friis:

 

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Rf/L0065/0005/0003, Romsdal: - Konsumpsjon- og folkeskatt, , , 1681-, oppb: RA

Merknader: Vedlegg 4-5 [nr. 1-3 mangler]

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29624/5/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20090714351296.jpg

 

Det virker for øvrig som om STD har klusset i notatene sine når han oppfører 2 sønner av Claus Bendixen Friis, Bendix og Absalon, som skal være nevnt i familieskatten i 1676. Jeg finner ikke det dokumentet i kildene, og han kan umulig ha hatt noen sønn Absalon når det hele tiden nevnes 3 sønner i skattelistene.

 

Tillegg: Claus Bendixen Friis dukker først opp som salig i odelsskatten 1682, 1680-81 er han ikke nevnt som salig.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#766

Jørgen Olsen Hougs og Elisabet Absalonsdatter (Beyer) hadde i alle fall to barn i 1692, så jeg er enig i at mad. Bredal kan være deres barn. Elisabets mor ble oppkalt (Agnethe) og mor til Hr Jørgen skal være Susanna Jørgensdatter Harboe, så kanskje skal vi lete etter ei med det navnet.

 

Kopp- og ildstedsskatt 1692:

Kapellan Jørgen Olsen Hougs betaler for hustru og to barn.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskaps-stafetten  Friis-Krag-Beyer-Schrøder

 

 

Bendix Nielsen Friis, f. omkr. 1606, sogneprest til Innvik, Nordfjord. Død 1650. Gift med Agnete Pedersdatter Krag. Fire barn (Se bilde #33):

  • Elsebe Bendixdatter Friis, f. omkr. 1645, gift med «studiosi» Anders Nilsen Gierig (Bager/ Bacher), bodde på Fitjar og i Bergen. (#104 ff). Barn (#158):
    • Anne Marie Bager (Gierg), gift med Didrich Jansen Selechen, hadde datteren Maren Diderichsdatter Selechen i Bergen
    • Marie
    • Dorothea Gierich (#171)
  • Marthe Bendixdatter Friis, f. omkr. 1647. Nevnt i skatt 1675 (#722). Gift 1. g. med sogneprest i Strinda Henrik Christensen Lyster, 2. g. med sogneprest i Strinda Jørgen Jonsen Brun. Barn:
    • Christian/Christen Henriksen Lyster, f. 16. okt. 1677 (#70). Gift 1. g. med Anna Ebbesdatter Horneman, 2. g. med Dorothea Lemvig (#66)
    • Agnete Henriksdatter Lyster, gift 1704 med Reinholt Friderich Hagerup (#102)
    • Bendix Henriksen Lyster, f. ca 1682, gift med Anna Juell (#66)
    • Henrik Jørgensen Brun, f. ca 1690 (#68)
  • NN døde spe.
  • Sønn, døde som barn.

 

Agnete Pedersdatter Krag, f. omkr. 1618, død 1668. Gift etter 1650 med sogneprest til Innvik Absalon Jørgensen Beyer. Barn:

  • Anna Absalonsdatter, f. omkr. 1652. Gift med sogneprest til Innvik Hans Hansen Schrøder (#732). Flere barn.
  • Jørgen Absalonsen, f. 1657-58. Student 1679 (#719). Nevnt i skatt 1675 (#722). Bodde hos søsteren Elisabet i Olden i 1701 – «Studiosus» (#744). Trolig ugift og uten barn.
  • Bendix Friis Absalonsen, f. ca 1660. Student 1679 (#719). Nevnt i skatt 1675 (#722). Sogneprest til Støren. Gift 1702 med Karen Hansdatter Hagerup. Død 1737 (#709). Barnløs.
  • Elisabet Absalonsdatter Beyer, f. omkr. 1662, nevnt i skatt 1678 (#721). Gift 1687-88 (#732) med Jørgen Olsen Hougs, kapellan i Innvik hos svogeren Hans Schrøder, død omkr. 1694. Prestenken Elisabet bodde i Olden i 1701 (#744). Kalles "Mad: Lisabet Absalonsdatter Bejer" ved ekstraskatten i 1711 (#778). Kanskje den som er nevnt i 1737 – «Mad. Hougs» (#709). To barn ved koppskatt 1692 (#737):
    • Agnethe Jørgensdatter Hougs, f. ca 1688, død 1735 (#729). Gift med sogneprest til Støren Christopher Andersen Bernhoft (1690-1754) (#729).
    • NN – «Mad. Meldal»? (#709).

 

Absalon Jørgensen Beyer, f. ca 1625, d. 1680. Gift omkr. 1670 med svigersønnens søster Cathrine Hansdatter Schrøder. Cathrine bodde i prestegården hos broren i 1683 med sine «fattige smaa børn» (#732). Barn:

  • Maren Absalonsdatter Beyer, f. omkr. 1678. Hennes navn er skrevet på ei glassrute i Innvik kirke (#724). Gift med Povel Ravensdorph, overtollbetjent i Bergen (#746), skifte 1722 (#747). 11 barn døpt i Nykirken, Bergen (#753):
    •     Hans, døpt 8. sept. 1704
    •     Catarina Malena, døpt 23. nov. 1705
    •     Maria, døpt 8. feb.1707
    •     Povel, døpt 2. jan. 1708
    •     Catharina, døpt 27. juni 1709
    •     Absalon, døpt 23. juni 1710
    •     Gudmand, døpt 14. okt. 1711
    •     Absalon, døpt 20. jan. 1713
    •     Mallene, døpt 19. april 1714
    •     Gudmand, døpt 13. nov. 1716
    •     Gudmand, døpt 10. april 1718
  • ?Absalon Absalonsen Beyer – navnet skrevet på ei glassrute i Innvik kirke (#724)
  • ?Agnethe Absalonsdatter Beyer (#759-760) – navnet skrevet på ei glassrute i Innvik kirke
  • ?Pernille Absalonsdatter Beyer – navnet skrevet på ei glassrute i Innvik kirke
  • ?Vanz(?) Absalonsdatter Beyer – navnet skrevet på ei glassrute i Innvik kirke
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 770 Enig! Kun en kjapp kommentar i forhold til innholdet når det gjelder Elisabeth Absalonsdatter: "Levde senest 1737 – «Mad. Hougs»", dette vet vi strengt tatt ikke. Jeg har antatt at det er hun som omtales som Mad. Hougs i 1737, men den kan være feil og at det i stedet er en datter eller eventuelt en svigerdatter av Elisabeth. Usannsynlig er det dog ikke, hun var jo i livet i 1715 da hun i følge Aaland(?) utstedte skjøte på gården til Peder P. Tonning.

 

Tillegg: Bendix Friis Absalonsen, han kan vi med rimelig grad av sikkerhet si ble gift i 1702 med Karen Hagerup. Før den tid var han huskapellan hos hennes mann. Vi vet ikke når han ble huskapellan der annet enn at han er nevnt som det i 1699. Jeg vet av regnskapene at det var huskapellan der lenge før 1699, men om Bendix var huskapellan der hele tiden vet vi jo ikke.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten side-kommentar: Absalon Jørgenson var gift med systera til svigersonen. I tillegg var Absalon si syster Anna gift med ein bror, Jens Hansson Schreuder - i følgje Aaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.